Gå videre til hovedindholdet

Anmeldelse af AF-S 14-24mm f/2.8G



Nu har jeg haft mulighed for at arbejde med dette vidunderlige - men også krævende objektiv. Objektivet er det første i "Kongerækken", som består af følgende 3 objektiver (G = ingen blændering):
  • AF-S 14-24mm f/2.8G
  • AF-S 24-70mm f/2.8G
  • AF-S 70-200mm f/2.8G
Det første man bemærker er det konvekse front element, som understreger, at her fotograferes med et usædvanligt (og dyrt) vidvinkelobjektiv. Frontelementet måler næsten 10 cm i diameter! Objektivet er 13,2 cm langt og vejer 1 kg!

Selvfølgelig har dette objektiv "Nano Crystal Coating" - dog kun på eet glaselement (det er også nok). Indbygget SWM (støjsvag) fokusmotor med mulighed for manuel fokus. Fokus foregår internt i objektivet (IF). Der er ED-glaselementer, der giver skarpere billeder (meget tydeligt på dette objektiv). 





Der er 14 elementer i 11 grupper. Blænderingen byder på 9 blade, og blænden går fra helt åben ved f/2.8 til f/22. Tættest fokusafstand er 0,28 cm fra kameraplanet (altså ikke fra objektivets front glaselement). Da dette er et stort og tungt objektiv, følger der en lækker objektivtaske med, der endda kan monteres i bæltet.




Ifølge DxO så står dette objektiv skarpest ved 16 mm og f/2.8! Jeg vil ikke skrive en meget teknisk anmeldelse, men henvise til testen hos DxO, der har testet objektivet på et D800 og sammenlignet med et udvalg af andre Nikon vidvinkel samt konkurrerende vidvinkel objektiver. Det er fortsat det mest skarpe vidvinkel objektiv på markedet!

Lad os lige definere vidvinkel, fordi dette er et relativt bredt brændvidde område fra 12 mm til 35 mm, der kan opdeles i yderligere tre grupper:
  • Ultra vidvinkel:  Under 16 mm
  • Stor vidvinkel: 16-21 mm
  • Normal vidvinkel: 24-35 mm
Når brændvidden nærmer sig 10 mm, så dukker de specielle "fiskeøje perspektiv" objektiver op, hvor perspektivet bliver så ekstremt, at lige linier ikke længere er lige (som er tilfældet ved vidvinkel objektiver).

AF-S 14-24mm f/2.8G er allerede et ikonisk objektiv i Nikkor sortimentet. Det satte nye standarder for ultra vidvinkel, da det blev lanceret i august 2007, og er et optisk mesterværk, der er kendetegnet ved den flotte skarphed i hele zoom-området - også helt åben ved 14 mm. Og nyheden lå faktisk i skarpheden ved 14 mm. Ved 24 mm er der andre og billigere alternativer, der gør det lige så godt. Ligeledes er der ingen kromatisk aberration (misfarvning i overgange med stor kontrast) eller blød tegning (sløret) ved alle blændetrin. Der er svag vignettering (mørke hjørner), hvilket ikke er unormalt ved vidvinkel objektiver. Dette fjernes nemt i den efterfølgende redigering. Her er et eksempel på dette:

 
D800, 1/250 sek, f/3.5, ISO 64, 14mm

Her er en forstørrelse af øverste venstre hjørne. Ingen redigering er foretaget.

Jeg er konstant bange for at ridse det konvekse frontglas fordi det "stikker ud". Objektivet kommer med indbygget modlysblænde og frontelementet bevæger sig frem og tilbage, når fokusringen drejes. Derfor drejer jeg altid fokusringen til 24 mm, så frontelementet kommer så langt bag modlysblænden som muligt. Den indbygede modlysblænde (plast) og det konvekse frontelement betyder også, at der ikke kan monteres normal filtre på dette objektiv. Dog har bl.a. FotoDiox udviklet et adaper kit der gør det muligt at montere UV, Cirkulære Polarisation, ND4 og ND8 filtre. 




