Gå videre til hovedindholdet

Test af AF-S Nikkor 300mm F/4E PF ED




Ferie er en god periode til at teste nyt grej :-) Jeg er i Italien og har medbragt Nikon's nye tele - AF-S Nikkor 300mm f/4E PF ED - der her er monteret på et Nikon D800. Læg lige mærke til hvor lille det objektiv er. Det er helt vildt så kompakt objektivet er og hvor lidt vejer (755 gram). Det føles næsten for let.... for et 300mm. Det er verdens mest kompakte 300mm tele og det vejer under halvdelen af Nikon's forgænger og er 7.5 cm. kortere! Faktisk er objektivet i samme størrelse som mit AF-S 24-70mm f/2.8, men vejer mindre. Vildt!!!!

Lad os se på konstruktionen i et tværsnit. Her er 16 elementer i 10 grupper med eet ED- og eet PF-element (Fresnel). Det er det specielle PF-linse-element, der muliggør denne kompakte konstruktion. Jeg skal ikke kloge mig på de optiske egenskaber af Fresnel-elementer, men du kan læse mere om det ved at trykke på linket.


Intern fokusering; multi coated (Nikon Super Integrated Coating); Eet element har Nano coating og fluorine coating front element (smudsafvisende).

For at teste billedkvaliteten har jeg valgt at skyde håndholdt, da det ofte vil være i den situation man vil anvende dette objektivet. Du arbejder hurtigt på grund af den lave vægt og det kompakte design.

At fotografere med et teleobjektiv betyder også ekstrem fokus på lukkehastigheden. Det kompakte design og lave vægt, gør, at du har mere styr på stabil og rolig fokusering håndholdt og sammenholdt med det effektive VR-system, så er det faktisk muligt at tage skarpe billeder med en lukkehastighed, der er væsentlig lavere end 1/300 sek (tommelfinger regel: vælg en lukkehastighed der er lig eller hurtigere end objektivets brændvidde).

Her er en serie billeder taget håndholdt siddende på en bænk, hvor jeg har kørt igennem hele blænde registreret fra f/4 til f/32 uden at ændre på andre parametre. Det var en solskinsdag. Læg mærke til hvordan dybdeskarpheden øges på selve lampen, men baggrunden forbliver pænt sløret.

1/640 sek, f/4, ISO 125

1/500 sek, f/4.5, ISO 125

1/500 sek, f/5, ISO 125

1/400 sek, f/5.6, ISO 125

1/320 sek, f/6.3, ISO 125

1/250 sek, f/7.1, ISO 125

1/200 sek, f/8, ISO 125

1/160 sek, f/9, ISO 125

1/125 sek, f/10, ISO 125

1/100 sek, f/11, ISO 125

1/80 sek, f/13, ISO 125

1/60 sek, f/14, ISO 125

1/50 sek, f/16, ISO 125

1/40 sek, f/18, ISO 125

1/30 sek, f/20, ISO 125

1/25 sek, f/22, ISO 125

1/20 sek, f/25, ISO 125

1/15 sek, f/29, ISO 125

1/13 sek, f/32, ISO 125

Det er ret vildt hvor godt VR-systemet fungerer på dette objektiv. Billederne er ikke redigeret.

Objektivet har elektronisk blændemembran, og er derfor kun kompatibel med kameraer solgt efter 2007. Der er 9 afrundede blændeblade, der giver en behagelig bokeh - se bla. dette foto - måske et det bedste eksempel, men man aner kvaliteten. Billedet er ikke redigeret på nogen måde.

1/800 sek, f/4, ISO 125

Mindste fokusafstand er 1.4 meter. På objektivet kan du via en kontakte vælge at sætte objektivet til kun at fokusere fra 3m til uendeligt. Det giver et hurtigere AF, hvis du ved dit motiv befinder sig i dette interval, idet objektivet ikke bliver forstyret af elementer der der er tættere på end 3 meter.
På det næste foto har jeg dog valgt at fokusere på en sten der kun var 1.5 meter fra mig. Billedet er ikke redigeret på nogen måde.

1/400 sek, f/7.1, ISO 100


Skarpheden er også imponerende i det meste af blænde området. Specielt på f/4 overrasker objektivet - kant til kant skarphed. Herefter bliver det lidt blødt et par blændetrin hvorefter skarpheden igen er god for igen at blive lidt blød omkring f/29-f/32. Se lige det forstørrede udsnit nedenfor - billedet er ikke redigeret på nogen måde.

1/1600 sek, f/5.6, ISO 160


Jeg dasker rundt i et indkøbscenter (mall) og pludselig ser jeg en speciel kvinde i en hvid dragt. Hun betragter sin mobiltelefon - sikkert for at skrive en besked om hvor hun er til en veninden (det var faktisk det hun gjorde :o) ). Jeg har kun få sekunder til at fange dette motiv. Her kommer objektivets kompakthed, lave vægt, gode VR og hurtige AF til sin ret. Billedet er ikke redigeret

1/250 sek, f/4.0, ISO 125

Alle tre Nikon telekonvertere kan anvendes - TC-14E, TC-17E og TC-20E. Dog vil jeg kun anbefale TC-14E, da den effektive mindste største blænde på TC-17E og TC-20E bliver henholdsvis f/6.7 og f/8.

Her er endnu tre eksempler på hvorledes baggrunden sløres på tre forskellige blænder samt hvor skarpt billedet bliver med VR aktiv på meget langsom lukkehastighed. Billederne er ikke redigeret.

1/800 sek, f/4, ISO 125

1/100 sek, f/11, ISO 125

1/10 sek, f/32, ISO 100

Det er ikke det mest oplagte objektiv til landskabsfotografering. Desværre bor jeg i et dyrefattigt område, så jeg har ikke kunne fotografere fugle. Ligeledes er der en VR-Sport indstilling, som jeg ikke har testet. Men opløsningen er fin på landskabsbilleder, som følgende eksempel viser. Dette billedet er redigeret for at fjene varme dis i horisonten.



Konklusion:

Til en pris på 14.895 er AF-S 300mm f/4E PF ED et super lækkert og attraktivt teleobjektiv for den aktive fotograf, der er fotograferer aktive motiver. Desværre er Nikon DK ikke så gode til at sikrer nok enheder til Danmark. Efterspørgslen er stor - hos photpdanica.com har vi allerede flere skrevet op på forhåndsordre, og distributørerne kan ikke sige noget om hvornår objektivet atter kommer til Danmark. Dette oplever vi ofte på populære objektiver - også hos andre mærker som Sigma og Tamron. Danmark er et lille markedet, og prioriteres derfor ikke så højt. Men når objektivet atter kan leveres, så er det med at slå til. Du vil ikke fortryde det.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str