Gå videre til hovedindholdet

Hvorfor skal man købe dyre fast brændvidde objektiver?


Der skal ikke herske tvivl om, at jeg er glad for mine to zoom objektiver (AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED, AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8E ED VR / Sigma AF 70-200mm f/2.8DG EX Macro HSM). Ofte når jeg er ude og gå i naturen sammen med min dejlige hustru, så er det et af disse, der sidder på kameraet, idet de giver mig stor fleksibilitet ift. at indfange motivet og komposition. Desuden giver blænden på f/2.8 god mulighed for at skabe en dejlig baggrundssløring, når det er Charlotte, der er hovedmotivet med naturen som baggrund.

Men jeg dyrker også portræt-, makro-, arkitektur- og byfotografering (læg mærke til, at jeg bevist forsøger at undgå udtrykket "street" fotografering, idet der ofte anvendes for mange engelske ord i det danske sprog). Jeg dyrker ikke sports- og fuglefotografering, så jeg har ikke behov for de større teleobjektiver.

Og her kommer mit udvalg af objektiver med fast brændvidde ("prime") i spil:


Men lad os tage udgangspunkt i figuren, der indleder denne artikel. Her forsøger jeg at samle de primære argumenter for objektiver med fast brændvidde. Det er en kendsgerning, at disse objektiver ofte er meget dyre og dermed allerede bliver fravalgt af mange. Derfor er det vigtigt at forstå hvorfor de ofte er dyrere end zoom-objektiver, og at de ikke er mindre alsidig end zoom-objektiver, når blot man er bevist om hvad et objektiv med fast brændvidde skal anvendes til. Dertil kommer, at objektiver med fast brændvidde ofte foretrækkes af fotografer, der primært skyder video med deres DSLR.

Jeg har taget udgangspunkt i det seneste Nikkor objektiv med en fast brændvidde på 28mm.

Behov:
Der er sikkert flere behov end jeg nævner her. Følgende er blot taget med for at illustrere mine behov, da jeg valgte at købe dette objektiv. Jeg fotograferer landskaber og arkitektur, og med 28mm har jeg stor frihed til at komponere billedet og endda medtage nok "negativ rum" til at billedet kan beskæres lige som jeg vil have det.


D810, AF-S 28mm, f/7.1, 1/250 sek, ISO 100 (håndholdt)


Men det kan du jo også med et 24-70mm vil du nok sige! Det er korrekt, men her kommer så et andet aspekt med, som jeg lægger stor vægt på. Jeg anvender ofte stativ, og bruger megen tid på at finde netop det rette udgangspunkt for billedet. Det er for mig lige så stor en del af glæden ved at fotografere, at bruge mine øjne og fødder til at finde det rette sted, vælge en god komposition, indstille kameraet i Manuel tilstand (jeg er opdraget med analoge kameraer) og så arbejde med disse indstillinger indtil billedet er som det skal være i kameraet, så det er minimalt hvad der skal gøres i den efterfølgende redigering i f.eks. Lightroom (som det ovenstående foto illustrerer).

D810, AF-S 28mm, f/6.3, 1/500 sek, ISO 100 (håndholdt)

Og med en brændvidde på 28mm kan jeg også komme helt tæt på mit motiv og fortsat arbejde med en god komposition. Mange har det ikke godt med at fotografere mennesker tæt på, og foretrækker et zoom-objektiv. Sådan havde jeg det også i starten. Men nu sætter jeg pris på den intimitet og ofte sjove dialog jeg får med selv tilfældige mennesker, når jeg spørger om jeg må fotografer dem. Det næste foto er dog af min dejlige hustru Charlotte.

D810, AF-S 28mm, f/1.8, 1/60 sek, ISO 400, flash (håndholdt)

D810, AF-S 28mm, f/5.0, 1/125 sek, ISO 64 (håndholdt)

Desuden er det muligt med et 28mm og tilføje dit motiv en anelse positiv forvrængning - f.eks. af bygninger, hvor det er muligt at "overdrive" størrelse af et højhus, eller det er muligt at fremhæve et specifikt element på et motiv.

D810, AF-S 28mm, f/6.3, 1/160 sek, ISO 100 (håndholdt)


Kvalitet:
Der kan ikke herske tvivl om, at objektiver med fast brændvidde leverer en bedre optisk kvalitet end zoom-objektiver. Selvom de gode zoom-objektiver efterhånden er meget skarpe i ydre områderne og på den største blændeåbning (f.eks. 70mm / 200mm / f/2.8), så kan et zoom-objektiv indstillet på 28mm f/2.8 ikke konkurrere med et 28mm fast brændvidde objektiv indstillet på f/2.8.

