Gå videre til hovedindholdet

Nikon D610 er en realitet


Nikon kryber til korset og indrømmer, at D600 kameraet er behæftet med et dårligt image efter den omfattende omtale af "oliepletter på sensor" problematikken. Ingen tvivl om, at Nikon har et markant problem på hånden med de mange D600 ejere, der er tvunget til at sende deres D600 til rens - ofte 2-3 gange eller mere - for at få problemet reduceret.
Der vil altid komme fremmedelementer på sensor - uanset model, som vil kræve en rensning (som du også selv kan foretage). Men med D600 er omfanget af pletter ret omfattende, hvilket er med til at gøre den efterfølgende redigeringsproces meget langsom. Desuden medfører det øgede rensningsbehov, at man skal undvære sit kamera, hvilket er noget skidt, hvis man lever af at fotografere (og i det hele taget noget skidt).

Heldigvis er der mange D600, der ikke har dette problem. Men i forhold til antal solgte D600, så er andelen med problemet alt for høj - muligvis over 50%.

Nikon D610 skal rette op på dette image tab, der unden tvivl har ramt salget af D600.



Hvad byder D610 så på i forhold til D600? Det kan ganske kort opsummeres til:

  • Antallet af kontinuerlige eksponeringer er øget fra 5.5 til 6 fps
  • Der er tilføjet en "Stille" funktion (Q), der sænker støjen fra spejlet under eksponeringen og dermed også hastigheden fra 6 fps til 3 fps
  • Forbedrede hvid-balance algortimer
  • En ny lukker-mekanisme
Dermed har D610 ikke et fuldt vejrforseglet hus, som rygtemagerne eller var rimelige sikker på, og det er forsat et 39-punkts Multi-CAM 4800 AF-system, der anvendes.

Lad mig løbe disse forbedringer igennem. De 3 første er en evolutionær udvikling, og er blot medtaget fordi det var muligt. Det er reelt kun introduktionen af en ny lukke-mekanisme, der ligger bag denne opdatering fra D600 til D610.

Af de første 3 evolutionære forbedringer synes jeg den forbedrede hvid-balance algoritme er interesant. Den skulle give en bedre og mere realistisk farvegengivelse under kunstige lysforhold samt bedre hudtoner. Det er jo absolut en forbedring, hvis du skyder JPG. Skyder du i RAW, så vil vi ofte alligevel foretage en hvidbalance korrektion i den efterfølgende redigering, men ingen tvivl om, at det er en fordel hvis udgangspunktet er mere "spot on".

De to andre opdateringer tillægger jeg mindre værdi. Nice to have! For den almindelige fotograf har de ingen betydning.

Prisen er endnu ikke kommunikeret, men mit gæt er en markedspris på 12.495 inkl. moms. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str