Per 1. april har Nikon hævet prisen på Nikon D800. Den nye vejledende markedspris er kr. 27.463 kr. inkl. moms (21.970 ekskl. moms). Flere forhandlere annoncerer fortsat en markedspris på 17.995 inkl. moms. Hvis forhandleren fastholder denne pris, så vil det medføre negativ indtjening for forhandleren. Derfor skal vi forvente, at alle Nikon D800 priser justeres i løbet af en uges tid. Nogle forhandlere har allerede justeret prisen til ca. 20.000 kr. inkl. moms.
Som forbruger er det interessant at få et kamera som Nikon D800 så billigt som muligt, men som forhandler er det (måsek) ødelæggende, at skulle sælge til en markedspris, der ligger over 7.000 kr. lavere end den anbefalede pris fra Nikon. Med så lav fortjeneste kan ingen fotoforhandler overleve i længden ved kun at lange kasser over den fysiske eller virtuelle disk.
Dermed tvinges forhandlerne til at finde andre indtjeningsmuligheder - hvilket også er en bedre løsning både for forhandleren og kunden.
Nikon D800 er et meget avanceret kamera, og der bør derfor være et marked for både at hjælpe kunden med at konfigurere kameraet samt at afholde kurser i at anvende kameraet.
Konkurrencen gør, at kameraet sælges til en meget lav markedspris (kunden er tilfreds), hvilket tvinger forhandleren til at udvikle andre ydelser, der kan tjenes penge på og som kunderne er interesseret i at betale for (forhandleren differentierer sig på originalitet, innovation og kvalitet - og kunden er tilfreds).
Som forbruger er det interessant at få et kamera som Nikon D800 så billigt som muligt, men som forhandler er det (måsek) ødelæggende, at skulle sælge til en markedspris, der ligger over 7.000 kr. lavere end den anbefalede pris fra Nikon. Med så lav fortjeneste kan ingen fotoforhandler overleve i længden ved kun at lange kasser over den fysiske eller virtuelle disk.
Dermed tvinges forhandlerne til at finde andre indtjeningsmuligheder - hvilket også er en bedre løsning både for forhandleren og kunden.
Nikon D800 er et meget avanceret kamera, og der bør derfor være et marked for både at hjælpe kunden med at konfigurere kameraet samt at afholde kurser i at anvende kameraet.
Konkurrencen gør, at kameraet sælges til en meget lav markedspris (kunden er tilfreds), hvilket tvinger forhandleren til at udvikle andre ydelser, der kan tjenes penge på og som kunderne er interesseret i at betale for (forhandleren differentierer sig på originalitet, innovation og kvalitet - og kunden er tilfreds).
Men alt dette forekommer jo pt. som en akademisk diskussion, da det ikke er muligt at få kameraet og lagerdatoer hele tiden skubbes bagud. :-(
SvarSlet