Gå videre til hovedindholdet

En forfejlet prispolitik

Nikon D600 kan nu købes til 12.999 i El-giganten. Det er jo fedt for rigtig mange, der gerne vil eje et FX-format Nikon spejlreflekskamera. Eller er det?

Hvad de fleste ikke ved, er, at der bag denne og mange andre kædeannonceret prispunkter på Nikon spejlreflekskameraer gemmer sig en komplet forfejlet prispolitik fra Nikon Danmarks side.

Blot for at illustrere det groteske i dette udsagn, så vil den indkøbspris som nikonphotoexpert.com og mange andre "ikke kæde affilierede" fysiske eller e-butikker skal betale hos en af de store Nikon distributører betyde en salgspris på i bedste fald 13.495 - og det er uden fortjeneste.  Hvordan er det så muligt for El-giganten og andre kæder, at tilbyde Nikon kameraer til lavere priser end hvad alle andre forhandlere kan købe til?

Mit gæt er, at når en kæde placerer en stor ordre, så får de både en god nettopris, fragtfri leverance samt et stort markedsføringstilskud. Og specielt markedsføringstilskuddet kan blive anvendt som en "skjult avance" hvis den ikke anvendes fuldt ud til markedsføring, hvorefter det er muligt at sælge kameraerne til indkøbsprisen uden avance. Det er jo blot mine egne spekulationer, men jeg kan ved gud ikke forstå hvordan disse kæder ellers kan sælge kameraer til under den indkøbspris alle andre forhandlere skal betale!?

Jamen - det er jo bare den fri konkurrence i fuld udfoldelse? Det er desværre ikke sandt, for alle forhandlere tilbydes ikke tilnærmelsesvis samme betingelser, så det er forhandlerens egne effektivitet og stordriftsfordele eller omkostningsniveau, der afgør hvor billigt de sælger kameraet.

Nikon Danmark - sørg nu for, at alle forhandlere har mulighed for at sælge jeres skønne produkter med blot et minimum af avance. Det er helt ok, at de der køber stort ind får bedre betingelser, men disse betingelser skal ikke være så ulige, at de kan anvendes på at skabe en komplet unfair konkurrencesituation. Det er kunderne ikke tjent med i sidste ende. Jeg har utallige historier fra kunder, der har købt et Nikon kamera billigt hos en af kæderne, og som er blevet efterladt uden nogen form for hjælp - både i indkøbsfasen og efter købet. Nu er "boksen" jo solgt - så videre til næste "kunde".

Er spejlreflekskamera er ikke et simpelt produkt at betjene, og hvis kunderne skal have mest mulig glæde ud af deres nye kamera, så er det vigtigt, at forhandleren kan rådgive i købsfasen og bagefter, hvis  kunden har brug for hjælp. Og tro mig - det er faktisk muligt at yde god rådgivning i købsfasen og efterfølgende via telefon og email, selv om man ikke har en fysisk butik. Men hvis forhandlerne ligefrem skal kaste penge efter et Nikon kamera, for at få en kunde, så er det umuligt at drive en forretning og have et erfaren og teknisk kompetent personale.

Hos nikonphotoexpert.com har vi ikke solgt en D800 i over 8 måneder (siden den røg ned i 17.995 hos kæderne), og nu kommer turen til D600. Jeg siger ikke, at markedsprisen skal sættes op - det er jo fedt, at man kan købe FX-spejlreflekskameraer til disse prispunkter. Men det er vel et rimeligt ønske, at alle forhandlere kan får en chance for blot at tjene et par 100 kroner per kamera. Også specialist forhandlerne, der rent faktisk yder kunderne en god service og vejledening både før og efter købet.

Kommentarer

  1. Sidder lige og ser NETTO´S tilbuds avis........... Har du set den ????......... D3100 til 1999,-....... Hvad skal det dog ikke ende med !!!!!........... Næste gang er det vel Q8 tanken der tilbyder D800 til 8999,- med alt i ekstra udstyr........

