Gå videre til hovedindholdet

En heftig kombi - Nikon D5300 og Sigma AF 18-35mm f/1.8 DC ART


Gik en tur omkring Riget her til morgen. Havde en time at hygge mig i med lidt fotografering. Når man fotograferer urbant, så er det absolut en fordel at være "let og bred" på udstyrssiden. Med "let" mener jeg - kamera og objektiv. Okay - Sigma AF 18-35mm f/1.8 ART er ikke et let objektiv med en vægt på 810 gram med Nikon D5300 trækker i den rigtige retning med en vægt på 530 gram. Intet tvivl om et et Nikon Coolpix A ville være en lettere løsning, men nu skulle jeg teste Sigma objektivet. Med "bred" mener jeg, at objektivet bør have et brændvidde område, der går fra normal (50mm) til bredt (25mm).
Jeg har monteret en Joby Sling Strap rem på kameraet, og så er det bare at slynge det rundt om kroppen, stoppe begge hænder i lommen og traske afsted efter et spændende motiv. Når motivet dukker op, så er det blot at tage kameraet, skyde og "slynge" det på plads igen bag om hoften.

1/125 sek, f/2.5, 18mm (27mm), 0EV, ISO 100, Manuel

Sigma AF 18-35mm f/1.8 DC ART (passer på DX-kameraer) er et monster objektiv. Brændvidde området på 18-35mm (27mm - 52.5mm) er ikke fuld vidvinkel, men alligevel godt nok til at kunne omfatte typiske urbane motiver. Betjeningen er bare i orden. Jeg anvender ikke manuel fokus så meget, men i visse situationer (dårlige lysforhold) kan det være handy. Og fokus ringen, der er placeret yderst på objektivet lige ved modlysblænden, er bred og let i gangen. Zoom-ringen er placeret tæt på kameraet (naturlig placering når du holder kameraet med venstre hånd og samtidig skal zoome ved hjælp af pege- og tommelfingeren) og gangen er lidt stramme, hvilket den også skal være. Zoom-ringen skal ikke være meget bredere end en voksen tommeltot, hvilket er tilfældet her. Desuden byder objektivet på en robust "AF/MF fokus" knap" på venstre siden. Autofokus foregår hurtigt og næsten lydløst. Sektionen fra fatningen til zoom-ringen er metal, og sektionen mellem zoom-ringen og fokus-ringen er udført i Sigma's "Thermal Stable Composite" materiale, hvilket er et lettere materiale end metal men med stor styrke. Objektivet kan opdateres med Sigma Dock (ekstra udstyr), der let sluttes til USB-porten på din PC. Ud over at det er et smukt objektiv, så er byggekvaliteten og funktionaliteten altså i orden.

1/160 sek, f/3.5, 18mm (27mm), 0EV, ISO 100, Manuel

Hos full frame FX fotografer er et af de mest eftertragtede all-round objektiver Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G. Sigma har valgt at udstyre Sigma AF 18-35mm ART med en maksimal blænde på f/1.8 i hele zoom-området (forøvrigt verdens første zoom-objektiv med fast f/1.8 maksimal blænde). Dette er ikke helt tilfældigt, idet objektivet hermed yder samme dybdeskarphedskontrol som et f/2.8 zoom gør på FX! Desuden betyder f/1.8, at objektivet opfanger samme lys mængde som f/2.8 på FX, idet et motiv på f/1.8 er lidt over dobbelt så eksponeret som samme motiv på f/2.8. Læg dertil at samme motiv opfanges af en DX-sensor, der er lidt over halv så stor som FX. Dette betyder, at f/1.8+DX og f/2.8+FX anvender den samme mængde lys til at at eksponere motivet. Dermed har f/1.8+DX fotografer nu tilsvarende styr på ISO-støj, når der skydes med lave ISO-værdier ved maksimal blænde i lyssvage situationer, som f/2.8-FX fotografer har. Og det har indtil nu været en af årsagerne til at skifte fra DX til FX!

1/60 sek, f/3.5, 18mm (27mm), 0EV, ISO 100, Manuel

Som mange andre før mig har konstateret, så er dette objektiv meget skarpt tegnende og byder på ingen eller ganske svage optiske effekter såsom kromatisk aberration, vignettering og forvrængning. Søg selv på nettet - f.eks. hos dpreview, hvor de er ved at falde i svime over dette objektiv.

