Gå videre til hovedindholdet

Nikon SB-910 Speedlight

Vi kommer ikke udenom, at anvendelse af flash er en disciplin vi som fotografer - amatører som professionelle - skal lære at mestre. De små flash enheder er efterhånden så avancerede, brugervenlige og i stand til at levere et kraftfuldt lys, at det giver os mange flere muligheder for at få et flot billed i undervanskelige lysforhold - både nat og dag!

Kendte fotografer som Joe McNally sværger til flash fotografering med Speedlight og jeg kan anbefale hans to bøger - The Hot Shoe Diaries og Sketching Light.

Jeg har tre Nikon Speedlight - SB-600, SB-700 og SB-900 - og anvender dem generelt i følgende tre situationer:

  1. Håndholdt med diffuser monteret og koblet til kameraet via TTL synkroniseringskabel SC-29
  2. Monteret på stativ med diffuser og paraply eller softboks - styret via PocketWizard udstyr
  3. Placeret rundt omkring i et lokale uden diffuser - styret via PocketWizard udstyr

Det er ikke nødvendigt med synkroniseringskabel SC-29 (eller SC-28) eller PocketWizard udstyr for at styre flashen trådløst. Nikon's CLS (Creative Light System) gør det muligt at sende signaler mellem kamera og flash uden kabel, så længe kamera og flash kan "se" hinanden og ikke er for langt fra hinanden. Grunden til at jeg anvender SC-29 er den større frihed det giver mig for at placere lyset i forhold til kameraet, da jeg ikke skal tænke på, om kameraet kan sende trådløse signaler.

Mine primære Speedlight er SB-700 og SB-900. Jeg skal ikke komme ind på forskellene mellem disse to Speedlight her, men blot konstatere, at SB-700 er en fantastisk flash og den vil kunne dække de flestes behov. Den dyrere SB-910 (afløser for SB-900) skal kun vælges hvis man har behov for større lysstyrke og rækkevidde.

Jeg er meget glad for både SB-700 og SB-900, hvor SB-700 ofte er med mig til events som håndholdt flash med diffuser og SB-900 for det meste anvendes i mit hjemmestudie på stativ med paraply eller softboks foran. 

I studie er både kamera og flash sat til Manuel, så jeg har 100% kontrol over lyset. I feltet anvender jeg både Manuel og fuld TTL-kontrol i S-tilstand (TTL - lysmåling gennem objektivet (Through The Lens)).

Nogle få gange er jeg støt ind i det kendte problem hos SB-900, at den bliver for varm efter mange på hinanden følgende flash, hvorefter den lukker ned i et øjeblik for at køle ned. Med SB-910 er dette problem løst, idet SB-910 nu kan klare det antal flash der er nødvendigt uden at overophede.

Nå - lad os se på hvad du får med i boksen, når du køber en SB-910.





SB-910 leveres med en flashfod, en diffuser (mælkehvid plastenhed), et grønt og orange farvefilter og garantibevis. Der var ingen manual med i den boks jeg lånte hos Nikon Danmark. Men manualen hentes nemt her. Det hele leveres i en elegant sort nylontaske, der også har et par ekstra opbevaringslommer. Den samme nylontaske anvendes til SB-700. I "gamle dage" blev Speedlight leveret i en mere cylinderformet sort nylonbeholder, der kunne monteres på dit bælte, så den var nem at have med rundt. Ærgerligt, at Nikon er gået væk fra dette koncept.

En virkelig forbedring i forhold til SB-900 er, at de farvede filtre nu leveres som en hård plast enhed, der lige kan sættes på flashhovedet. Hos SB-900 er de farvede filtre tynde foliefilm, der skulle placeres i en neutral plastenheder til montering på flashhovedet. Meget besværligt.

OK - lad os se nærmere på SB-910.


SB-910 har et stort flash hoved, der kan drejes 180 grader til hver side og vippes 90 grader. Yderligere kan hovedet vippes -7 grader til makrofotografering, når flashen er monteret på kameraet (vær opmærksom på, at flere af flashen's funktioner ikke tilgængelig, når hovedet er vippet -7 grader).



