Gå videre til hovedindholdet

AF-S Nikkor 20mm f/1.8G ED - første indtryk

1/80 ved f/8.0, 0EV ISO 400, D750

Jeg er den lykkelige ejer af det krævende første objektiv i Kongerækken - AF-S 14-24mm f/2.8G ED - som jeg endnu er ved at lære at benytte korrekt afhængig af motivet. Det er et stort og imponerende stykke glas, og måske mere et "jeg har planlagt dette billede ned til mindste detalje og har tid til komposition og eksponering" objektiv. Men hvad hvis man i stedet ønsker at medbringe et lettere, lysstærk vidvinkel objektiv?

Må jeg præsentere det nye - AF-S Nikkor 20mm f/1.8G ED.


Forventninger til dette objektiv har været enorme. Nikon har ikke opdateret det optiske design på deres øvrige 20mm objektiver i 30 år siden det første 20mm f/2.8 AI-s fra 1984. Konlusionen fra de forskellige førstehåndsanmeldelser af dette objektiv er, at dette er Nikon's skarpeste ultra vidvinkel. Kant til kant skarphed - selv på f/1.8 er imponerende. AF er lynhurtig, og tætteste fokus er helt ned til 12.5 cm (fra front af objektivet). Det bliver spændende at se hvilken konklusion DxO og Dpreview kommer frem til.

Vægten er kun 350 gram, da objektivet er i plastik med metal F-fatning. Byggekvaliteten er fin og især den store fokus ring er en fornøjelse at betjene. Filterstørrelsen er 77mm  - jeg har monteret et Nikon NC 77mm. Ved dagens test havde jeg også monteret et 77mm cirkulært polarisationsfilter. Du kan montere op til 3 filtre, uden at der opstår vignettering.

Behovet for optisk korrektion er minimal. Ganske minimal pudefortegning, minimal vignettering helt åben på f/1.8, minimal CA etc.  Perfekt.

Objektivet  er et "hall of fame" af alle Nikon's objektivteknologier. Dette komplette produktnavn er Nikon AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED N SWM RF Aspherical ∅77, hvilket dækker over:


  • AF-S og SWM: Silent Wave Autofocus Motor
  • G: Objektiver uden blændetrinsring
  • ED: ED står for "Extra-low Dispersion" og henviser til en bestemt type glas, der korrigerer kromatisk aberration
  • N: En Nano krystalbelægning minimerer de såkaldte "spøgelseseffekter" på billedet
  • RF: RF står for "Rear Focus" og indikerer et fokuseringssystem, hvor kun den bagerste optiske glasgruppe anvendes til at opnå fokus
  • Aspherical: Dette er en meget speciel type af glas, hvor enten den ene eller begge sider af glaselementet har en ikke-sfærisk overflade, for derved at eliminere bestemte typer af aberration

Den optiske konstruktion består af 13 elementer i 11 grupper. To af disse elementer er ED-glas og andre to er Aspherical. Der er 7 blændelameller og du kan blænde ned til f/16. Synsvinklen er 90 grader på FX - og dette er et FX-objektiv. Det giver ikke mening af montere det på et DX-kamera.


Her er AF-S 20mm f/1.8 monteret på et Nikon D750. Et perfekt par.

Objektivet er perfekt til den ambitiøse naturfotograf. En af egenskaber ved ultra vidvinkel objektiver er, at baggrunden altid er i fokus. Hvis du ønsker en sløret baggrund med dette objektiv, så skal motivet være en genstand tæt på objektivet. Alle billeder til denne artikkel er taget håndholdt, men det vill være oplagt at anvende et stativ og montere et ND filter for lange eksponeringer.

1/125 ved f/5.0, 0EV ISO 100, D750

Farvegengivelsen er virkelig naturtro. Fotoet af fiskekutteren er et godt eksempel herpå. Jeg har ikke behov for at korrigere på farvemætning i Lightroom (Det første billede i denne artikel er selvfølgelig redigeret for at skabe disse afdæmpede farver, som jeg synes passede godt til motivet).

Her kommer tre yderligere billeder fra dagens besøg på Rungsted Havn - efterbehandlet med kunstnerisk frihed. Imorgen søndag vil jeg forsøge at komme afsted med stativ, ND-10 filter, trådudløser etc.




Mit førstehåndsindtryk er meget positivt. Det er ikke et billigt objektiv med en pris på 6.595 kr. men den optiske kvalitet er i en klasse for sig selv, og brændvidden på 20mm er ganske optimal til mange typer motiver - men selvfølgelig oplagt til naturfotografen. Nu testede jeg objektivet på et D750, men det bliver interessant at se hvad objektivet kan levere på et D810!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e...

Nikon D5100 anmeldelse

Så er det tid til at se på Nikon D5100 – kameraet der placerer sig imellem Nikon D3100 og Nikon D7000 , og dermed skal finde sin egen berettigelse i forhold til det populære Nikon D3100 ”begynder” spejlreflekskamera og det avancerede Nikon D7000 ”seriøs amatør” spejlreflekskamera. Her er en tabel over de væsentligste forskelle mellem D3100, D5100 og D7000: Nikon D5100 minder meget om Nikon D3100 i sit fysiske udtryk. Det er kun en anelse bredere og dybere – vi taler om få millimeter – primært pga. den fleksible skærm, der vipper ud fra kamerahuset i en vinkel på 180 grader og kan rotere 360 grader om sin egen akse. Og netop skærmen er en af de store forskelle mellem D3100 og D5100 - både fordi du kan placere LCD-skærmen på Nikon D5100 som du vil, hvor den på Nikon D3100 (og Nikon D7000) sidder fast. Desuden er opløsningen på fulde 921.000 pixels på Nikon D5100 mod 230.000 pixels på Nikon D3100. Opløsningen er altså 4 gange større og LCD skærmen er dermed langt...

Personale portrætter hos PWC i Ringsted

Når opgaven består i at fotografere 85 ansatte hos PWC i Ringsted, så skal den planlægges godt for at selve fotograferingen bliver effektiv. Opgaven endte med at tage blive løst over 3 dage. Der blev skudt over 1.500 billeder. På billeder ser I min opstilling. Et hovedlys samt et sidelys til at lysne venstre side af ansigtet. For hver person skulle der skydes et "miljø" portræt, hvor personen står i kontorlandskabet. Herefter skulle der skydes et "headshot" på hvid baggrund. Jeg anvendte den samme lys opstilling for både miljø og headshot, men flyttede en hvid baggrund ind bag personen ved headshot samt anvendte en Speedlight bag personen til at lyse baggrunden op. Til miljø fotoet anvendte jeg stativ og til headshot fotoet skød jeg håndholdt. I begge tilfælde med AF-S 70-200mm f/2.8E ED VR. Redigering blev foretaget primært i Lightroom. Dog måtte jeg over i PhotoShop, når der var reflekser fra lyskilderne i brillerne, som skulle fjernes. Til hver...