Gå videre til hovedindholdet

Sådan virker et cirkulært polariseringsfilter


Et filter som alle fotografer bør have i fototasken, er det såkaldte cirkulære polariseringsfilter.

Det er muligt at gøre meget ved et foto i et fotoredigeringsprogram såsom Lightroom, men den effekt, som et cirkulært polariseringsfilter udøver, er svær at imitere digitalt.


Der findes to type polariseringsfilter - liniær og cirkulær. Normalt er det kun det cirkulære polariseringsfilter, der anvendes af fotografer, idet disse kan skrues på objektivet. Et cirkulært polariseringsfilter består af en fast del og roterende del. Den faste del tager det upolariserede lys og polariserer det linært, hvorefter den roterende del filtrerer det nu liniære polariseret lys til cirkulær polariseret lys. Dette sidste trin sikrer også, at autofokus og lysmåling fungerer korrekt, hvilket er den primære årsag til, at der hovedsaglig kun anvendes cirkulære polariseringsfiltre i forbindelse med digitale kameraer.

Et cirkulært polarisationsfilter udfører tre følgende funktioner:
  1. Gør himlen mørkere og vegation grønnere 
  2. Minimerer effekten af reflekser 
  3. Fjerner spejlninger - f.eks. i vandoverflader og glas
Jeg skal ikke komme ind på en yderligere tekniske beskrivelse, men henviser til denne Wikipedia artikel

Effekten er størst når billedet taget i en vinkel på 90 grader i forhold til solen. Dog vil der også være en mindre effekt, hvis der fotograferes i en vinkel på +/- 15-30 grader i forhold til den optimale vinkel.

Effekt 1:
Her er to billeder fotograferet i en vinkel på 90 grader til solen. Ved det første foto er det cirk.pol. filter sat til "Neutral" - altså i den stilling, hvor der er mindst effekt at se. Det andet foto viser den maksimale effekt af cirk.pol. filteret. 

D800, AF-S 24-70mm, 1/40 sek ved f/16, 0EV, ISO 100

D800, AF-S 24-70mm, 1/20 sek ved f/16, 0EV, ISO 100

Sikke en effekt! Jeg har ikke foretaget mig andet end at montere et cirk. pol. filter og finde det sted hvor effekten er største (ved at dreje på den rotébare del af filteret). Der er ikke foretaget nogen form for redigering i Lightroom - billederne er hentet direkte ind fra kameraet (D800). Som I kan se, så bliver himlen mere blå (mørkere), og skyerne mere hvide. Desuden fremtræder den grønne vegetation  mere "frisk" og grøn. Her er der ikke nogen reflekser der skal elimineres, så ovenstående effekt kunne jeg nok have frembragt i Lightroom. Men der er jo ikke nogen grund til det, hvis man kan opnå et perfekt resultat direkte i kameraet. 

Bemærk, at lukkehastigheden skiftede fra 1/40 til 1/20 sekund. Du skal derfor regne med, at den fulde effekt af et cirk. pol. filter vil betyde en reduktion i lyset svarende til 1-3 blændetrin. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str