Gå videre til hovedindholdet

Hvordan passer Nikon D600 ind i familien?

Året 2012 vil blive husket som året hvor Nikon foretog et markant konceptuelt fotografisk teknologi skift. Aldrig før har den ambitiøse foto entusiast haft så enestående fotografisk teknologi indenfor rækkevide og så mange muligheder for at udfolde sit fotografiske potentiale.

Det første konceptuelle skift var introduktionen af Nikon D3200 med 24MP sensor og ny standard for brugervenlighed. Selv foto entusiaster med begrænset fotografisk viden kan med Nikon D3200 opnå gode skud i mange forskellige "standard" situationer. Og med en 24MP sensor flyttede Nikon med eet slag avanceret teknologi ned i et prisniveau, hvor alle kan være med. Tænk - at have hele 24MP til sin rådighed for 4.000 kroner. Alle konkurrenterne stod og måbede i kulissen. Og spekulationer om Nikon's øvrige sortiment eskalerede voldsomt. Ingen tvivl om at Nikon D3100 er på vej ud. Men hvad med Nikon D5100 og Nikon D7000? Nu er priserne på disse modeller reduceret  - endnu et tegn på at der snart sker noget på DX-fronten.

Og med Nikon D800/D800E foretog Nikon atter et teknologisk længdespring - helt op i nærheden af mellemformatkameraer - til en brøkdel af deres prisniveau. Hele 36MP sensor og mange andre imponerende specifikationer, som vi først nu er begyndt at forstå, og skal lære at anvende. I den henseende var Nikon D4 "kun" en evolutionær men fortsat imponerende udvikling fra D3S, der fik klodens professionelle Nikon fotografer til at nikke anerkendende. Nikon havde lyttet til deres ønsker og indarbejdet det i Nikon D4 (som jeg forøvrigt håber at få lov til at test en dag). Konkurrenterne står fortsat i kulissen og måber. Nikon har en plan for at erobre markedsandele, og det ene strategiske "våben" efter det andet køres i stilling. Business is war.....

Jeg gætter på følgende Nikon DSLR familiebilled og markedsprispunkter (kamerahus uden objektiv):

  • Nikon D3200 (24MP DX) - 4.000
  • Nikon D5200 (24MP DX) - 5.000
  • Nikon D7100 (24 MP DX) - 8.000
  • Nikon D600 (24MP FX) - 15.000
  • Nikon D800 (36MP FX) - 20.000
  • Nikon D800E (36MP FX) - 25.000
  • Nikon D4 (16MP FX) - 40.000

Al snak om Nikon D400 er forstummet. Der er heller ikke plads til den model i ovenstående line-up. Ligeledes tror jeg, at Nikon D3X stille og roligt afvikles.

Hvordan differentierer Nikon D600 sig til Nikon D800? Hvilke teknologiske fortrin byder D800 på?

  • Flere MP - (36.3MP ift. 24.3 MP) / (15.3MP ift. 10.5MP i DX-format)
  • Flere AF-punkter - (51 ift. 30 / 15 ift. 9 krydstypen)
  • Bedre AF-følsomhed - (-2EV ift. -1EV) 
  • Færre FPS - (4 ift. 5.5 fps)
  • Mere avanceret RGB TTL eksponeringssensor - (91.000 pixels ift. 2.016 pixels)
  • Mere fleksibel hukommelseskort kombination - (CF/SD ift. SD/SD)
  • Bedre blænde kontrol under videooptagelse
  • Bedre flash synkroniseringshastighed (1/320 sekund ift. 1/200 sekund)
  • Bedre holdbarhed på lukkeren - (200.000 ift. 150.000 cyklusser)
  • Bedre kamerahus - (fuld magnesium ift. delvis magnesium)
  • Hurtigere USB-interface - (USB 3.0 ift. USB 2.0)

Ovenstående liste bærer een overskrift - "Professionel fotograf". Dette er teknologiske forskelle, som kun giver mening til fotografer, der virkelig forstår at udnytte dem. Så det giver rigtig god mening at differentiere D600 på netop disse områder. Dog undrer det mig, at der ikke er en High Speed Flash Sync tilstand på Nikon D600. Dermed er det ikke muligt at anvende en Speedlight til at fotografere med en stor blænde i skarp sollys, for at opnår en smal dybde skarphed og undgå at billedet bliver overeksponeret.

Har du ikke brug for nogle eller alle disse teknologiske forskelle, så er Nikon D600 et fantastisk kamera. Og lad os være ærlige - det er de færreste amatør foto entusiaster, som ønsker at opgradere fra deres første eller andet DSLR, der kan udpege punkter fra listen ovenfor og sige, at lige netop på grund af de og de forhold er det nødvendigt at købe en D800 fremfor en D600. Omvendt kan jeg nemt forestille mig mange professionelle fotografer, der vil købe en D600 som et back-up kamera til deres normale "arbejdshest".

Forskellene mellem D600 og D7000 er faktisk færre - så der er ingen tvivl - vi vil snart se en opgradering af Nikon D7000, så den kan retfærdiggøre sit prispunkt. 

Så snart jeg har fået fat i en Nikon D600 kommer der en grundig anmeldelse.

Kommentarer

  1. Du skriver at flash synkroniseringstiderne er 1/320 sekund ift. 1/200 sekund.

    Det mener jeg er forkert, da D800 har synkroniseringshastighed på 1/250s.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anonym,
      D800 har en normal flash sync hastighed op til 1/250 sekund samt to high speed flash sync tilstande på 1/250 samt 1/320 sekund Auto FP, hvor FP står for Focal Plane.
      Vh Lars

      Slet
  2. Iflg Nikons egen brochure er auto FP high-speed sync supported. Dette er så ikke ægte high speed sync men har dog samme virkning.
    Vedr. en D400 så vil en markedspris på cirka 15.000 kr efterlade plads til en D400. Der hvor øksen falder over DX bliver efter min mening i entrylevel segmentet, hvor spejlløse kameraer gradvist vil overtage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jens,

      Tak for dit input vedr. High-Speed Sync. Det vil jeg teste når D600 ankommer.
      En D400 med 24MP og 8 billeder i sekundet samt andre "pro" egenskaber, ville kunne sælges til professionelle, der vil drage fordel af crop faktoren ved teleobjektiver (fuglefotografer / sportsfotografer), men jeg tror ikke segmentet er stort nok. Det er mere sandsynligt, at den kommende Nikon D7100/7200 vil gennemgå en markant opgradering og dermed bygge bro mellem DX og FX familien.
      Vh Lars

      Slet
  3. Det bliver spændende hvem af os, der får ret. Jeg synes, du har en overbevisende argumentation for dit synspunkt vedr. segmentet. Men jeg noterer mig dig, at Thom Hogan stadig mener, at der vil komme en Nikon D400. Og bliver den i et kamerahus af samme kvalitet som en Nikon D200/D300, ja så hedder mit næste kamera med næsten 100 procents sikkerhed Nikon D400.
    M.v.
    Jens Hansen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jens,
      Jeg har stor respekt for Thom Hogan, og hans indsigt i Nikon's historie, tradition, teknologi og virksomhed er større end min. Jeg anvender min logik og den kendsgerning, at kameraproducenter i dag har kortere tid til at tjene penge på en kamera model, hvorfor jeg ikke tror de kan have for mange modeller på markedet på en gang. Prismæssigt så vil D600 ikke ligge langt fra hvad en kommende D400 skulle koste (hvis vi ser på D200/D300 historikken) - og der tror jeg FX-formatet vinder.

      Vh
      Lars

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str