Et af de mest forventede objektiver fra Sigma er det nye 18-35mm f/1.8 DC HSM (APS-C sensor) fra Art-serien. Verdens første zoom med fast største blænde på f/1.8 (giver sammen lysfølsomhed og dybdeskarphedskontrol som f/2.8 på full frame kameraer). Sigma selv fremhæver, at dette objektiv er velegnet til video optagelse. Her vil jeg dog fokusere på foto.
Lad os først slå fast, at det er et flot design. Det oser af kvalitet og professionelt udstyr. Made in Japan når det er bedst.
Det er et tungt og stort objektiv - hele 811 gram samt 121mm i længden og 78mm i diameter. Den optiske konstruktion byder på 17 elementer i 12 grupper. Desuden er objektivet udstyret med 9 afrundede blændelameller, hvilket giver flot bokeh.
Objektivet er dejligt at arbejde med. Både fokus- og zoom ring er brede og rillet, så de er nemme at betjene både med og uden handsker. Jeg tror det er normalt, at fokus ringen sidder yderst, men da jeg ofte lader kameraets AF-klare den side af jobbet, så er det lidt irriterende, at zoom-ringen sidder inderst. Småting - jeg ved det, men .....
AF/MF knappen er tilpas stor og sidder monteret i en flot designet kontakt på venstre side. Igen vigtigt, når man skal kunne betjene denne knap med handsker på.
Modlysblænden snapper nemt på plads og komplementere det professionelle udseende.
Filterstørrelsen er 72mm. Det vil være oplagt at investere i et cirkulært polarisationsfilter til dette objektiv.
Zoom og fokus foregår internt, så objektivet forbliver i samme størrelse. Det er lækkert, og klart et krav i denne prisklasse.
Det er muligt at opdatere firmware og finjustere AF via Sigma's USB-dock. Dette vil jeg vise i et andet indlæg.
Til testen anvender jeg mit trofast D300. Det har jo kun en "12MP" sensor, men jeg vil gerne se, hvad dette objektiv kan levere på et ældre DSLR. Der skal nok fælge nogle billeder taget med et D7100 :-)
Mit udgangspunkt er landskabs-, urban- og arkitekturfotografering, som dette objektiv er skabt til. Det er ikke det oplagte portræt objektiv, selvom det sagtens kan anvendes til dette.
Her følger en række billeder, der kun har fået justeret kameraprofil - altså ingen redigering overhovedet. Billederne er gemt i maksimal opløsning ved 72dpi i AdobeRGB farverum.
De tre første "arkitektur" billeder demonstrerer hvor skarpt dette objektiv er - selv ved f/1.8 og f/16. Vejen kurver faktisk sådan, så det er ikke objektivet, der forvrænger proportionerne. Hvis I ser på billederne i stor format (klik blot på et af billederne), så hold øje med det lille blå skilt i venstre side af billedet. Ved f/8 opnåes maksimalt skarphed, men selv ved f/1.8 og f/16 er det godkendt. Objektivet har en anelse pudefortegning og CA (se senere) - begge forhold er korrigeret i disse billeder. Der er ingen vignettering (mørke hjørner).
Her temaet "natur" Her er det min anbefaling at arbejde i f/8 - f/16 området. Flot kant-til-kant skarphed. God naturlig farvegengivelse. Og husk på - ingen redigering endnu! Jeg fotograferer på manual (old school) og forsøger altid at ramme korrekt eksponering under optagelse (bl.a. ved hjælp af histogrammet).
Her er så tre "nærmiljø" billeder. Prøv at se nærmere på det lille stjerneformet hul i isen. Ved f/1.8 bliver skarpheden en anelse mere blød.
Her er to billeder, der viser forskellen mellem en brændvidde på 18mm og 35mm. Ganske flot zoom-faktor.
Her er tre billeder i "Urban" temaet :-) En udbrændt scooter med Politi-markering på fundet i min lokale skov. Læg mærke til, at jeg har øget eksponeringskompensationen fra 0EV til henholdsvis +1EV og +2EV for at undgå at sneen bliver for grå. Det er et godt tip når hoved parten af motivet er hvidt, for så vil kameraet altid forsøge at tilnærme eksponeringen til 18% grå. Det samme gør sig glædende hvis hovedparten af motivet er mørke tone - så skal I blot indstille på en negativ eksponeringskompensationsværdi, for at sikrer, at de mørke toner bliver mere fortættet og kontrastrige. Læg også mærke til, at der ikke er den store forskel mellem +1 og +2 EV kompensation. Det var springet fra 0 EV til +1 EV, der gjorde effekten.
