Mens jeg har testet Sigma 50mm f/1.4 GD HSM ART, så kom jeg til at tænke på Nikon's to objektiver med samme maksimale blænde - f/1.4 - nemlig Nikkor 50mm f/1.4G og det nye (og vanvittig dyre) Nikkor 58mm f/1.4G.
Jeg har ikke testet Nikkor 58mm f/1.4G. Det sælges nemlig kun af nogle få "Nikon ekspert" forhandlere (selektiv distribution), så jeg kan ikke købe det som "almindelig Nikon" forhandler, og jeg modtager ikke længere produkter til test fra Nikon Danmark på trods af, at nikonnyt.dk må betragtes som en god platform at få Nikon relateret produktomtale på!? De efterfølgende kommentarer er derfor helt og holdent mine egne, og ikke baseret i en test.
Nikkor 58mm f/1.4G er et “marketing” objektiv! Nikon havde brug for et produkt, der kunne give en del omtale. Så derfor kikkede de tilbage i historiebøgerne, og fandt, at et af deres mest legendariske objektiver var et 58mm f/1.2 Noct-Nikkor (Nocternal), der efter sigende kunne “se i mørke”.
Nikkor 58mm f/1.4G er et “marketing” objektiv! Nikon havde brug for et produkt, der kunne give en del omtale. Så derfor kikkede de tilbage i historiebøgerne, og fandt, at et af deres mest legendariske objektiver var et 58mm f/1.2 Noct-Nikkor (Nocternal), der efter sigende kunne “se i mørke”.
Men hvorfor Nikon ikke tog skridtet helt ud, og øgede den maksimale blænde til f/1.2 fatter jeg ikke. Så ville det virkelig være et objektiv, som trådte ud fra mængden. Samtidig ville prisen ikke længere skrige til himlen.
Nikon påstår, at kant-til-kant skarpheden er i en klasse for sig selv - også ved maksimal blænde på f/1.4, samt at kromatisk aberration (CA) er meget lav og flare er elimineret pga. konstruktion, hvor de optiske elementer ligger dybt inde i objektivhuset - og det er virkelig noget feinsmeckerne går op i. Flere test bekræfter dette - dog er objektivet ikke tilfredsstillende skarp ved f/1.4
Nikon påstår, at kant-til-kant skarpheden er i en klasse for sig selv - også ved maksimal blænde på f/1.4, samt at kromatisk aberration (CA) er meget lav og flare er elimineret pga. konstruktion, hvor de optiske elementer ligger dybt inde i objektivhuset - og det er virkelig noget feinsmeckerne går op i. Flere test bekræfter dette - dog er objektivet ikke tilfredsstillende skarp ved f/1.4
Den anden fordel ved 58mm er, at det på et DX-kamera svarer til 87mm - altså tæt på den optimale brændvidden på 85mm for et portrætobjektiv. Dermed slog Nikon to fluer i et smæk. Et lysfølsomt “legendarisk” objektiv til FX-folkene og et portrætobjektiv til DX-folkene - i begge tilfælde med evnen til at lave smuk bokeh, som det primære købsargument.
Og det eneste reelle salgsargument er objektivets evne til af blødgøre baggrunden (bokeh).
Jeg vil dog uden tøven anbefale Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART objektivet, som jeg har testet her på det seneste på Nikonnyt.dk, idet dets bokeh også er i en klasse for sig, samtidig med at Sigma objektiver er ufattelig skarpt - også på maksimal blænde f/1.4 - er billigere - og bedre bygget.
Her er dpreview sammenligning af disse to objektiver. Grøn = Nikon / Gul = Sigma.
Og det eneste reelle salgsargument er objektivets evne til af blødgøre baggrunden (bokeh).
Jeg vil dog uden tøven anbefale Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART objektivet, som jeg har testet her på det seneste på Nikonnyt.dk, idet dets bokeh også er i en klasse for sig, samtidig med at Sigma objektiver er ufattelig skarpt - også på maksimal blænde f/1.4 - er billigere - og bedre bygget.
Her er dpreview sammenligning af disse to objektiver. Grøn = Nikon / Gul = Sigma.
Læs også den omfattende Nikkor 58mm f/1.4G anmeldelse hos dpreview.
Og slut så af med af se denne video fra DigitalRev TV.
Kommentarer
Send en kommentar