Gå videre til hovedindholdet

Et godt kamerastativ til foto og video - Velbon VS-443D

For at udnytte sit digitale spejlreflekskamera optimalt, så kommer vi ikke uden om et kamerastativ. Der er ikke noget værre end at komme hjem efter flere timers fotografering for blot at konstatere, at billederne ikke er helt skarpe på grund af svage rystelser. Når det naturlige lys bliver svagere - ved solopgang og solnedgang, hvor de bedst naturbilleder ofte kommer i kassen - så er det nødvendigt med et stativ for at stabilisere kameraet ved lange eksponeringstider.

Jeg har anvendt et Velbon Ultra Lux i F stativ i mange år og har derfor besluttet at tage Velbon stativer i produktsortimetet hos nikonphotoexpert.com. Velbon er verdens største kamerastativproducent, men ikke så kendt i Danmark. Det er ærgerligt, for her er tale om kvalitetsprodukter til rimelige priser.

Et stativ jeg med det samme fandt interessant er Velbon VS-443D, der giver dig utrolig mange muligheder og er perfekt til makrofotografering. Her har jeg monteret et Nikon D3100 på det medfølgende kuglehoved og den første smarte funktion er muligheden for at hæve kameraet yderligere 20 cm via et lille drejehåndtag, der kan låses fast i en given position.

 


Sammenfoldet er stativet 58 cm langt og vejer 1,85 kg inklusive kuglehoved. Den maksimale højde er 161 cm inklusive elevation som vist ovenfor. Som vist på fotoet herunder - uden ekstra elevation af kameraet - målet stativet 141 cm. Fuldt eleveret og med monteret kamera passer højden perfekt til min højde på 184 cm. Benene har en diameter på 23mm, hvilket både giver høj stabilitet og et "let" udtryk. Stativet er velegnet til kamera med objektiv indenfor 3-5 kg. 


Men stativet er specielt velegnet til makrofotografering idet det er muligt at vinkle elevationsstykket i forhold til stativet. Tilmed kan elevationssektionen øges 20 cm via drejehåndtaget som vist på de tre næste fotos. Dermed kan du komme lige så tæt på dit makromotiv, som du måtte ønske og samtidig have fuld stabilitet.




 Det er meget nemt at øge længden på stativet via den hurtige lukkemekanisme.


Kuglehovedet er af høj kvalitet og betjenes med een drejeknap. Ved hjælp af tre indbyggede vaterpas indikatorer er det hurtigt og nemt at indstille kameraet til den ønskede position.



Jeg er meget begejstret for dette stativ, og anvender det nærmest dagligt til specielt makrofotografering. Sommeren er jo perfekt til at kaste sig ud i den spændende verden af makrofotografering. Derfor har jeg også sat en sommerpris på 1.595 kr. inkl. moms på dette stativ.

Står du og mangler et makroobjektiv kan jeg anbefale følgende modeller:




Jeg vil anbefale AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8 G ED. På et DX-kamera (som D3100, D5100, D7000, D300 etc.) svarer de 60mm til 85mm, som er en perfekt makro brændvidde. Desuden er objektivet udstyret med en stor blænde (f/2.8), der hjælper når der arbejdes i varierende lysforhold. Stabiliseringsfunktionen VR slår man fra, når der anvendes stativ (kameraet er jo stabiliseret, hvorfor VR funktionen faktisk blot skaber mere uskarphed!)

Kommentarer

  1. et rigtigt godt indlægge og med god billeder til

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str