Selvom DxOMark endnu ikke har testet det nye AF-S Nikkor 28mm f/1.4, så har de testet "lillebror" AF-S Nikkor 28mm f/1.8 og sammenligner vi dette med deres test af det nyeste AF-S Nikkor 28-70mm f/2.8, så er konklusionen klar. Fast brændvidde leverer et bedre resultat end zoom (følg link for at se testresultat hos DxOMark).

Glas:
Den bedre kvalitet er opnået ved at linseelementerne - hvoraf flere sidder i grupper - ikke skal flytte sig i forhold til hinanden for at muliggøre "zoom". Desuden anvendes der ofte bedre typer af glas, der minimerer negative optiske effekter såsom pude/tønde-forvrængning, kromatisk aberration etc.
Men at lige netop dette områder er svært at blive klog på for mange, illustrerer objektivkonstruktionen på følgende objektiver. Forskellen er ikke stor, når man læser teksten, og derfor er det også godt at kunne ty til DxOMark for en dybde analyse af den optiske ydeevne i en given objektivkonstruktion.

  • Objektivkonstruktionen på AF-S Nikkor 28mm f/1.4E ED byder på 14 elementer i 11 grupper (heriblandt 2 ED-linseelementer, 3 asfæriske linseelementer og linseelementer med nanokrystalbelægning eller fluorbelægning). 
  • Objektivkonstruktionen på AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8E ED VR byder på 20 elementer i 16 grupper (heriblandt 2 ED-linseelement, 1 asfæriske ED-linseelementer, 3 asfæriske linseelementer1 HRI-linseelement (HRI = High Refractive Index (højrefraktivt brydningsindeks)) samt linseelementer med nanokrystalbelægning og fluorbelægning)

Blænde:
Jo større maksimal blænde jo mere lys lukker objektivet igennem. Så f/1.4 er bedre end f/2.8. Det er en af de væsentligst årsager til at objektiver med fast brændvidde og stor maksimalblænde koster mange penge. Desuden giver en maksimal blænde på f/1.4 en langt bedre sløring af baggrunden (mindre dybdeskarphed) samt ofte mere tiltalende bokeh (når lysreflekser i baggrunden bliver til runde og bløde lyspletter), hvilket især værdsættes af portrætfotografer.



Byg:
Objektiver med fast brændvidde er ofte bygget i et mere robust materiale, der bedre kan modstår, slid, stød, støv og fugt. Desuden er de ofte udstyret med en større fokusring, hvilket gør manuel fokus til en fornøjelse. Autofokus systemet er ofte hurtigere og mere lydløs end hos et zoom-objektiv. Dog må jeg medgive, at hos Nikon er der ikke den store forskel mellem byggekvaliteten på objektiver med fast brændvidde eller zoom, når vi taler om objektiver i den dyre ende.

Ydelse:
Dette begreb dækker flere af de ovenstående udsagn kombineret med dine behov og arbejdsmetoder. Så det er mere et helhedsindtryk samt hvad du lægger vægt på som fotograf. I mit tilfælde er det kant-til-kant skarphed, når jeg fotograferer landskabsbilleder, minimal forvrængning samt en flot sløret baggrund, når jeg anvender objektivet til portrætfotografering. Det er bedre end hvad jeg kan opnå med mit 24-70mm zoom.

Jeg elsker at fotografere! Har gjort det nu i 40 år (ja - jeg er en "gammel" gut på 56). Jeg tager også billeder med min mobiltelefon - og fornægter ikke mobiltelefonens betydning for populariteten for det at fotografere og udtrykke sig billedligt. Mange af den yngre generation er startet ud med mobil telefonen som det primære kamera og har taget mange "her er mit liv kære venner og famile" billeder, der så er distribueret på Facebook, Instagram etc. Nogle er herefter begyndt at dyrke et fotografisk tema, der herefter præger mange af de billeder, de lægger ud på de sociale medier. Og det er denne fokusering, der ofte giver anledning til at supplere med bedre fotografisk udstyr for at kunne give udtrykket endnu mere kvalitet, dybde og spændvidde.

Min anbefaling er, at du anvender ovenstående figur, når du overvejer at investere i et objektiv med fast brændvidde. Du erstatter blot de 28mm med den brændvidde du overvejer at inestere i. Forsøg at indsamle oplysninger til hvert felt samt gør dig dine egne krav og behov klar. Og husk så på, at objektiver med fast brændvidde holder værdien langt bedre end zoom-objektiver, hvis du en gang i fremtiden vil sælge det.

Fordybelse - er nøgleordet.

Og her kommer objektivet med fast brændvidde til sin ret. Sådanne objektiver kræver fordybelse og dyb kærlighed til det at fotografere!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str