Gå videre til hovedindholdet

Tamron 24-70mm f/2.8 mod Nikon 24-70mm f/2.8


Når man har købt et full frame FX spejlreflekskamera, så er der ingen vej udenom et 24-70mm f/2.8 objektiv. Det er et drømme par, og du vil hurtigt opdage, at 80% af dine billeder skydes med denne kombination.
Jeg elsker mit AF-S 24-70mm f/2.8G ED IF SWM objektiv, hvor ED står for "Extra-low Dispersion" (øger skarphed og minimerer CA), IF står for "Internal Focus" og SWM står for "Silent Wave Motor". Det er min arbejdshest, og den optiske kvalitet er bare god over hele zoom og blænde spektret. Se det var min subjektive mening, men hvad om jeg også undersøgte dette fra en mere objektiv vinkel!?

Derfor har jeg i gang med at test Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, hvor SP står for "Super Performance", VC står for "Vibration Control" og USD for "Ultra Silent Drive". På det første foto har jeg monteret Tamron objektivet på et D600 - en meget smuk og harmonisk kombination.

Lad os se lidt på specifikationerne:




Det første der springer i øjnene er antallet af elementer i konstruktionen. Tamron har 17 elementer i 12 grupper mod Nikon's 15 elementer i 11 grupper. Herefter er det den fysiske størrelse. Tamron objektivet er kortere og bredere (og anvender en filterstørrelse på 82mm), hvor Nikon objektivet er længere og smaller samt en smule tungere.


Begge objektiver har IF (Intern Fokus) og forlænges en anelse, når der zoomes fra 24mm til 70mm, som dette billed viser. Forlængelsen er størst hos Tamron pga. den valgte konstruktion.

Byggekvaliteten er i top hos begge objektiver. Fokusringen på Tamron er for smal efter min smag. Den er dobbelt så bred på Nikon. Dreje-friktionen er mindre på Nikon. Placeringen er også omvendt, idet fokusringen på Tamron sidder tættest på kamerahuset, hvor den på Nikon sidder tættest på objektivets front (det omvendte gør sig så gældende for zoom-ringen). Zoom-ringen er omtrendt lige stor på begge objektiver. Igen er dreje-frigtionen mindre på Nikon. 


Nærgrænsen er den samme, men det maksimale forstørrelsesforhold er 1:5 på Tamron mod 1:3.7 hos Nikon. Det betyder, at motivet på sensoren er i størrelsesforholdet 1:5 henholdsvis 1:3.7 i forhold til motivets faktiske størrelse ved den nærmeste fokusafstand. Det er derfor man siger, at makro objektiver har et maksimalt størrelsesforhold på 1:1 - motivet på sensoren har sammen størrelse som det faktiske motiv.

En anden markant forskel er, at Tamron objektivet er udstyret med Vibration Reduction teknologi, hvor Nikon objektivet ikke har VR.

Jeg skal ikke gøre mig klog på forskellen i antallet at glas elementer, og hvordan de er grupperet, men når vi sammenligner nogle testbilleder, så er der optiske forskelle, som skal fremhæves - især den relative store forskel i hvor hurtigt dybdeskarpheden aftager ved samme brændvidde og blænde!

Jeg har testet begge objektiver under hvad jeg vil betegne som normale forhold. Objektivet er monteret på et D600, og jeg står det samme sted, håndholder kameraet og fotograferer det samme motiv over en kort periode. Jeg benytter ikke stativ, og lysforholdene kan ændre sig en smule. Ingen af de efterfølgende testbilleder er efterbehandlet på nogen måder overhovedet - det er SOOC - Straight Out Of Camera. Jeg har valgt at fokusere på brændvidden 24mm på tre brændvidder - f/2.8, f/8.0 og f/20, da det er i yderpunkterne vi kan afsløre eventuelle svagheder. Der er også nogle test billeder fra 70mm på blænde f/3.2.

