Gå videre til hovedindholdet

Anmeldelse af AF-S Nikkor 85mm f/1.8G

Det sprit nye objektiv - AF-S Nikkor 85mm f/1.8G - ser meget lovende ud, når vi tager prisen på ca. 4.000 kr. inkl. moms i betragtning. Med lanceringen af Nikon D800 er dette objektiv et oplagt tilkøb til det nye fuldframe FX-kamera.

I denne video anmelder og tester "Fro Knows Photo" det nye objektiv, og sammenligner med det meget dyrere AF-S Nikkor 85mm f/1.4G objektiv samt det ældre AF 85mm f/1.8D objektiv.

Konklusionen er, at AF-S Nikkor 85mm f/1.8G er et ultra skarpt objektiv fra f/1.8 til f/16 og er et rigtig godt køb.

Kommentarer

  1. Hvornår vil man bruge det? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Julie,

      Et 85mm objektiv anvendes ofte til portræt fotografering idet det er meget skarpt og giver en flot sløret baggrund og flot boked. Desuden er objektivet meget lys stærkt (f/1.8) og anvendes derfor også til indendørs fotografering hvor det ikke er muligt at anvende flash - f.eks. til koncerter eller sportsarrangementer. Det er et fast brændvidde objektiv - 85mm - og ikke et zoom objektiv. Det har den fordel, at glaselementerne i objektivet sidder i en fast position og ikke skal bevæge sig i forhold til hinanden som i et zoom-objektiv. Desuden er der ofte færre glaselementer end i et zoom-objektiv, hvilket gør objektivet lettere. Ulempen er så, at du må "zoome med fødderne" - dvs. bevæge dig frem og tilbage for at ændre afstand til motivet ;-).

      Mange amatørfotografer som os starter med et zoom-objektiv. Mit første objektiv var et AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G. Siden fik jeg et AF-S 12-24mm f/4 og et 70-200mm f/2.8. Men så udvikler vi vores fotografiske evne og målsætninger, og begynder at foretrække lysstærke fast brændvidde objektiver som f.eks. 35mm, 50mm og 85mm - alle med højeste blænde f/1.4 eller f/1.8.

      Mh Lars

      Slet
    2. Tak for svar.
      Det er fedt jeg har fundet din blog, så jeg kan lære lidt mere :)

      Slet
  2. Kan objektivet bruges til et Nikon 7000 kamera.
    Er det rigtigt at det vil svare til en f/2,8 hvis jeg bruge dette objektiv til mit nikon 7000.
    Per.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Per,
      Du kan uden problemer anvende dette objektiv på et D7000. Den hurtigste blændeåbning vil fortsat være f/1.8, men brændvidden vil øges fra 85mm til 127mm, idet den mindre sensor i DX-kameraer gør at brændvidder skal multipliceres med en faktor 1.5 for at kunne sammenlignes med brændvidde på et FX-kamera, hvor sensoren er større og svarer til det gamle negativformat på 24x36mm.

      Prisen er meget attraktiv lige nu - 3.495 inkl. moms.

      Mange hilsner
      Lars

      Slet
  3. Hej =)

    Jeg overvejer nemlig at købe Nikon af-s 85mm 1,8 D. Ud fra det jeg kan se ,så er det godt til portræt fotografering "NICE", men er det også godt, hvis man vil evt. tage fulde figures foto af en model udendørs ?

    P.S Mit kamera er Nikon D40

    mvh Magdalena M =)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Magdalena,

      Du vil aldrig fortryde, at du køber dette objektiv (og helst hos nikonphotoexpert.com :-) ), da det er et klassisk objektiv med 85mm brændvidde og højeste blænde på f/1.8. Det er bare et godt stykke glas!

      En brændvidde er den "klassiske" portrætbrændvidde på analoge kameraer. Skal du trække en parallel til den digitale udgave, så skal du sammenligne med kameraer med FX-sensor (Nikon D700, D800, D3, D4). Her er 85 mm = 85 mm.

      Sætter du dette objektiv på et DX-kamera (alle andre Nikon spejlreflekskameraer end de ovenstående), så svarer 85mm til 127,5mm (pga af "crop" faktoren på 1.5x).

      Objektiver er også super til at tage fuld figur portrætter udenfor. Du skal blot lidt længere væk fra modellen, når du sætter objektiver på dit D40 end hvis det sad på f.eks. et D700.

      Venlig hilsen
      Lars

      Slet
  4. Jeg har købt dette objektiv, og det tegner dejlig skarpt og tager i det hele taget super flotte billeder. Min eneste anke er, at CA (chromatic abberation) er ret voldsom til tider - mere end på noget andet objektiv jeg har prøvet…

    SvarSlet
  5. Jeg har dette objektiv, som tegner dejlig skarpt og tager rigtig gode billeder.

    Desværre er CA ret voldsomt (i hvert fald på DX kameraer) - mere end jeg har oplevet med noget andet objektiv (har selv 7-8 stykker, alle Nikon på nær én fra Tokina). Nogle gange så voldsomt, at jeg ikke kan rette det op i Lightroom.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str