Disse tre billeder illustrerer den svage grønne kromatisk abberation (CA), som I kan se på det sidste billede langs tagkanten. CA opstår altid i overgange mellem meget lyse og meget mørke områder. Dette fjernes dog nemt via den indbyggede objektiv korrektion i f.eks. Lightroom (billed 2).
Her er så et par af billederne hvor jeg har givet den hele armen i Lightroom :-)
Og så vil jeg da lige slutte af med et portræt af min skønne hustru (til venstre) og hendes veninde (Christina). Igen er det D300 med Sigma 18-35mm f/1.8 og SB-900 flash on-camera.
Billedet er redigeret en smule - ellers fik jeg sgu ikke lov til at lægge det ud på min blog :-) Men redigering er nu ikke nødvendig, da de er smukke begge to.
Markedsprisen ligger lige i underkanten af 6.000 kr., hvilket jeg finder helt acceptabelt, når vi tager den optiske kvalitet og konstruktionen i betragtning.
I kan også læse en mere udførlig teknisk test af dette objektiv her udført af DPReview.
Konklusion: Hvis du skyder med et kamera med en APC-S sensor, og du er interesseret i landskabs-, arkitektur, urban - og ja selv portrætfotografering, så bør du seriøst overveje at købe dette objektiv. Som min test viser, er det ikke antallet af MP på kameraet der er afgørende. Udskyd opgraderingen af dit kamera hvis du kun har (og ve og skræk) 12 MP, og køb dette objektiv i stedet.
Lad os først slå fast, at det er et flot design. Det oser af kvalitet og professionelt udstyr. Made in Japan når det er bedst.
Det er et tungt og stort objektiv - hele 811 gram samt 121mm i længden og 78mm i diameter. Den optiske konstruktion byder på 17 elementer i 12 grupper. Desuden er objektivet udstyret med 9 afrundede blændelameller, hvilket giver flot bokeh.
Objektivet er dejligt at arbejde med. Både fokus- og zoom ring er brede og rillet, så de er nemme at betjene både med og uden handsker. Jeg tror det er normalt, at fokus ringen sidder yderst, men da jeg ofte lader kameraets AF-klare den side af jobbet, så er det lidt irriterende, at zoom-ringen sidder inderst. Småting - jeg ved det, men .....
AF/MF knappen er tilpas stor og sidder monteret i en flot designet kontakt på venstre side. Igen vigtigt, når man skal kunne betjene denne knap med handsker på.
Modlysblænden snapper nemt på plads og komplementere det professionelle udseende.
Filterstørrelsen er 72mm. Det vil være oplagt at investere i et cirkulært polarisationsfilter til dette objektiv.
Zoom og fokus foregår internt, så objektivet forbliver i samme størrelse. Det er lækkert, og klart et krav i denne prisklasse.
Det er muligt at opdatere firmware og finjustere AF via Sigma's USB-dock. Dette vil jeg vise i et andet indlæg.
Til testen anvender jeg mit trofast D300. Det har jo kun en "12MP" sensor, men jeg vil gerne se, hvad dette objektiv kan levere på et ældre DSLR. Der skal nok fælge nogle billeder taget med et D7100 :-)
D300 med batterigreb, Sigma 18-35mm f/1.8 DC Art,
Velbon GEO N830 stativ med Velbon QHD-72Q hoved samt Nikon MC-36A trådudløser
Mit udgangspunkt er landskabs-, urban- og arkitekturfotografering, som dette objektiv er skabt til. Det er ikke det oplagte portræt objektiv, selvom det sagtens kan anvendes til dette.
Her følger en række billeder, der kun har fået justeret kameraprofil - altså ingen redigering overhovedet. Billederne er gemt i maksimal opløsning ved 72dpi i AdobeRGB farverum.
1/400 sek, f/8.0, 20mm, 0EV, ISO 200
1/100 sek, f/16.0, 20mm, 0EV, ISO 200
1/6400 sek, f/1.8, 20mm, 0EV, ISO 200
De tre første "arkitektur" billeder demonstrerer hvor skarpt dette objektiv er - selv ved f/1.8 og f/16. Vejen kurver faktisk sådan, så det er ikke objektivet, der forvrænger proportionerne. Hvis I ser på billederne i stor format (klik blot på et af billederne), så hold øje med det lille blå skilt i venstre side af billedet. Ved f/8 opnåes maksimalt skarphed, men selv ved f/1.8 og f/16 er det godkendt. Objektivet har en anelse pudefortegning og CA (se senere) - begge forhold er korrigeret i disse billeder. Der er ingen vignettering (mørke hjørner).
