Gå videre til hovedindholdet

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her.

D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort.

En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind.

Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere.

I mit eget Nikon D300 anvender jeg et 8 GB kort, der kan lagre 390 fotos i RAW og 730 i JPG fine (2.800 fotos i standard JPG). Det er rigeligt til mit behov.

Når vi fokuserer på video, så er det afgørende at have et stort og hurtigt hukommelseskort - jo større og hurtigere jo bedre! Du kan maksimal optage en video sekvens på 10 minutter af gangen.

Nikon D3100 kan anvende SD, SDHC eller SDXC kort. Vælger du et hukommelseskort af type SD, så skal det være af klasse 6 eller højere, for at du kan få fuld effekt af at kunne optage video (klasse 6 betyder, at kortet kan skrive med 6MB per sekund).

Her er en liste over godkendte hukommelseskort til Nikon D3100:


SD-kort (Secure Digital) er ikke så anvendelige, da den maksimale kapacitet er 4 GB, hvorfor jeg ikke anbefaler denne type.

SDHC (Secure Digital High Capacity) er det mest normale hukommelseskort i dag. Den maksimale kapacitet er 32 GB og skrivehastigheden er hurtig. Så det er et sådan kort, der skal købes til et Nikon D3100! Hvis man vil arbejde seriøst med video, så køb minimum 16 GB.
Et 16 GB SDHC kort - SanDisk Ultra 15MB/s kan købes til 400-500 kroner.

SDXC kort kan lagre helt op til 2TB! og er derfor meget dyre. Men video folket kan ikke få hukommelse nok, så der er klart et marked for denne type kort. Et SDXC-kort på 64GB kan købes til ca. 1.800 kroner.

Share |

Kommentarer

  1. Hej Lars,

    Tak for en rigtig fin blog - meget brugbar når man lige har investeret i et Nikon D3100 :-)
    Jeg har lige et spørgsmål angående hukommelseskortet, da jeg er blevet lidt forvirret af læs/skriv hastigheden. Kan jeg godt bruge dette kort, selvom det "kun" hedder 15MB/s læs?
    http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=93541&prodid=386508

    SvarSlet
  2. Hej Anonym :-)

    Det hurtige svar: Ja - det kan du godt.

    Faktisk så kan du på www.sandisk.com direkte se hvilke kort Sandisk selv anbefaler til D3100!

    Hvis du fra forsiden trykker på det grå "Cameras" ikon, så kan du på næste side i dialogboksen "SanDisk Product Compability" vælge Nikon under "Choose Manufactor" og Digital Cameras SLR under "Device Type".
    Så får du et nyt vindue, hvor du kan vælge D3100. Og vupti, så har du listen over anbefalede hukommelseskort - og det kort du ser på, er også på listen.
    Med dette kort burde du kunne optage 240 minutter fuld HD video og 400 minutters standard HD video! Disse tal har jeg dog fundet på nettet, og kan ikke garantere, at de holder. Det afhænger af flere faktorer, så du må ud og eksperimentere selv.

    God fornøjelse med dit nye D3100!

    Med venlig hilsen
    Lars

    SvarSlet
  3. Hej Lars. :)

    Jeg har fået fat i et D3100, bum, rigtig glad for det!

    SD - kort, jeg har købt et SanDisk Extreme SDHC med up til 30MB/s, men kortet er kun med 8 GB plads, og nu læser jeg at du anbefaler et kort med 16 GB, vil 8 GB kunne dække mit behov? For kameraet skal også bruges til video.

    Så har jeg også et andet spørgsmål, men det er til Objektiv, sådan en 2.0X Teleconverter EX APO DG som man kan bruge til et objektiv du anbefaler, ( Sigma 70-200 mm f/2.8 ) hvilken effekt har det?

    Vh. Peter, og ros til din blog.

    SvarSlet
  4. Hej Lars

    Jeg har lige et et spørgsmål vedrørende det du skriver om hukommelseskort.
    Du skriver, at hvis man skal købe et normalt SD-kort, så skal det være klasse 6 eller højere = 6 mb/s.
    Men et sådant krav opstiller du ikke ved SDHC kort - du siger bare at de pr. automatik er hurtige? Men ved dette kort: http://www.proshop.dk/Flash-RAM-USB-Flash-drev/SanDisk-16GB-SDHC-Card-2208495.html står der at det er klasse 2 - vil det sige at det ikke er hurtigt nok til D3100 som jeg påtænker at købe imorgen?

