Gå videre til hovedindholdet

AF 80-400mm f/4.5-5.6D ED VR


Dette er et interessant objektiv af to årsager.

  1. En kompakt telezoom med et stort brændvidde område på 80-400mm (FX) og 120-600mm (DX)objektiv 
  2. Den optiske kvalitet er høj (ED glas), og lige nu sælges objektivet til en stærk pris

AF-S 80-400mm henvender sig primært til ejere af Nikon D600, D700, D800, D2, D3 og D4, der fotograferer i naturen og sport på stativ. Det er udstyret med VR og er kompakt, så det er muligt at tage det med i byen og fotografere håndholdt. Men da vægten er lidt under 1.4 kg, så er objektivet mere oplagt til montering på et stativ. Der medfølger metalring med fod til montering på stativ, så det er objektivet og ikke kameraet, der monteres på stativet. Tager man denne metalring af, så reduceres vægten med 0,2 kg.



VR (Vibrationsreduktion) virker godt og har to tilstande:


  1. Tilstand 1: Vibration reduceres når der trykkes på udløseren for fokus, og når udløseren trykkes helt. Dette bevirker at vibration også reduceres i søgeren, hvilket gør auto/manuel fokusering og korrekt komposition af motivet nemmere
  2. Tilstand 2: Vibration reduceres kun når udløseren trykkes helt.

Min erfaring med VR-teknilogien er, at den er tilpasset hver type objektiv og du skal som fotograf selv "skyde" dig ind på hvordan den virker for det specifikke objektiv. Du kan ikke blot regne med at VR altid fungerer, men at den fungerer i forskellig grad ved hvert billed. Hvis du har VR slået til og fotograferer på stativ, så virker det direkte negativt, idet VR-funktionen jo skal reducere rystelser, og hvis der ikke er nogen rystelser, så vil VR faktisk sløre billedet!

Objektivet har ikke indbygget fokusmotor og hvis dit Nikon kamera ikke har indbygget fokusmotor, skal fokus indstilles manuelt. Fokusringen er stor og sidder yderst på objektivet, hvilket gør manuel fokus hurtig. Jeg anvender faktisk ofte manuel fokus, idet jeg stoler meget på mit syn og evne til at fange korrekt fokus.
Dette objektiv har ry for at fokusere langsomt. Det er nu ikke min erfaring - men afhænger nok af hvilket motiv du vil fotografere. Fokus er spot on hver gang. Jeg kan godt forestille mig, at de af jer der interessere jer for urban fotografering (street photography), tiltales af den store brændvidde, gode optiske kvalitet, kompaktheden og største blænde på f/4.5 (80mm) og f/5.6 (400mm). 




Modlysblænden HB-24, der følger med, er en ordentlig krabat og er med til at gøre objektivet en del længere. Men det gør ikke noget efter min mening (det ser godt ud :-) ).

Der følger også en lækker objektivtaske med!

Lige nu har Nikon givet mulighed for at sælge dette objektiv til en stærkt reduceret pris. Så hos nikonphotoexpert.com kan du købe det til 8.995 kr. inkl. moms. Dette objektiv er alle pengene værd, og et godt alternativ til AF-S 70-200mm modellerne.

Læs bruger anmeldelser her.

Kommentarer

  1. Dette opt er ikke særlig godt. Hverken på DX eller FX kamera iføle www.photozone.de
    se test her: http://www.photozone.de/nikon_ff/552-nikkorafd80400vrff

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Allan,
      Jeg vil ikke give dig helt ret her. Som jeg skriver, så henvender objektivet sig mest til FX-kameraer, og den optiske kvalitet fejler ikke noget. AF er et punkt som både bliver bedømt negativt og positivt - alt afhængig af brug og motivtype.
      De første testbilleder jeg tog på stativ er utrolig skarpe i hele zoom-området. Jeg skal nok lægge dem ud senere.
      Vh Lars

      Slet
  2. Overskiften er forkert. 80-400 har ikke AF-S...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Torben,

      Korrekt :-) Skrivefejl. Jeg er så vant til at skrive AF-S, at den bare smuttede her.

      Vh Lars

      Slet
  3. Hej Lars

    Jeg bruger også et FX kamera(D800) hvor jeg pt bruger en Nikon 70-300 Vr zoom.
    Efter jeg købte D800 så har jeg jo ikke så meget tele mere, da jeg ikke skal gange med 1.5.
    Da jeg havde Canon 300D havde jeg en Canon 100-400 zoom som jeg godt kunne lide. Men dette kamera var jo kun på 6 mp.
    Jeg tror nok jeg køber en Nikon 70-200 2.8.

    Ps : Den 800 mm Nikon optik koster 'kun' 100.000(på nær 5 kr) Det er vist samme pris som Canon tager for deres tele-

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str