1/250 sek, f/8.0, 20mm, 0EV, ISO 200
1/60 sek, f/16.0, 20mm, 0EV, ISO 200
1/5000 sek, f/1.8, 20mm, 0EV, ISO 200
Her temaet "natur" Her er det min anbefaling at arbejde i f/8 - f/16 området. Flot kant-til-kant skarphed. God naturlig farvegengivelse. Og husk på - ingen redigering endnu! Jeg fotograferer på manual (old school) og forsøger altid at ramme korrekt eksponering under optagelse (bl.a. ved hjælp af histogrammet).
1/4000 sek, f/1.8, 20mm, 0EV, ISO 200
1/250 sek, f/8.0, 20mm, 0EV, ISO 200
1/60 sek, f/16, 20mm, 0EV, ISO 200
Her er så tre "nærmiljø" billeder. Prøv at se nærmere på det lille stjerneformet hul i isen. Ved f/1.8 bliver skarpheden en anelse mere blød.
1/320 sek, f/8.0, 18mm, 0EV, ISO 200
1/320 sek, f/8.0, 35mm, 0EV, ISO 200
Her er to billeder, der viser forskellen mellem en brændvidde på 18mm og 35mm. Ganske flot zoom-faktor.
1/400 sek, f/8.0, 25mm, 0EV, ISO 200
1/320 sek, f/8.0, 20mm, +1EV, ISO 200
1/320 sek, f/8.0, 20mm, +2EV, ISO 200
Her er tre billeder i "Urban" temaet :-) En udbrændt scooter med Politi-markering på fundet i min lokale skov. Læg mærke til, at jeg har øget eksponeringskompensationen fra 0EV til henholdsvis +1EV og +2EV for at undgå at sneen bliver for grå. Det er et godt tip når hoved parten af motivet er hvidt, for så vil kameraet altid forsøge at tilnærme eksponeringen til 18% grå. Det samme gør sig glædende hvis hovedparten af motivet er mørke tone - så skal I blot indstille på en negativ eksponeringskompensationsværdi, for at sikrer, at de mørke toner bliver mere fortættet og kontrastrige. Læg også mærke til, at der ikke er den store forskel mellem +1 og +2 EV kompensation. Det var springet fra 0 EV til +1 EV, der gjorde effekten.
1/200 sek, f/8.0, 18mm, 0EV, ISO 200
1/200 sek, f/8.0, 18mm, 0EV, ISO 200, Med CA korrektion
1/200 sek, f/8.0, 18mm, 0EV, ISO 200, Uden CA korrektion
Disse tre billeder illustrerer den svage grønne kromatisk abberation (CA), som I kan se på det sidste billede langs tagkanten. CA opstår altid i overgange mellem meget lyse og meget mørke områder. Dette fjernes dog nemt via den indbyggede objektiv korrektion i f.eks. Lightroom (billed 2).
Her er så et par af billederne hvor jeg har givet den hele armen i Lightroom :-)
Og så vil jeg da lige slutte af med et portræt af min skønne hustru (til venstre) og hendes veninde (Christina). Igen er det D300 med Sigma 18-35mm f/1.8 og SB-900 flash on-camera.
1/160 sek, f/5.0, 35mm, 0EV, ISO 200, SB-910
Billedet er redigeret en smule - ellers fik jeg sgu ikke lov til at lægge det ud på min blog :-) Men redigering er nu ikke nødvendig, da de er smukke begge to.
Markedsprisen ligger lige i underkanten af 6.000 kr., hvilket jeg finder helt acceptabelt, når vi tager den optiske kvalitet og konstruktionen i betragtning.
I kan også læse en mere udførlig teknisk test af dette objektiv her udført af DPReview.
Konklusion: Hvis du skyder med et kamera med en APC-S sensor, og du er interesseret i landskabs-, arkitektur, urban - og ja selv portrætfotografering, så bør du seriøst overveje at købe dette objektiv. Som min test viser, er det ikke antallet af MP på kameraet der er afgørende. Udskyd opgraderingen af dit kamera hvis du kun har (og ve og skræk) 12 MP, og køb dette objektiv i stedet.
Kommentarer
Send en kommentar