Gå videre til hovedindholdet

SanDisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Reader/Writer


Selvom de fleste PC'ere idag ofte har en indbygget SD-kort læser, så kan det være en fordel at have en decideret ekstern kortlæser tilsluttet sin PC via USB 3.0 (eller USB 2.0), som kan læse 4 forskellige hukommelseskorttyper:

  • SD, SDHC, SDXC (UHS-1)
  • Mini SD, Mini SDHC (via adapter til SD-format)
  • Micro SDHC I, Micro SDXC I
  • UDMA CF-kort inkl. UDMA6 og UDMA 7
  • Memory Stick

Jeg skyder med D800 og anvender derfor både CF- og SD-hukommelseskort. Derfor anvender jeg selv denne kortlæser, så jeg ikke skal rode med USB kabler hvergang CF-kortet skal læses.


Udpakning og opsætning er meget let. I pakken findes 3 dele - kortlæseren, en fod og et kabel. Der skal ikke indstalleres nogen form for program. Kortlæseren får strøm via USB-stikket. Den er meget kompakt og kan derfor også nemt tages med på rejse.


Kortlæseren fylder ikke meget, og du kan vælge enten at gemme den væk bag PC'en eller montere den på den lille medfølgende fod. Monteringen sker via magnet, så læseren "klikker" på plads på foden. Når det - i forhold til læseren - kraftige kabel monteres, så skal man lige placere kablet, så det ikke får læseren til at vippe af foden - magneten kunne godt være kraftigere - men det fungerer!
I kan se tre af porttyperne - den sidste - Micro SDHC/SDXC - sidder på toppen af kortslæseren.


Her er kortlæseren koblet til min Mac. Jeg kunne også vælge en af USB-portene bag på Mac skærmen, men de er allerede optaget af mine eksterne harddiske. En af ulemperne ved Mac er, at den ikke har for mange USB-porte - modsat mange PC'er. Kortlæseren virker både på Windows og Mac operativsystemet.

Når et hukommelseskort monteres, så lyser en lille blå diode op, der viser, at nu læses kortet. Overførslen gik hurtigt på min USB 2.0 tilslutning - selv med store D800 filer. Du kan også skrive til et hukommelseskort monteret i kortlæseren.

Prisen er kr. 275 hos nikonphotoexpert.com.

Kommentarer

  1. Jeg har haft en sådan kortlæser. Den gik i stykker.Kontaktpunkter gav fejl efter kort tids brug
    En kammerat har oplevet det samme.
    Jeg kan IKKE anbefale denne
    Olin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Olin,
      Sandisk anfører selv, at dette er en ny model i samme design, så jeg antager, at de har rettet eventuelle konstruktionsfejl. Min har ikke fejlet selv efter intensiv brug i en lang periode.
      Vh Lars

      Slet
  2. Det var den nye hvide usb 3 der gav fejl,
    jeg er nu gået tilbage til den sorte usb 2
    Olin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Olin,
      Ok - det var uheldigt for dig. Jeg har som sagt ikke selv oplevet problemer med produktet.
      Vh
      Lars

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str