Gå videre til hovedindholdet

Print dine fotos

I dag besøgte jeg virksomheden - Grafik & Foto - i Præstø. Det er Peter Wolff der står bag denne spændende virksomhed, der laver alt hvad hjertet begærer indenfor print og indramning af fotografier.

Bag ved Peter er der to Epson storformat printere samt to Epson A1 printere. Under de mange borde og rundt omkring finder vi et stort udvalg af papirtyper og størrelser (ark og ruller). Blandt kunderne hos Grafik & Foto finder vi flere anerkendte fotografer samt gallerier. Selv er jeg bare en glad amatørfotograf, men det er en fantastisk følelse at se sin fotokunst trykt på kvalitetspapir i den bedste opløsning og opsat i en flot ramme. Peter er utrolig ferm indenfor snedkeri og bygger bl.a. selv sine møbler i værkstedet. Kærligheden til træ kommer virkelig til udtryk i de håndbyggede rammer.






Jeg har selv fået printet to fotografier - et til en kunde og et til mig selv - hos Peter. Begge gange har jeg været særdeles tilfreds med kvaliteten af printet og de håndforarbejdede rammer. Peter's råd vedrørende valg af papirtype og træ til ramme har været meget hjælpsom.

Print udføres med Epsons UltraChrome K3 HDR (pigmenteret) blæk på udvalgt kvalitetspapir fra producenter som Ilford, Hahnemühle, Epson, PermaJet og Innova. Mange forskellige størrelser er mulige - fra A-formatet til panoramaformater. Holdbarheden er +100 år når fotografiet er bag glas.

Det seneste fotografi er et triptych af grafitti på metaloverflader. Motiver som jeg finder rundt omkring i byen. Billederne er kvadratiske og efterbehandlet i Lightroom 4, hvor de sættes sammen til et triptych i print modulet. Dette er det første fotografi i en serie på tre. Når de hænges op udgør de tre rammer et 3x3 visuelt format. 



Dele af processen med at printe fotografiet og forarbejde rammen (jeg valgte ædeltræ - eg) vises her. Efter print på et kvalitetspapir (foto 2) opklæbes fotografiet på en dibond plade (foto 3), hvilket giver en fuldstændig jævn og fast overflade. Rammen i eg bygges op i hånden og overflade behandles så den fremstår med eksklusivt (foto 4). Hjørnerne samles med metalvinkler (foto 1) og rammen forstærkes yderligere med elementer af træ og metal, så den kan tåle at blive transporteret rundt uden at blive løs i samlingerne. Til sidst monteres frontglasset. 





Det færdige fotografi måler 80 x 30 cm og fremvises her af min datter Camilla.


Her er nogle stemningsbilleder fra værkstedet hos Grafik & Foto.





Hvis du fortsat arbejder med film og analog, så har Grafik & Foto også flere scannere til skanning af farve dias og s/h negativer. Jeg fotograferer fortsat med film (Ilford) i mit lækre Nikon F3. Filmen fremkalder jeg hos Laboratoriet i Nannasgade. Herefter affotograferer jeg s/h negativerne med mit Nikon D300 og importerer til LR4, hvorefter de billeder jeg ønsker at arbejde videre med udvælges. Herefter sendes de modsvarende negativer til Grafik & Foto, der skanner i højeste kvalitet. Den nu digitale fil modtager jeg retur til videre behandling i LR4 og CS6. 


Peter er meget fair med sine priser, men da der er tale om håndarbejde og høj kvalitet, så kan det ikke sammenlignes med at købe en ramme i Ikea. Her er tale om håndværk, der giver dit fotografiske kunstværk det flotteste udtryk og den flotteste ramme.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str