Gå videre til hovedindholdet

Fotograf Joe McNally & Ming Thein


Det er sommerferie og tid til at læse blogs skrevet af fotografer - amatører som professionelle. Der findes 1.000 vis af blogs skrevet af fotografer, og det er meget individuelt hvilket indhold der opfattes som relevant og interessant. Jeg læser to typer blogs - skrevet af enten professionelle fotografer eller meget dygtige amatørfotografer. Det er vigtigt at de opdateres ofte, at de mestre det engelske sprog (så jeg også kan udvide mit engelsk ordforråd), at de er gode fortællere, og - selvfølgelig allervigtigst - super engagerede, passionerede og fordybet i deres virke/hobby.

En blog som jeg læser dagligt skrives af den professionelle Nikon fotograf og Speedlight ekvilibrist Joe McNally. Han forstår virkelig at skrive medrivende og med stor menneskelig og teknisk insigt - uden at det bliver for utilgængeligt. Joe McNally kendes sikkert at mange af NikonNyt læserne, idet han jo har skudt med Nikon i hele sin efterhånden lange karriere. Besøg Joe McNally bloggen mindst een gang om ugen - der er altid en spændende historie.



En anden spændende fotograf som jeg følger dagligt er Ming Thein. Ham vil jeg vove at påstå, at ikke mange af NikonNyt læsere kender.

Ming Thein er uddannet fysiker og bestod sin eksamen fra Oxford da han var 16! Så ingen tvivl om, at hovedet fungerer godt - og at han mestre det engelske sprog på trods af sin opvækst i Malaysia. Og i 2012 tog han springet og blev fuldtids professionel fotograf efter at have dyrket denne hobby siden han var 18 år.
Ming Thein skriver om alt indenfor fotografering og dækker flere mærker - selvom han har en forkærlighed for Nikon, Leica og Hasselblad. Desuden er han stærkt optaget af det sort/hvide medium, og jeg må bare sige, at han laver nogle fantastiske s/h billeder - mange af disse skudt på s/h film med de kameraer han skriver om. Desuden kan jeg anbefale at læse om hans arbejdsproces omkring at fotografere analogt og konvertere negativer til digitale filer.

På hans blog findes en side dedikeret til Nikon, med alle artikler omhandlende Nikon samlet. Jeg kan f.eks henvise til hans anmeldelse af Nikon Coolpix A. Denne artikel er et godt eksempel på hvordan han skriver og anmelder - direkte og kritisk. Og tag så lige og nyd hans billeder.

Her er konklusionen på Nikon Coolpix A anmeldelsen:
"The Coolpix A is a camera I wanted to like, landed up feeling lukewarm about – mostly due to the default AF behavior and inability to remember MF distances – but in the end was completely blown away by once I opened the files. I do slightly prefer the color and tonality of the Olympus OM-D I was shooting at the same time (with the 12/2), but the resolution, dynamic range and optical performance (especially in the corners) of the Coolpix A are a clear step above; it landed up being my most-used camera during my week in New York. The sheer quality of the results – so far unparalleled in something this pocketable – and its tactile feel, kept me picking it up again and again", Ming Thein.
Læs også dette blogoplæg, hvor Ming Thein lægger op til flere artikler om nogle af de store legender indenfor analoge fotoapparater - bl.a Nikon F2s Titan - et kamera som jeg bare skal eje een skønne dag når jeg lige har mellem 3.000 - 4.000 dollars (se listen her hos eBay). Og "Titan" er ikke blot et navn - kamerahuset er lavet i Titanium!

God sommer og god læselyst.

Kommentarer

  1. Hej Lars,
    Tak for info. Har nu læst Ming Thein de sidste 6 måneder og han er rigtig interessant at følge. Joe McNally er derimod ny for mig, så det bliver interessant at læse hans blog.

    En anden fotograf, som jeg synes er helt enestående er Steve McCurry, som også har udstillet i Danmark. Man finder ham let ved at søge på navnet. Der er ikke teknik eller kamerasnak, men billeder og evt. følgetekst er i en klasse for sig.

    Mvh. Anders

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anders,
      Jeg er meget begejstret for Steve McCurry's etniske portrætter, da jeg selv er fascineret af portræt fotografering. Så han skal så absolut inkluderes.
      Vh Lars

      Slet
  2. Hei og takk for en svært interessant blog som jeg har fulgt noen tid.
    Jeg har lenge fulgt med Joe McNallys flotte blog, og har flere av hans gode lærebøker om blitsfotografering. Her er mye å lære!!
    Ellers er vi åpenbart "i samme bransje". Jeg skriver egen fotoblog i Norge (www.infotobloggen.wordpress.com). Jeg har nå tatt din blog med i min lenkesamling, og regner med at det er OK for deg. Og så håper jeg det er greit å kunne låne litt ideer av deg i ny og ne, med visning til kilden. Dansk (skriftlig språk) er uproblematisk å lese for nordmenn - og vise versa vil jeg tro.
    Mvh Harald Harnang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Harald,

      Hyggeligt at møde dig online :-) Det er en god fotoblog du har med tips og gode idéer til hvordan man får mere ud af sit kamera.

      Det er helt ok, at du lader dig inspirere at mine artikler - det er jo hele formålet :-)

      Tak fordi du har sat NikonNyt.dk på din liste med interessant links - det sætter jeg stor pris på!

      De bedste fotohilsner
      Lars

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str