Gå videre til hovedindholdet

Nyt AF-S 70-200mm f/4 objektiv



Når professionelle fotografer taler om hvilket zoom objektiv de oftest anvender, så er det uden tvivl AF-S 70-200mm f/2.8 fra Konge-rækken. Det er også et dyrt objektiv, hvilket ikke er noget problem, når du anvender det dagligt som en del af dit job. Men den høje pris placerer objektivet udenfor rækkevidde for det fleste amatørfotografer. Derfor er der et kæmpe marked for en billigere udgave, hvor der ikke nødvendigvis er gået på kompromis med skarpheden, men hvor lysfølsomheden er reduceret og objektivhuset ikke er vejrforseglet. Rygtet siger endvidere, at Nikon introducerer VRIII - den nyeste version af Nikon's vibrationsreduktionsteknologi - på dette objektiv. Det bliver spændende at høre om forskellen mellem VRII og VRIII.

Her passer Nikon AF-S 70-200mm f/4 perfekt ind i billedet. Og timingen er god. Både Nikon D600 og Nikon D800 ejere er i målgruppen for dette objektiv. Mit gæt er et prispunkt på 8.995 kr.

Rygtet angiver en officiel lancering den 24.10. De første leverancer bør derfor kommer til Danmark medio december.


Kommentarer

  1. Jeg er rigtig glad for din glimrende og på mange måder meget oplysende blog (og nyhedsbrevet). Indimellem bliver det dog en kende nørdet og ikke mindst indforstået for den, der nok er Nikon-entusiast; men måske ikke helt inde i jargonen og de mere subtile detaljer i Nikon-universet. Så her kommer 10.000-kroners spørgsmålet: Hvad i alverden
    er Kongerækken?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jens,
      Ja - nogen gange blive det for indforstået. Det beklager jeg. Tak fordi du kan lide min blog :-)
      Kongerækken referer til de tre objektiver:

      AF-S 14-24mm f/2.8
      AF-S 24-70mm f/2.8
      AF-S 70-200mm f/2.8

      De er fast bestanddel i enhver professionel Nikon fotografs taske, og primært de objektiver, som Nikon amatørfotografer drømmer om at eje.

      Venlig hilsen
      Lars

      Slet
  2. Hej Lars,
    Hvad er "ulempen" ved at anvende dette AF-S objektiv på mit D3100 ? Jeg mener, det er jo ikke et DX?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej DJCarten,

      Det er et objektiv tilpasset alle kameraer med en FX-sensor eller et analog kamera med 24x36mm film, hvilket betyder. Når objektivet anvendes på et DX-kamera, hvor DX-sensoren er mindre en 24-36mm (FX) medfører det, at billedet som objektivet skaber fylder mere end størrelsen på sensoren, hvilket medfører, at din faktiske brændvidde er på 105 - 300mm. Så det er den eneste ulempe (dette kaldes crop faktoren på 1.5x). Et objektiv med DX-betegnelsen er specielt udviklet til DX-kameraer hvilket betyder, at en brændvidde på f.eks. 18-105mm svarer til 18-105mm.
      Hvis du monterer et DX-objektiv på et FX-kamera, så vil billedet, som objektivet danner, ikke kunne dække hele sensoren, hvilket giver den omvendte effekt - billedet bliver "beskåret" og fylder derfor også mindre i Megapixel.

      Mh
      Lars

      Slet
    2. Hej Lars,
      Bare for at få det skåret ud i pap - Det vil sige hvis jeg montere dette FX objektiv på mit D3100, så vil det jeg se igennem objektivet, ikke komme ud på billedet 100% ?

      Slet
    3. Hej DJCarten,

      Hvis du monterer et FX objektiv på et DX, så får du fortsat det billed du ser i søgeren. Men et FX objektiv producerer et større billed end det du ser i søgeren, der så rækker ud over sensoren. Det er derfor man taler om en crop (beskæringsfaktor) på 1.5X. Derfor vil et billed fra et DX-kamera taget med en brændvidde på 50mm svarer til en brændvidde på 75mm. Hvis du sætter et FX-objektiv på et kamera med en sensor, der i størrelse passer til det billed objektivet laver (24-36mm), så er 50mm fortsat 50mm.
      Vh Lars

      Slet
    4. Hej igen Lars,

      Nu har jeg jo lige tidligere spurgt ind til sigma's 70-200 f2,8 - men hvornår får vi en test af dette objektiv? Jeg kunne godt tænke mig at hører lidt om dine forventninger og erfaringer med dette objektiv monteret på et d3100.

      Umiddelbart er det jo "kun" bokeh og det helt hurtige skud med f2,8 som der ændres på - men skyder det skarpt? :)
      For jeg skal da være ærlig og sige at f2,8 er en lækker mulighed, men så ville jeg jo nok købe sigma - helst ville jeg jo gerne holde mig i nikon's verden, men så bliver det med komprimis til et f4 da f2,8 udgaven er alt for dyr til hobby brug.

      Mvh Carsten

      Slet
    5. Hej Carsten,
      Jeg har eet eksemplar på vej fra Nikon. Så snart det er leveret, så går jeg igang med at teste det. Det skal jo sælges via NikonPhotoExpert.com :-)
      Vh Lars

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str