Gå videre til hovedindholdet

Full Frame eller APS-C sensor?



Det spørgsmål for jeg stillet rigtig ofte. Skal jeg købe et D600 eller det nye D7100? Der er ikke noget entydigt svar på dette spørgsmål, men nedenfor vil jeg forsøge at give dig nogle fordele og ulemper ved begge sensor typer samt komme med nogle generelle observationer.

DX: APS-C Sensor (f.eks. D7100):

Fordele:
Kameraer med en APS-C sensor har et mindre kamerahus og vejer mindre. Prisen er også markant under et kamera med full frame sensor.
Alle objektiver fungerer sammen med et DX-kamera, hvilket ikke er tilfældet for de specielle DX-objektiver, der godt kan anvendes på et FX-kamera, men med reduceret opløsning til følge (idet lyset fra objektivet ikke kan dække hele arealet på en FX-sensor).
På grund af APS-C sensor størrelsen, så skal objektivets brændvidde øges med en faktor 1.5 (den såkaldte "crop-factor"). Dermed får du "gratis" mere zoom ved f.eks. at montere et AF-S 300mm på et D7100, idet brændvidden så reelt er 450mm. Der er bl.a. mange professionelle dyrefotografer, der benytter sig af denne kendsgerning.

Ulemper:
Generelt producerer kameraer med APS-C sensor mere digital støj ved høje ISO-værdier end tilfældet er ved kameraer med full frame sensor. Tag f.eks D600 og D7100 - begge har en sensor med 24 millioner pixels, men da de 24MP er mindre og sidder tættere på en APS-C sensor, så kan de ikke opfange lys lige så effektivt. Dog skal det siges, at Nikon efterhånden har fået godt styr på digital støj ved høje ISO-værdier på kamera med APS-C sensor, så dette er ikke så udpræget en forskel mere. Men den er der - især ved ISO værdier over 3200.


FX: Full Frame Sensor (f.eks. D600):

Fordele:
Full frame kameraer har en større søger og dækker et større synsfelt. Og objektivets brændvidde - f.eks. 300mm - er fortsat 300mm på et full frame kamera, så det er ikke nødvendigt med hovedregning for at finde den "sande" brændvidde. Hvor APS-C kameraer har en fordel ved crop faktoren i den lange ende af zoom-området (idet brændvidden øges) så er crop faktoren en ulempe i den korte ende af zoom-området, idet brændvidden også her skal ganges med 1.5. Hvis du monterer en vidvinkel på f.eks. 14-24mm på et full frame kamera, ja så er vidvinklen i den korte ende fortsat 14mm. Samme objektiv på et kamera med APS-C sensor vil resultere i en "reel" brændvidde på 21-36mm. Det lyder måske ikke af så meget, men det er det!

Generelt så håndterer full frame kameraer digital støj bedre ved høje ISO-værdier.

Ulemper:
Prisen er høj. Selv med introduktionen af D600, så er der tale om en markant prisforskel mellem D600 og D7100. Kameraet er større og tungere, og meget ekstraudstyr er også dyrere til full frame.

Jeg ved godt, at dette måske ikke hjælper dig meget, men presser du mig op i et hjørne og beder mig nævne een faktor per sensor type, der kan guide dig, så er det denne:


  1. APS-C sensor (DX): PRIS OG VÆGT- du får fantastisk meget kamera for pengene, og kan dermed købe mere tilbehør for samme budget.
  2. Full Frame (FX): STØRRE SØGER OG SYNSFELT. Første gang man ser igennem søgeren på et FX-kamera er udtrykket altid det samme - "hold da k..., hvor ser man bare mere...".
Og så er der et hav af andre forskelle. Derfor er det relevant for sådanne sammenligninger, at vi tager udgangspunkt i toppen af DX-sortimentet (D7100) og bunden af FX-sortimentet (D600).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e...

Nikon D5100 anmeldelse

Så er det tid til at se på Nikon D5100 – kameraet der placerer sig imellem Nikon D3100 og Nikon D7000 , og dermed skal finde sin egen berettigelse i forhold til det populære Nikon D3100 ”begynder” spejlreflekskamera og det avancerede Nikon D7000 ”seriøs amatør” spejlreflekskamera. Her er en tabel over de væsentligste forskelle mellem D3100, D5100 og D7000: Nikon D5100 minder meget om Nikon D3100 i sit fysiske udtryk. Det er kun en anelse bredere og dybere – vi taler om få millimeter – primært pga. den fleksible skærm, der vipper ud fra kamerahuset i en vinkel på 180 grader og kan rotere 360 grader om sin egen akse. Og netop skærmen er en af de store forskelle mellem D3100 og D5100 - både fordi du kan placere LCD-skærmen på Nikon D5100 som du vil, hvor den på Nikon D3100 (og Nikon D7000) sidder fast. Desuden er opløsningen på fulde 921.000 pixels på Nikon D5100 mod 230.000 pixels på Nikon D3100. Opløsningen er altså 4 gange større og LCD skærmen er dermed langt...

Personale portrætter hos PWC i Ringsted

Når opgaven består i at fotografere 85 ansatte hos PWC i Ringsted, så skal den planlægges godt for at selve fotograferingen bliver effektiv. Opgaven endte med at tage blive løst over 3 dage. Der blev skudt over 1.500 billeder. På billeder ser I min opstilling. Et hovedlys samt et sidelys til at lysne venstre side af ansigtet. For hver person skulle der skydes et "miljø" portræt, hvor personen står i kontorlandskabet. Herefter skulle der skydes et "headshot" på hvid baggrund. Jeg anvendte den samme lys opstilling for både miljø og headshot, men flyttede en hvid baggrund ind bag personen ved headshot samt anvendte en Speedlight bag personen til at lyse baggrunden op. Til miljø fotoet anvendte jeg stativ og til headshot fotoet skød jeg håndholdt. I begge tilfælde med AF-S 70-200mm f/2.8E ED VR. Redigering blev foretaget primært i Lightroom. Dog måtte jeg over i PhotoShop, når der var reflekser fra lyskilderne i brillerne, som skulle fjernes. Til hver...