Den første dag jeg havde fået dette objektiv gik jeg tur for at tage de første naturbilleder. For at slå flere fluer med eet smæk, tog jeg hunden med. Alt gik godt indtil køteren fik sig forviklet ind i en masse grene, og jeg blev nødt til at tage snoren af ham for at vi kunne komme videre. Snoren er sådan en automatisk optrækningsanordning (hedder det det?), og da der sidder et tungt metaløje med lås i den ene ende og hele den lange snor pludselig automatisk trækkes tilbage, så svirper snoren. Og det gjorde den så også her. Det gik så hurtigt, at jeg ikke nåede at reagere. Kameraet hang over skulderen - heldigvis med objektivet mod hoften, men metal øjet fløj omkring mig og ramte kameraet (D800) og objektivet med et ordentlig KLANG. Jeg turde næsten ikke kikke på objektivet, for hvis metaløjet havde ramt frontelementet, så havde jeg lige smadret et 13.000 kroners objektiv. Køteren var også hel tavs - jeg tror den fornemmede den lurende katastrofe. Men heldigvis var der ikke en ridse at se. Intet. Hold da k… hvor var jeg lettet. Selv hunden fik en krammer. Brændvidden stod på 24 mm og modlysblænden beskyttede frontelementet.

Her er et landskabsbilled taget i Italien. Billedet har været udsat for en let redigeret i Lightroom. Udsnittet viser hvor skarpt dette objektiv er. 

 
D800, 1/160 sek, f/13, ISO 100, 14mm


Nå - lad os se på nogle flere lækre detaljer ved dette objektiv. Zoom ringen sidder tæt på objektivfatningen, og er i udstanset metal. Bredden er vel 1.5 cm - perfekt til manuel betjening - og den er tilpas stram til at du ikke ved et uheld kommer til at dreje den. Fokusringen er ca. 1 cm bred og sidder tæt på den indbyggede modlysblænde. Her er gangen noget lettere, hvad den også bør være for at manuel fokus kan ske hurtigt og præcist. Autofokus sker internt i objektivet.

Objektivet er selvfølgelig også velegnet til nærbilleder af spændende detaljer og miljøer. Her er et eksempel på dette. Billedet er ikke beskåret. Bemærk atter skarpheden ved vinduet og døren i kanten af billedet (samme fokusplan som muren, hvorfor planterne i forgrunden ikke er skarpe).

D800, 1/100 sek, f/5.0, ISO 250, 21mm

Konklusion:

Hvis du er meget passioneret omkring landskabs- og arkitektur fotografering, så er AF-S 14-24mm f/2.8G objektivet for dig. Det er dyrt (12.695 kr.), men tager du den høje bygge kvalitet og optiske kvalitet i betragning, så er prisen fair. 

Et FX-alternativ til dette objektiv er AF-S 16-35mm f/4, der dækker et mere almindeligt vidvinkel område. Også her er byggekvaliteten og den optiske kvalitet god. Har du et DX-kamera, så vil jeg anbefale AF-S 10-24mm f/3.5-4.5G ED DX eller det lidt ældre, AF-S 12-24mm f/4G IF-ED DX som jeg selv ejer og er meget glad for.

Udlejning:

Jeg overvejer at tilbyde objektiverne i Kongerækken på lejebasis. De vil blive leveret i en Peli-kuffert, og der vil være returfragtseddel vedlagt. Lejeperioden kunne være 3 dage, 1 uge, 10 dage, 2 uger, 3 uger og 4 uger. Dette er et udbredt koncept i USA, men ikke så udbredt i Danmark og Norden. 

Det er jo en perfekt måde at lære et objektiv at kende, og afgøre om man skal købe.

Hvis du kunne være interesseret i at leje et objektiv fra Kongerækken, så skriv en kommentar nedenfor. Din tilkendegivelse er vigtig for mig, inden jeg kaster mig over dette forretningsområde via nikonphotoexpert.com. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str