D600, Nikon 24-70mm f/2.8, 24mm, 1/2000 sek, ISO 100

D600, Tamron 24-70mm f/2.8, 24mm, 1/2000 sek, ISO 100

Ved første øjekast er der ikke noget der springer i øjnene - det skulle da være, at Nikon har en anelse mere vignet i hjørnerne - men det er marginalt. Lad os se på et center udsnit.

D600, Nikon 24-70mm f/2.8, 24mm, 1/2000 sek, ISO 100

D600, Tamron 24-70mm f/2.8, 24mm, 1/2000 sek, ISO 100

Heller ikke her kan jeg se den store forskel. Lad os prøve at gå ekstremt tæt på med en 200% forstørrelse - Nikon til venstre / Tamron til højre - kan du se forskel?


OK - lad os prøve at tage et udsnit fra venstre side, hvor vi kan ane en bil med nummerplade.

 
Hovsa - her er der markant forskel på skarpheden. Se på nummerpladen - Nikon objektivet gør det klart bedre. Lukkehastigheden er 1/2000 sekund, så selv en eventuel påvirkning fra min rystende hånd er elimineret. Dette er ved blænde f/2.8.

Lad os se på en anden markant effekt - nemlig forskel i dybdeskarpheden:

D600, Nikon 24-70mm f/2.8, 24mm, 1/2000 sek, ISO 100

D600, Tamron 24-70mm f/2.8, 24mm, 1/2000 sek, ISO 100

Husk på, at der er fokus på den lille figur, der ikke kan ses på dette udsnit. Det er tydeligt, at Nikon objektivet har en smallere dybdeskarphed end hos Tamron. Se blot på muren i baggrunden. Den er pænt sløret hos Nikon, men er delvis skarp hos Tamron. Igen skyder jeg på blænde f/2.8, så jeg ønsker en smal dybdeskarphed.

Ser vi på CA (Cromatic Aberation), så er der også en lille kvalitetsforskel, idet Nikon (til venstre) næsten ikke viser CA, hvor Tamron (til højre) har en tydelig lilla CA. Udsnittet er fra øverste højre hjørne.


Lad os se hvordan alt dette ser ud ved en blænde på f/8.0:

D600, Nikon 24-70mm f/8.0, 24mm, 1/250 sek, ISO 100

D600, Tamron 24-70mm f/8.0, 24mm, 1/250 sek, ISO 100

Der er ingen vignet i hjørnerne mere. Der er en anelse mere kontrast i Tamron billedet, men det skyldes lysforholdene. Igen kan vi ane, at Nikon objektivet har en smallere dybdeskarphed.


D600, Nikon 24-70mm f/8.0, 24mm, 1/250 sek, ISO 100

D600, Tamron 24-70mm f/8.0, 24mm, 1/250 sek, ISO 100

Et endnu tættere udsnit afslørede heller ikke nogen nævneværdig forskel. Hvad med kantskarphed?


Det ses tydeligt, at Tamron objektivet nu er næsten lige så skarp som Nikon objektivet. Hvad med dybdeskarpheden - er der fortsat forskel ?



Dybdeskarpheden er nogenluden identisk ved 24mm og blænde f/8.0. Igen skal det pointeres, at fokuspunktet er den lille figur til venstre for stolene og udenfor billedet. Dette er blot et udsnit.

Lad os se hvor det tager sig ud ved f/22.

D600, Nikon 24-70mm f/20, 24mm, 1/40 sek, ISO 100

D600, Tamron 24-70mm f/20, 24mm, 1/40 sek, ISO 100

Bemærk, at lukkehastigheden nu er ned på 1/40 sekund. Her bør vi forvente, at Tamron med indbygget VR kan stå distancen. Lad os se på et udsnit fra center af billedet:

D600, Nikon 24-70mm f/20, 24mm, 1/40 sek, ISO 100

D600, Tamron 24-70mm f/20, 24mm, 1/40 sek, ISO 100

En endnu tættere udsnit sammenlignet på skærmen viser ikke nogen forskel i skarphed. Det er derfor bemærkelsesværdig, at Nikon objektivet klarer sig godt uden VR!