    God Weekend Tom

    Proff Amatør fotograf D300S

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tom,

      Ja - det er sgu skræmmende. Men een ting er et kamera som D3100 med en del år på bagen og klart møntet mod nybegyndere. Noget andet er meget avancerede kameraer som D800 og D600, der sælges i "discount" butikker af personale, der aner absolut "nothing" om kameraet, og dermed ikke kan kan yder nogen form for vejledning. Dermed er køberen tvunget til at trække på andre for at få vejledning inden købet. Men dem der giver vejledningen, får ikke salget, idet de ikke kan matche priser. Det er den situation jeg bliver så arrig over - på vegne af alle os, der rent faktisk ved hvad vi taler om, og dermed kan give kunden den bedste rådgivning ifm. købet.
      Men Nikon er desværre afhængig af de store indkøbskæder for at nå deres omsætningsmål i Danmark. Derfor er Nikon nødt til at "prostituere sig" med en komplet forfejlet prispolitik. Men det burde ikke afholde Nikon fra at tilbyde alle forhandlere blot en minimums avance, når de nu sammen med "zero product knowledge" discount kæderne sætter markedsprisen. Det har Nikon så bare valgt ikke og gøre, og dermed flygter de vidende forhandlere fra Nikon og over til konkurrende produkter, hvor de har en mulighed for at "sælge" deres viden og rådgivning og tjene blot 5-10% på en varer.

      Slet
  2. D600 kan købe for 12.400 i Kamerahuset og det er en fysisk butik.
    Fotohuset i Virum vil have 12.999 kr.
    Begge steder kan jeg få betjening og vejledning.
    Så må forretningen jo tjene på andre produkter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Begge butikker er medlem af en indkøbskæde, hvilket gør det muligt for dem at sælge til en pris lavere end alle andre selvstændige fotoforhandlere - med eller uden fysisk butik - kan købe produktet til via en af de store kameradistributører. Det er her prispolitikken fejler. Jeg har ikke noget mod prispunktet, blot alle forhandlere har en chance for at sælge til prispunktet. Jeg accepterer også, at de der køber stort ind har en lavere indkøbspris og dermed bedre avance. Jeg accepterer desuden, at der fra tid til anden kan forekomme et specialtilbud fra en kæde eller større forhandler. Men hvad jeg har svært ved at acceptere er, at den generelle prispolitik på normal varer solgt over en meget lang periode gør det muligt for nogle forhandlere at have en markedspris på 12.400, hvor andre forhandlere har en markedspris på 13.495 i bedste fald - altså 1.000 højere - hvorpå de intet tjener.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e...

Nikon D5100 anmeldelse

Så er det tid til at se på Nikon D5100 – kameraet der placerer sig imellem Nikon D3100 og Nikon D7000 , og dermed skal finde sin egen berettigelse i forhold til det populære Nikon D3100 ”begynder” spejlreflekskamera og det avancerede Nikon D7000 ”seriøs amatør” spejlreflekskamera. Her er en tabel over de væsentligste forskelle mellem D3100, D5100 og D7000: Nikon D5100 minder meget om Nikon D3100 i sit fysiske udtryk. Det er kun en anelse bredere og dybere – vi taler om få millimeter – primært pga. den fleksible skærm, der vipper ud fra kamerahuset i en vinkel på 180 grader og kan rotere 360 grader om sin egen akse. Og netop skærmen er en af de store forskelle mellem D3100 og D5100 - både fordi du kan placere LCD-skærmen på Nikon D5100 som du vil, hvor den på Nikon D3100 (og Nikon D7000) sidder fast. Desuden er opløsningen på fulde 921.000 pixels på Nikon D5100 mod 230.000 pixels på Nikon D3100. Opløsningen er altså 4 gange større og LCD skærmen er dermed langt...

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str...