Gå videre til hovedindholdet

Nikon Tips #20 - High Speed Sync


At fotografere med flash er noget af det mest givende indenfor fotografering. Flash er ikke kun til fotografering af motiver i vanskelige lysforhold, men kan også anvendes i fuld dagslys.

Et begreb er "fill light" - det vil sige, at du anvender din flash til at give mere lys til skygger, f.eks når du fotograferer en person, der står med ryggen til en kraftig lyskilde - f.eks. himlen på en solrig dag. Hvis du både ønsker en flot himmel og at personens ansigt står flot og tydelig, så er det næsten umuligt uden at anvende en flash til fill light (det kan godt være den indbyggede flash). Desuden bliver du i sådanne situationer ofte nødt til at anvende en lille blænde (f.eks f/16) for at få en god eksponering og ikke et billed der er fuldstændig overbelyst.



Men hvis ønsker at fotografere en model i højlys midt på dagen OG du ønsker at anvende en stor blænde (f/1.4 eller f/1.8) for at sløre baggrunden, så er det nødvendigt at anvende flash og funktionen "high speed sync". Denne funktion findes desværre kun på de mere avancerede Nikon modeller og f.eks. ikke på Nikon D3100, D3200 og D5100.
Der er flere fordele ved at anvende flash i dagslys. Skygger bliver blødt op eller forsvinder helt, og du får en reflektion af flash i modellens øjne - et såkaldt "catch light".

Men der er et problem, for normalt kan du ikke anvende lukkehastigheder større end 1/200 - 1/250 sekund, når du fotograferer med flash (er lukkehastigheden hurtigere, får du sorte striber på billedet), og dermed kan du ikke anvende en stor blænde (f/1.8) for at sløre baggrunden, da det vil give lukketider på langt over 1/200 sekund, idet der nu lukkes meget lyd ind i kameraet.

Løsningen hedder "high speed sync" eller "Auto FP", hvor FP står for Focal Plane. Med denne funktion aktiveret, kan du anvende meget hurtige lukkehastigheder - helt op til 1/4000 eller 1/8000 sekund.

High speed sync eller Auto FP funktionen ændrer flashen fra kun at afgive eet flash lys til at afgive op til 40.000 flash impulser i sekundet. Jeps - du læste rigtigt - flashen tænder og slukker op til 40.000 gange i sekundet. Det er ret vildt!


Jeg anvendte et Nikon D800, med Speedlight SB-900 og et TTL Remote kabel Nikon SC-29, der gør det muligt at placere flash lyset lige som jeg ønsker, men fortsat lader flashen agere som om den sad direkte på kameraet.

Du går ind i menuen på dit Nikon kamera og i "Brugerindstillingsmenu" finder du sektionen "e - Bracketing/flash". I denne undermenu vælger du "e1 - Flashsynk. hastighed (Flash Sync Speed)". Her vælger du værdien 1/250 sek. (Auto FP).

Så monterer du en Nikon flash - f.eks. en Speedlight SB-600, SB-700 SB-800, SB-900 eller SB-910 (funktionen virker ikke på SB-400). Flashen sættes i TTL tilstand. På kameraet vælger du program A (Aperture) og vælger en stor blænde på f/1.4, f/1.8 eller f/2.8. Herefter vælger kameraet en passende lukkehastighed. Billedet af mig blev taget af min datter ved blænde f/1.4. Kameraet valgte en lukkehastighed på 1/1250 sekund. Ved hjælp af denne metode opnåede vi både at mit ansigt blev flot belyst selvom vi havde solen og en meget lys himmel bag mig, samt at baggrunden blev flot sløret med en pæn boked.

En læser - Steen Rosbjørn Jensen - har leveret følgende to billeder taget med High Speed Sync og et AF-S 600mm objektiv!

Afstand: 11,9 meter. Blænde 5.6

Afstand: 6,3 meter. Blænde 8.0

Steen skriver: "Vi har skrevet til hinanden på NikonNyt.dk angående high speed flashfotografering, jeg var lidt i tvivl om jeg kunne lægge et par billeder ind på siden af vandstæren så andre interesserede kunne se det vi to drøftede, så du er velkommen til at lægge de vedlagte billeder af vandstæren fra Rådvad ind på NikonNyt.

Kommentarer

  1. Steen Rosbjørn Jensen31. august 2012 kl. 21.37

    Kan fuldt ud tilslutte mig til det du skriver om high speed flashfotografering udendørs i sollys,jeg bruger ofte high speed sync. med en lukkertid på 1-250 sekund til fuglefotografering af fugle i modlys,og især de meget vanskelige fugle feks.mørke fugle med hvidt bryst som vandstæren kan være problematisk at eksponere korrekt, uden at enten det mørke bliver for mørkt eller det hvide bryst brænder ud, Jeg bruger Speedligth SB900 med TTL og flash extender som samler flashlyset på både Nikon D300- D3 og D800 med Nikons superobjektiv 600mm f4 vr og det virker bare helt fantastisk, også på længere afstande med venlig hilsen Steen R Jensen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Steen,
      Tak for dit indspark her :-) Meget interessant. Jeg kan levende forestille mig, hvor svært det er at fotografere fugle under disse forhold. Men at du fortsat kan få en effekt med 600mm f/4 er flot. Hvor langt er du typisk fra motivet?
      Vh Lars

      Slet
    2. Steen Rosbjørn Jensen1. september 2012 kl. 08.20

      Hej Lars
      Som svar vedrørende afstanden, når det er mørkere i vejret eller i en tæt skov vil jeg mene 30 meter kan den oplyse . Vandstæren jeg nævner som eks. er fra Rådvad hvor der rent geografisk altid er modlys er der en afstand på mellem 5 og 10 meter iso 400 og blænde 8 og billedet er perfekt oplyst
      vh Steen

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str