Efter lang tids tøven er Nikon kommet til den konklusion, at støv/olie plet problemet, der har plaget D600 siden lancering, skal løses ved at ejere af D600 med problemet, tilbydes en omfattende rens og udskiftning af lukker mekanismen. Du kan læse mere om dette her.
Har dette problemet skadet Nikon's omdømme? Har håndteringen af dette problem bevirket, at tidligere Nikon entusiaster er skiftet til et andet brand? Der kan svares "Ja" til begge spørgsmål.
Min konklusion er baseret på mails og telefonsamtaler, jeg har haft med berørte D600 ejere igennem det seneste år. Det har utvivlsomt været en svær tid for Nikon. Som producent er sådan et problem jo et sandt mareridt. Der er reelt kun to alternativer - tilbagekald produktet eller fiks det hurtigt. Da Nikon ikke havde et alternativt produkt at tilbyde, så røg "tilbagekald" option hurtigt af banen. Og da Nikon i forvejen har svært ved at tjene penge, så har det desværre taget for langt tid at komme til en beslutning om "fiks det" option. Den reelle "fiks det" omkostning bliver den samme, men den indirekte omkostning, i form af skade på omdømme og dermed tabt salg, er langt større.
Heldigvis er D610 et fantastisk kamera, uden disse problemer. Og jeg er sikker på, at det sælger godt. Men der kan ikke herske tvivl om, at dette mareridt har koster Nikon markedsandele og skrammer på omdømmet.
Her er den engelske tekst:
Har dette problemet skadet Nikon's omdømme? Har håndteringen af dette problem bevirket, at tidligere Nikon entusiaster er skiftet til et andet brand? Der kan svares "Ja" til begge spørgsmål.
Min konklusion er baseret på mails og telefonsamtaler, jeg har haft med berørte D600 ejere igennem det seneste år. Det har utvivlsomt været en svær tid for Nikon. Som producent er sådan et problem jo et sandt mareridt. Der er reelt kun to alternativer - tilbagekald produktet eller fiks det hurtigt. Da Nikon ikke havde et alternativt produkt at tilbyde, så røg "tilbagekald" option hurtigt af banen. Og da Nikon i forvejen har svært ved at tjene penge, så har det desværre taget for langt tid at komme til en beslutning om "fiks det" option. Den reelle "fiks det" omkostning bliver den samme, men den indirekte omkostning, i form af skade på omdømme og dermed tabt salg, er langt større.
Heldigvis er D610 et fantastisk kamera, uden disse problemer. Og jeg er sikker på, at det sælger godt. Men der kan ikke herske tvivl om, at dette mareridt har koster Nikon markedsandele og skrammer på omdømmet.
Her er den engelske tekst:
Some users of Nikon’s D600 D-SLR camera have reported the appearance of tiny spots on certain of their images. Not all users have experienced this issue. Nikon has thoroughly evaluated these reports and has determined that these spots are caused by dust particles which may become visible when the camera is used in certain circumstances and/or with certain settings. It is a well-known fact that the presence of dust particles cannot be completely avoided when using a D-SLR camera even after normal sensor cleaning procedures, because of a number of factors including components moving at high speeds when images are taken, the use of interchangeable lenses, and the different environments in which a D-SLR camera may be used. As part of its customer-service commitment, Nikon is providing a customer-service measure to reduce the potential impact of dust particles on images taken by its D600 D- SLR cameras.
The solution: Nikon is making available to all owners of D600 cameras (even if Nikon’s product warranty has expired) this customer-service measure, which includes the inspection, cleaning and replacement of the shutter assembly and related parts of your camera, FREE OF CHARGE as well as the cost of shipping D600 cameras to Nikon and their return to customers. Once again, please understand that regardless of this service, your D600 camera as is the case with all D-SLR cameras, will continue to require normal periodic sensor cleanings.
Kommentarer
Send en kommentar