    Mvh, Michael

    SvarSlet
  5. Hej Peter,

    Du kan sagtens klare dig med 8Gb. Men jeg vil så anbefale, at du eventuelt investerer i 2 8 Gb kort. Så kan du anvende det ene til video og det andet til foto. Hvis du lagrer både foto i RAW og video i fuld HD på et 8Gb kort, så fyldes det hurtigt op.

    Med hensyn til køb af en teleconverter EX APO DG 2.0X, så bør du kun købe dette til lysstærke objektiver - f.eks. 70-200mm f/2.8, hvor du har samme lysstyrke (blænde f/2.8) i hele zoom området.
    En teleconverter 2.0x øger brændvidden til 140-400mm men snupper også 2-4 trin i lysstyrken, så den ikke længere hedder f/2.8 men snarer f/4.5.
    Med et 18-200mm f/3.5-5.6 øges brændvidden til 36-400mm og blænde intervallet reduceres til f/5.0-8.0!

    Mh Lars

    SvarSlet
  6. Hej Michael,

    Det er det sammen krav for SDHC - en skrivehastighed på minimum 6Mb/s er nødvendig for at kameraet kan optage ti buffer og tømme buffer til hukommelseskort uden afbrydelse. Hvis skrivehastigheden er langsommere kan du risikere at miste sekunder af film når kameraets buffer fyldes op og ikke kan tømmes hurtigt nok til hukommelseskortet. Beklager, at jeg ikke var tydelig nok omkring dette i første omgang.

    Mh Lars

    SvarSlet
  7. Hej Lars,

    Jeg skal have et stort SD kort til mit nikon d3100.

    Har tænkt på et 32 gb, for optimal udnyttelse. Alternativt et 16 gb.

    Har tænkt lidt på denne: http://www.proshop.dk/Hukommelseskort-og-USB-Pen/SanDisk-Ultra-II-SDHC-32GB-2208500.html

    Men jeg er helt lost, kan du hjælpe?

    Med Venlig Hilsen
    Christian

    SvarSlet
  8. Hej Christian,

    Jeg kan da ikke forstå at du føler dig lost - du har fundet et super godt hukommelseskort til en god pris og med en lagringskapacitet der passer perfekt til lagring af både fotos og video.
    Så bestil du blot dette hukommelseskort og kom igang med at udfolde dig kreativt. Husk at melde dig ind "Nikon Fotograferne" gruppen på FLICKR og deltag i vores månedskonkurrence :-)

    Mh
    Lars

    SvarSlet
  9. Hej Lars

    Jeg skal købe et hukommelseskort til mit Nikon d3100,
    og er lidt i tvivl er dette kort et dårligt køb?
    http://cdon.dk/hjemme-elektronik/transcend_sdhc_card_16gb_(class_10)-7823144

    Hilsen Lærke

    SvarSlet
  10. Hej Lærke,

    Det hukommelseskort du har fundet vil fungere fint med dit Nikon D3100.
    Hvis jeg må være så fræk at foreslå dette tilsvarende kort, som du kan købe i min lille butik til 185 kr. + porto.

    http://nikonphotoexpert.com/products/kingston-ultimate-x-sdhc

    Mange hilsner
    Lars

    SvarSlet
  11. Hej Lars!

    Efter alt det ny (D4 & D800) på FX-fronten, er der noget nyt omkring DX ? D7100?, D400 ?

    Mvh Jens A

    SvarSlet
  12. Hej Jens,

    Det er et godt spørgsmål. Der er ingen tvivl om, at der kommer en opdatering til D7000 og en afløser til D300S, der ikke sælger mere. At D400 ikke er lanceret endnu skyldes udelukkende de produktionsproblemer Nikon har oplevet grundet oversvømmelse af deres "volumen" fabrik i Thailand. Desuden var det vigtigst for Nikon, at få lanceret D4 og D800 fremfor D400, idet D7000 forsat sælger godt (selvom Nikon har store leveringsproblemer med Nikon D7000), og dermed afbøder et tab af markedsandel i DX-segmentet.
    Jeg gætter på, at vi vil se Nikon D400 samt Nikon D7100 annonceret i april/maj.