D600, Nikon 24-70mm f/3.2, 70mm, 1/1250 sek, ISO 100

Udsnit fra billedcenteret. Meget skarpt

Udsnit fra øverste billedkant - fortsat skarpt

D600, Tamron 24-70mm f/3.2, 70mm, 1/1250 sek, ISO 100

Udsnit fra billedcenter. Meget skarpt

Udsnit fra øverste billedkant - fortsat skarpt

Hos photodanica.com koster et Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G IF 11.650 kr. og et Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD koster kr. 6.595 - en prisforskel på 5.055 kr! Det er ikke småpenge, og derfor kan det være en nem beslutning hvilket objektiv man vælger.

Men som min korte og ikke speciel videnskablige test viser, så er der kvalitetsforskelle mellem objektiverne, og på 24mm er der ingen tvivl om, at Nikon leverer en bedre optisk kvalitet. Denne kvalitetsforskel skal være "oplevet" før den har betydning, og for mange vil den ikke betyde så meget. Men een af årsagerne til, at vi køber et 24-70mm f/2.8 er for at kunne skyde på 24mm ved f/2.8, og her gør Nikon objektivet det bare bedre - hvilket prisen også indikerer.

Her er et link til en mere videnskablig analyse af de to objektiver, hvor DxO Mark også har monteret dem på et Nikon D600. I denne test klarer Tamron objektivet sig faktisk lige så godt som Nikon objektivet. Min egen test er ikke så præcis, men dog mener jeg at have dokumenteret små forskelle på blænde f/2.8 ved 24mm brændvidde. Hos DxO Mark har de også målt skarpheden ved 24mm f/2.8 i kanten af billedet, og deres konklusion støtter min observation, men dog ikke med så kraftig et udsving som jeg dokumenterede. 

Men der er ingen tvivl om, at Tamron SP 24-70mm f/2.8 er et godt køb til prisen.

Kommentarer

  1. Hej Lars,

    Tak for den interessante test og gennemgang af de 2 objektiver.

    Personligt ville jeg aldrig vælge andet end Nikon objektiver til mine Nikon kameraer. Og dog :-) Har som det eneste objektiv, som ikke er et Nikon, det ganske fantastiske Voigtländer 40mm f/2.0 objektiv, som dog ikke har AF.

    Jeg har valgt det nye Nikon 24-85mm G objektiv med VR, som jeg bruger, når jeg vil have et lettere og mere transportabelt zoom-objektiv med på tur end min 24-70mm.

    Det går dog ikke ned til f/2.8 men er f/3.5-4.5, men det har ikke den store praktiske betydning synes jeg.

    Generelt vil jeg sige, at i dagligt brug så er 24-85mm'eren næsten lige så god, som det dyre Nikon 24-70mm objektiv og så er prisen, såvidt jeg husker lige under kr. 4000,-. Den store fordel er ekstra zoom og så en meget effektiv VR.

    Alt i alt er pris/performance efter min mening enestående på Nikon 24-85mm'eren.

    Mvh. Anders

    SvarSlet
  2. Hej Lars
    Fin test. Er her i sommer gået fra DX til FX (D800) og skulle så have "passende" standard zoom. Valget faldt på Tamron 28-70'eren efter at have læst hvad jeg kunne finde af tests primært
    http://photographylife.com/reviews/tamron-24-70mm-f2-8
    http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron-24-70mm-2p8-vc-usd
    Der er små forskelle i billedkvalitet, men de falder ikke alle ud til Nikons fordel.

    Jeg har længe haft VR objektiver: Nikon 105 mm og Nikon 70-300 mm. så for mig var Vibrationsreduktionen vigtig. Den er særdelse effektiv, i hvert fald 2-3 trin længere åbningstid. Sammen med D800'ens gode høj-ISO egenskaber skal der ikke meget lys til før det er muligt at få billeder i kassen.

    MVH
    Gert

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str