Som I kan se på billed data, så skyder jeg på manuelt program, og vælger derfor eksponeringen for både blænde og lukketid (ISO er sat til 100). Af ren rutine kvier jeg mig ved at vælge den maksimale blænde på 18mm af hensyn til optimal skarphed. Men det er ikke nødvendig med dette objektiv, idet det tegner meget skarpt selv på f/1.8 i brændvidde området fra 18-25mm. Som hos andre zoom-objektiver, hvor dette ofte er meget mere udtalt, kan det betale sig at blænde ned til f/4, når man arbejder i den anden ende af zoomområdet - her 35mm.

1/60 sek, f/3.5, 19mm (27mm), 0EV, ISO 100, Manuel

Jeg er imponeret over Nikon D5300. Forkælet som jeg er med mit D800 og alle vigtige betjeningsknapper og funktioner lige ved hånden, så er det bemærkelsesværdigt nemt at arbejde med D5300. Når jeg først har valgt lysmålingsmetode (matrix), hvidbalance (auto), filformat (raw) og program (M), så skal jeg egentlig blot kunne justere ISO-værdien og blænden (idet lukkehastigheden justeres med det primære kommandohjul med højre tommeltot). Og her er kameraet sat op fra fabrikken til at du kan trykke Fn-knappen ind på venstre forside af kameraet og justere ISO med det primære kommandohjul samt trykke EV-knappen lige bagved udløserknappen og dreje på det primære kommandohjul, når du vil ændre blænden! Så mens jeg holder kameraet for øjet, kan jeg justere både lukkehastighed, blænde og ISO-værdi - at sammen med det primære kommandohjul. Hvis du trykker på "Info" knappen kan du på skærmen se de samme primære indstillingsmuligheder (lukkehastighed, blænde og ISO). Trykker du på "i" knappen får du tilgang til flere indstillingsmuligheder - bl.a. dem jeg nævnte i starten.

1/60 sek, f/2.8, 18mm (27mm), 0EV, ISO 100, Manuel

Hvor der er vignettering på billederne, er det noget jeg har tilført i efterbehandlingen for artistisk effekt.

Jeg skyder ikke så meget video. Skal i gang med det, da det interesserer mange af mine læsere. Og her byder D5300 bl.a på den fleksible skærm, der kan vippes ud 180 grader og vinkles, så skærmen nemmere kan betragtes når kameraet er monteret på stativ i lav højde (ofte ved videooptagelser). Desuden skal jeg have testet den indbyggede WiFi funktion, da det efterhånden er standard på alle nye kameraer. Det bliver en anden god gang.

1/250 sek, f/2.5, 18mm (27mm), 0EV, ISO 100, Manuel

Så - nu har jeg glemt hvad jeg skulle skrive.....

Det er nok fordi, der ikke er mere at sige i denne omgang - andet end at jeg varmt kan anbefale kombinationen - Nikon D5300, Sigma AF 18-35mm samt Joby Sling Strap.

Pssttt - jeg har et brugt Sigma AF 18-35mm ART til salg (det jeg har skudt med i dag). Du sparer 500 kr. på vores i forvejen bedste pris.

Fortsat god søndag...


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Nikon D5100 anmeldelse

Så er det tid til at se på Nikon D5100 – kameraet der placerer sig imellem Nikon D3100 og Nikon D7000 , og dermed skal finde sin egen berettigelse i forhold til det populære Nikon D3100 ”begynder” spejlreflekskamera og det avancerede Nikon D7000 ”seriøs amatør” spejlreflekskamera. Her er en tabel over de væsentligste forskelle mellem D3100, D5100 og D7000: Nikon D5100 minder meget om Nikon D3100 i sit fysiske udtryk. Det er kun en anelse bredere og dybere – vi taler om få millimeter – primært pga. den fleksible skærm, der vipper ud fra kamerahuset i en vinkel på 180 grader og kan rotere 360 grader om sin egen akse. Og netop skærmen er en af de store forskelle mellem D3100 og D5100 - både fordi du kan placere LCD-skærmen på Nikon D5100 som du vil, hvor den på Nikon D3100 (og Nikon D7000) sidder fast. Desuden er opløsningen på fulde 921.000 pixels på Nikon D5100 mod 230.000 pixels på Nikon D3100. Opløsningen er altså 4 gange større og LCD skærmen er dermed langt mer

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str