    Mh Lars

    SvarSlet
    Svar
    1. OK, tak for dit svar.

      jeg er også Nikon freak, er glad for dit site, fin blanding af facts tilsat lidt (ofte pålidelige rygter). Altid en fornøjelse!

      Jens Lund Ahrenkiel
      Holbæk

      Slet
    2. Hej Jens,
      Tak fordi du synes om min blog.
      Vi har netop haft vandskade og min fine samling af analoge Nikon kameraer fik en del vand på sig. Jeg håber de kan redes - heldigvis er der jo ikke nogen elektronik i disse kameraer.
      Mh
      Lars

      Slet
  13. Hej.

    Jeg har lige købt en Nikon Coolpix L810, kan man bruge SDHC Card 8 GB (Class 10 Uhs-I) til det?

    Mvh Anonym..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,

      Det kan du godt :-)
      Se også denne side: http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/17761/~/approved-memory-cards---coolpix-l810

      Vh Lars

      Slet
  14. Hej! Jeg har netop købt et Nikon D3100 og er meget glad for det. Jeg skal til at købe hukommelseskort. Jeg ønsker et på 32GB med en god hastighed, helst ikke over 200kr.
    Noget du kan anbefale?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Det kan jeg da. Kingston passer perfekt til Nikon D3100, og NikonPhotoExpert.com har det til 205 kr. for 32GB.

      http://nikonphotoexpert.com/products/kingston-ultimate-x-sdhc

      VH Lars

      Slet
  15. Jeg har evt. kigget på dette: http://www.proshop.dk/Hukommelseskort-og-USB-pen/Kingston-SD-Class-4-32GB-2114080.html Kan det bruges?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej - Det er Class 4. Det skal være Class 10 - som ovenstående kort fra Kingston.


      Vh Lars

      Slet
  16. Hej Lars

    Jeg har købt mig et Nikon D3100, og er rigtig glad for det:)
    Men nu kan jeg ikke tage billeder eller slette nogen.
    Der står "Hukommelseskortet er låst. Slå kontakten til skrivebeskyttelse fra."
    Hvad gør jeg??

    Mvh Sisse

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sisse,
      Der er to muligheder. På hukommelseskort sidder der ofte en lille skydeknap. Den anvendes hvis man vil "låse" kortet, så der ikke kan skrives data til kortet. Prøv og se om der ikke findes en sådan skydeknap på dit hukommelseskort.
      Ellers kan du prøve at formatere kortet (en kommando i kameraets menu funktion). Hvis dette fejler, ja så er kortet defekt.
      Vh Lars

      Slet
    2. Rigtig rigtig mange tak :)
      Det var det med skydeknappen der var galt.
      Af hjertet tak :)

      Slet
  17. Hej Lars
    Længere oppe har du skrevet hvilke kort der anbefales og hvilke mærker. Jeg har fundet dette kort "HAMA" som har de rigtige kvalifikationer som der er brug for. http://www.memoryshop.dk/produkter/5-sd-kort/146-146-sd-kort/ Jeg håber du kan hjælpe :)

    Mvh. Janus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janus,

      Spørger du specifikt på dette kort eller et tilsvarende kort fra en anden producent?
      Jeg forhandler nemlig ikke HAMA, men kan godt finde et tilsvarende kort fra enten Sandisk, Transcend eller Kingston, som jeg forhandler.

      Vh
      Lars

      Slet
    2. Hej Lars

      Jeg kan godt fornemme at mit spørgsmål ikke er formuleret korrekt, som jeg selv gerne ville have det til :) Mit egentlige spørgsmål lyder på, om HAMA kortet er lige så godt, som SanDisk kort i samme kategori? Det er en boks længere oppe som fortæller hvilke kort man kan bruge til sit nikon, men der står intet om HAMA?? Skal jeg holde mig fra det, eller er det et udemærket køb?

      Vh
      Janus

      Slet
    3. Hej Janus,

      Dette kort vil jeg tro fungerer uden problemer på et D3100. Det opfylder alle betingelserne for dette. Alternativt kan jeg henvise til Transcend som jeg sælger til 105 kr. plus 8 kr. i porto. Det virker !

      http://nikonphotoexpert.com/products/transcend-sdhc-uhs-i-c10-300x

      Vh
      lars

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str