Gå videre til hovedindholdet

Nikon D5300 versus Nikon D5200



Flere læsere spørger mig om de skal købe et Nikon D5300 eller et Nikon D5200. Og jeg kan godt forstå deres usikkerhed. Forskellen mellem disse to kameraer er ikke stor, og for at gøre det nemmere for alle, så har jeg opstillet de væsentligste specifikationer for begge kameraer i en liste. Der hvor D5300 har bedre specifikation end D5200 er markeret med rødt.

Lad os dykke ned i disse forskelle.

OLPF - eller lavpasfilteret - er fjernet. Dette vil give skarpere billeder, men også risiko for moiré. Jeg har et D800 med OLPF-filter foran sensor, og ikke D800E uden OLPF-filter. Dette er ok for mig, da jeg foretrækker at tilføje ekstra skarphed til RAW-filen i efterbehandlingen. Dermed opnår jeg samme skarphed, som hvis billedet var taget med et D800E. Det samme gør sig gældende her. Men optager du meget i JPG, så vil jeg antage, at et JPG-billed fra D5300 er skarpere end et JPG-billed fra et D5200. Men husk på, at vi taler om næsten teoretisk forskelle i skarphed. Et JPG-billed fra et D5200 er selvfølgelig også skarp. Det er blot den vej sensor teknologien går i øjeblikket, og for de fleste amatørfotografer har det ikke nogen betydning om sensor kommer med eller uden OLPF-filter.

Ingen tvivl om, at det er bedre at have den seneste version af Nikon's billedprocessor EXPEED installeret. EXPEED 4 passer til de krav D5300 stiller - ligesom EXPEED 3 passer til D5200. Du vil ikke tænke over forskellen.

Dioptrijusteringen er blevet forbedret en anelse - fra +0.7 til +1.0. Det er en mindre justering, men for os med linser/briller er det altid en forbedring at få udvidet dioptri justeringsområdet.

ISO-området er udvidet til ISO 12.800. Det er jo bedre end ISO 6.400 hos D5200. Kommer du ofte ud i situationer hvor dette bliver anvendeligt? Næppe. Jeg har endnu ikke haft mulighed for at teste D5300 op mod D5200, for at vurdere om den generelle ISO-støjstyring er bedre. Jeg vil tro, at D5300 er bedre på dette område, så dette er en faktor du skal tage med i din betragtning, hvis du ofte føler behov for at skrue ISO op til 800 / 1.600 / 3.200 - f.eks. hvis du anvender Auto-ISO funktionen, for at få en hurtig lukkerhastighed.

Den maksimal videoopløsning er blevet forbedret fra 1920x1080/60i hos D5200 til 1920x1080/60p hos D5300. Det er absolut en forbedring, hvis du går meget op i at skyde video. Hvis du blot skyder video til hjemmebrug, så har det ikke den store betydning.

LCD-skærmen bag på kameraet har en lidt større opløsning på D5300. Det er jo altid bedre - især når du zoomer ind for at vurdere billedskarpheden. Personligt tillægger jeg ikke denne forskel stor betydning.

Men nu kommer vi til de egentlige markante forskelle mellem D5200 og D5300 - GPS og WiFi. I en verden med konstant deling af billeder over diverse sociale medier samt muligheden for at vise dine billeder på et kort, så du kan se (huske) hvor billedet blev taget, så er det klart en fordel at have indbygget GPS, der plotter GPS-koordinaterne ind på dine billeder, så de nemt kan placeres på et kort. Desuden skal du ikke investere i et Eye-Fi SD-kort eller en Nikon WU-1A adapter, for at kunne sende dine billeder direkte afsted gennem cyperspace via Wi-Fi. Det er smart.

Sidst - men ikke mindst - for målgruppen til D5300, så er kameraet næsten 100 gram lettere end D5200.

Men - D5200 har en stor fordel i øjeblikket - det er billigere end D5300. Så du skal opveje ovenstående forskelle med prisforskellen, som i øjeblikket ligger på ca. 1.800 kroner (Nikon D5x00 med AF-S 18-55mm VR). Det er jo også en slat penge, som du så kan anvende på et ekstra objektiv, stativ eller ekstern flash!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str