Gå videre til hovedindholdet

Coolpix A billeder

Jeg har overgivet mig til Nikon Coolpix A (her vist med optisk søger (ikke standard)). Det fungerer perfekt som supplement til mit D800, forstået på den måde, at D800 ganske enkelt producerer for store filer, og er for tungt at tage med på udflugter, hvor mit fotografiske behov mere er at tage mange "snap shots".

Her er to billeder fra en udflugt min hustru Vivi og jeg var på, hvor vi skulle besigtige en potentiel ejendom for restaurering i Piemonte. Vores guide, der ejer huset, talte kun Italiensk og førte os med rask tempo igennem alle bygningerne, hvor lokalerne både inkluderer kældre, beboelsesrum og høloft. Her er der ikke tid til at indstille kameraet, anvende stativ og ekstern flash. Det er et spørgsmål om at knipse løs og håbe på at eksponeringen og skarpheden sidder i skabet. Skærmen bag på Coolpix A har 921.000 punkter, og giver en god og præcis gengivelse af dit foto, så det er nemt at foretage et hurtigt check, om billedet skal tages om.

A, 1/60 sek, f/4.0, ISO 400, 18.5mm, 0 EV, 17MB

A, 1/160 sek, f/8.0, ISO 400, 18.5mm, 0 EV, 15,8MB

Disse to billeder er hentet direkte fra kameraet. Det eneste jeg har gjort er at anvende "Lens Correction" i Lightroom, hvor jeg valgte en Nikon AF-S 18-300mm profil (da der endnu ikke er udgivet en specifik Coolpix A profil)), som jeg syntes rettede fint op på den anelse pudefortegning der var.

På det første billed har jeg anvendt den indbyggede flash, der fungerer fint på en afstand af 3-5 meter. Det er oplagt at investere i SB-400, der giver mere lys og faktisk ser rigtig godt ud på Coolpix A.


ISO 400 er anvendt på begge billeder, men jeg synes den digitale støj er minimal. Det normale ISO område er 100-6400. Skarpheden er i top. Vi skal huske på, at Nikon ikke har monteret et optisk "low-pass" filter foran sensoren (samme princip som hos D800E), hvilket giver meget skarpe billeder, som generelt ikke skal tilføres ekstra skarphed i Lightroom, hvis du ellers har fået fokuseret korrekt :-)

Coolpix A har en stor manuel fokusring, men jeg synes AF-virker upåklagelig, selv under dårlige lysforhold, så på intet tidspunkt havde jeg behov for at overstyre AF med en manuel fokusering.

Objektivet er 18.5mm f/2.8, hvilket svarer til 28mm i 35mm-terminologi. Atter må jeg konstatere, at 18.5mm dækkede mit behov (jeg tog vel små 200 billeder - ude som ide - kort og lang afstand etc.) og på intet tidspunkt manglede jeg mere (zoom) eller mindre brændvidde (vidvinkel). Brændvidden på 18.5mm passer rigtig godt til Coolpix A og mine fotobehov, når jeg er i "snap shot" mode. Billedfilen er også pænt stor (16-17MB), så der er også behov for at beskære og fortsat have masser af pixels at arbejde med.

Her er tre billeder ud af en serie på 19, der dækker hele blænde området fra f/2.8 til f/22. Jeg har valgt de to yderpunkter samt en blænde f/8.0, for at illustrere dybdeskarphed og generel skarphed. Jeg har kun rette den optiske fortegning samt eksponeringen (lysintensiteten vekslede på grund af solen der kom og gik. Det var forøvrigt den eneste dag med solskin i hele påsken - meget sjældent for Nord Italien). Der er ikke tilføjet skarpheden eller støjreduktion i Lightrom.

A, 1/2000 sek, f/2.8, ISO 100, 18.5mm, 0 EV, 14,1MB (crop)

A, 1/500 sek, f/8.0, ISO 100, 18.5mm, 0 EV, 14,75MB (crop)

A, 1/60 sek, f/22, ISO 100, 18.5mm, 0 EV, 14,04MB (crop)

Dybdeskarpheden er flot ud af fokus på f/2.8 og rig på detaljer på f/22. Skarpheden på figuren er imponerende helt fra f2.8, men bliver en anelse blød på f/20 og f/22. Jeg har anvendt stativ (Gorilla Pod) til disse billeder. Der er tendens til en anelse vignettering, hvilket ikke er unormalt med en 18.5mm objektiv. Dette rettes nemt i bl.a. Lightroom, når der udkommer profil til at korrigere disse små objektiv bieffekter (jeg vil ikke kalde det fejl, da det mere er en konsekvens af den optiske konstruktion).

Forøvrigt har Coolpix A en del funktion der aktiveres fra kommandohjulet og diverse knapper, men du skal fortsat besøge menuen en hel del for at justere indstillinger. Det oplevede jeg ikke som et problem, idet navigation i menuen på Coolpix A, er som at tage en gammel frakke på. Du føler dig bare hjemme med det samme :-)

Selv kamerahuset er i magnesium og aluminium og kvalitetsfornemmelsen er høj!

Er prisen på + 7.000 kr for høj? Det synes jeg ikke. Coolpix A skal sammenlignes med et DX-spejlreflekskamera i den dyre ende (f.eks. D7000).

Kommentarer

  1. Hej Lars, jeg har selv anskaffet kameraet og jeg må nok give dig ret.

    Jeg var ellers skeptisk, men min skepsis er forsvundet som dug for solen.

    Prisen er faktisk ok, når man tænker på hvor fremragende et kamera det er.

    Billedkvaliteten som man kan få ud af det lille kamera er virkelig enestående og RAW-filerne kan tåle ret meget efterbehandling uden de går i stykker.

    Det er dog mest et entusiast eller pro-kamera efter min mening.

    Mvh. Anders

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str