Gå videre til hovedindholdet

En seriøs kombo - Nikon D750 og Sigma AF 50mm f/1.4 ART


Nikon D750 er et skønt kamera. Det er ikke en afløser for D700. Det er ikke en opgradering af D610, selvom de to kameraer har samme opbygning og flere sammenfaldende specifikationer. Nikon D750 er helt sit eget kamera med de seneste teknologier fra Nikon pakket ind i et betjeningsvenligt kamerahus.

Efteråret er ved at gå på hæld, og vinteren kommer snigende. Jeg tilbragte flere timer i Dyrehaven i sidste weekend i et skønt blæsevejr. Bladene er næsten alle faldet af træerne, temperaturen kravler ned mod etcifrede værdier, det regner lidt ind imellem, himlen er grå og tusmørket indfinder sig hurtigt. Jeg elsker vores fire årstider :-)

Som klassisk fotograf elsker jeg et standard 50mm objektiv, og den strenge komposition jeg tvinges til at overveje for hvert foto. Mit mål er altid at opnå en god eksponering og komposition, når billedet skabes i kameraet, så den efterfølgende redigering bliver så nænsom som mulig.

Weekendens tur i Dyrehaven blev derfor i selskab med Nikon D750 og Sigma AF 50mm f/1.4 DG ART. Det er en seriøs kombo, der ikke blot er utrolig smuk men også i stand til at levere en fantastisk billedkvalitet.

1/40 sek ved f/1.8, 0EV, ISO 320

Jeg skyder altid i raw, og da Adobe endnu ikke har opdateret ACR (Adobe Camera Raw) til Lightroom og Photoshop CC, så importerede jeg D750 raw filerne i Nikon Capture NX-D, hvorefter jeg eksporterede dem i TIFF-format, hvilket gjorde det muligt at indlæse dem i Lightroom. Umiddelbart har jeg så ikke mulighed for at korrigere for objektivfejl, men prøv lige at se på billedet ovenfor. Kan du spotte en vignette i hjørnerne? Nope - der er ingen.

Sigma AF 50mm f/1.4 DG ART er nok det skarpeste 50mm objektiv i verden efter Zeiss Distagon T* Otus 1.4/55mm, der koster tre gange så meget. Så hvis du ligesom jeg er glad for at fotografere med fast brændvidde og største blænde på f/1.4, så findes der ikke et bedre alternativ på markedet idag. Spørg selv DxO.

The Zeiss Distagon T* Otus 1,4/55 is the lens to beat in terms of image quality, and in that respect the Sigma comes seriously close.That said, the extreme performance of the Zeiss is noticeable in some subtle ways. At wider apertures, the Art lens can’t quite match the sharpness of the Zeiss in the outer field but that won’t be a concern for all but the most fastidious of users.At f2 the Sigma is almost on a par with the Zeiss, only it can’t quite match the Zeiss in the corners – though the difference in real world terms is trivial. The new Sigma can boast of slightly better control of vignetting and, arguably, chromatic aberration at maximum aperture, though there’s some fringing evident in the extreme corners.
1/50 sek ved f/2.5, 0 EV, ISO 400

Hvad er det første der slår mig som værende en markant opgradering ved D750? Det er LCD-skærmen bag på kameraet. Det er bare en flot (JPG) repræsentation jeg ser, hvor det dynamiske område, kontrast og skarphed kan kontrolleres uden problemer. Det er en klar forbedring ift. mit D800. At skærmen kan vippes ud fra kameraet og herefter op/ned, er også behageligt. Det er egentlig kun en egenskaber man ser på de lidt billigere DX-kameraer, men hvorfor skulle et FX-kamera ikke have denne funktion!?

Søgeren er stor og klar. Informationerne i bunden står flot. Den viser 100% og forstørrer 0.7x. Som hos D6100/D610 ligger de 51 fokuspunkter koncentreret i centrum af søgerområdet. Her foretrækker jeg den større spredning, som findes på D800/D810. AF fungerer hurtigt og præcist på D750, og som noget nyt, kan man samle et gruppe af AF-punkter og placere dem hvor der er behov for dem.

Den lille skærm på toppen af kameraet er mindre end på mit D800, men jeg tænker ikke over det.

På teknologisiden er D750 med helt fremme. Bl.a. med en AF-sensoren Multi-CAM 3500FX, som også findes i D810 - dog nu med muligheden for - 3 EV. Desuden er den seneste billedeprocessor Expeed 4 installeret og lysmåleren er udstyret med hele 91.000 pixels.

D750 leverer flotte billeder selv ved moderat høje ISO-værdier. Her er et foto skudt ved ISO-3200. Jeg har ikke modificeret det på nogen måde. Prøv lige at se hvor lidt støj der findes - selv i de vanskelige mørke områder. Imponerende.

1/60 sek ved f/1.4, 0 EV, ISO 3200

Jeg puslede lidt med det indbyggede WiFi. Fik Nikon_WU2 forbindelsen op på min iPhone (virker kun på Android og IOS), men kunne ikke få kameraet til at forbinde selvom der var etableret forbindelse fra iPhone til D750?! Det må jeg pusle lidt mere med. WiFi er smart, men værd opmærksom på, at selv JPG-filerne er meget store, så det er ikke den smarteste måde at sende billederne. Det er bedre at benytte overførsel via USB 3.0 kablet. Det går hurtigt!



Der er ikke indbygget GPS, men jeg skal snarest teste min Nikon GP-1 GPS enhed på D750 (der dog ikke har det 10-polet multi tilslutningsstik vi kender fra de D800 og opad. Men er er muligt at skifte kabel på Nikon GP-1, så den også kan tilsluttes mine USB multi tilslutningsstikket på D750.

Billedkvaliteten er virkelig god. Og filerne fylder godt op på SD-kortene (der er 2 SD-slots). Jeg skyder altid i 14-bit RAW uden kompression, og det giver en fil på 28 MB.

1/100 sek ved f/2.8, 0 EV, ISO 400

Menuerne er som vi kender dem, så har du haft et Nikon kamera før, så taget det ikke mane minutter at blive fortrolig med kameraet. Der er nu kommet en speciel Video menu sektion. Jeg ved jeg har skrevet det før, men nu må jeg snart i gang med at eksperimentere med video optagelser. D750 kan optager i fuld HD med op til 60 billeder i sekundet.

Hvis der er nogen blandt mine læsere som kunne være interreseret i at give sig selv en julegave i form af et D750 med et Sigma AF 50mm f/1.4 Art, så send mig en mail, og vi finder en god pris!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str