Hvis man anvender en vidvinkel med en brændvidde større en 12 mm, så er det en god idé, at trække den såkaldte "Wide Angle Adapter" ud, så den dækker flashhovedet, hvorefter flashen automatisk zoomer til 10mm. Hvis man ikke aktiverer denne Wide Angle Adapter, når en vidvinkel større end 12mm anvendes, så risikerer man at lyset aftager mod hjørnerne af billedet. Jeg anvender meget sjældent denne Wide Angle Adapter - selv med vidvinkel. SB-910 er en meget kraftig lyskilde og jeg har ikke observeret aftagende lys mod hjørnerne.

I samme sted som Wide Angle Adapteren finder vi et lille hvidt plast stykke, der fungerer som en såkaldt bouncer - altså en enhed der reflekteret lyset. Meningen er, at noget af lyset sendes i en anden vinkel en hovedlyset. Monteres flashen på kameraet og flashhovedet vippe i 45 grader for at sende lyset op i loftet for en blødere lyseffekt, så kan aktivering af denne lille bouncer give en anelse mere direkte lys på f.eks. ansigtet, som så viser sig i form af et catch light (refleks af flash) i modellens øjne.
Jeg mener dette bounce kort er for småt til at have nogen effekt. Du kan i stedet skære et stykke hvidt pap ud i A5-format og fastgøre til flashhovedet.


 Knapperne på SB-910 er placeret nogenlunde identisk med SB-900. Den mest synlige ændring er, at "Zoom" knappen er erstattet af en "Menu" knap. Desuden har de tre funktionsknapper "Mode" og "Menu" knappen fået en baggrundsbelysning, hvilket gør dem synlig i mørke - meget smart. Der er også små ændringer i de forskellige menuafsnit, der vises på skærmen.



Her ser vi dækslet til batterirummet, der indeholder 4 styk AA-batteri. Det sorte runde felt ved siden af, er den TTL lyssensorwn, der anvendes til trådløs kommunikation med kameraet.


Et lille gummistykke med Nikon logo på skjuler stikket til en ekstern strømkilde - f.eks. Nikon SD-9, som jeg selv anvender. En ekstra energikilde giver en hurtigere opladning mellem hver flashudladning samt længere arbejdstid før batterierne løber tør. Den lille sensor til venstre for det eksterne strømstik anvendes i Auto Flash tilstand (A eller AA).



Via flashskoen foregår en del af kommunikationen med kameraet. SB-910 er endda udstyret med en såkaldt PC port, hvor PC ikke betyder computer, men står for "Positive Connection". Alla analoge kameraer var udstyret med en PC-port, der koblede kamera, flash og energikilde (power pack) sammen. Det er kun de mere professionelle DSLR - kameraer, så som D200, D300, D700, D800, D2, D3 og D4, der har indbygget PC-port.


Her ser vi SB-910 som jeg oftest anvender den - med diffuseren monteret. Fremover vil jeg skrive flere artikler om at anvende flash, hvor en mere dybdegående beskrivelse af de enkelte flash teknologier, terminologier og anvendelsesområder belyses - så at sige :-)

Nikon har markedets mest avancerede flash system - og selvom Canon ligeledes har et godt fungerende flashsystem, så er det ikke så integreret som Nikon's. 

Køb SB-700 eller SB-910 og begiv dig ud på en spændende rejser, der vil åbne en helt ny dimension indenfor fotografering. Selv i dagslys kan man med fordel anvende flash. Dette billed tog jeg med SB-910 håndholdt tæt på kameraet. Jeg får større kontrol med lyset, og eliminerer uheldige skygger og kontraster fra det naturlige sollys, der står lavt ind fra horisonten.


D300 med AF 50mm f/1.4. Eksponering: 1/200 sek, f/5.0, -2/3EV i blændeprioriteret tilstand (A).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str