Gå videre til hovedindholdet

Ur fotografering

Der sker ikke meget på Nikon fronten i øjeblikket, så jeg vil benytte lejligheden til at vise noget af mit arbejde, samt beskrive processen bag.

En af mine gode venner ejer et unikum ur, som han selv har designet. Urværket er baseret på et Urban Jürgensen design og selv urkassen er i platin. Det er derfor et meget værdifuldt ur og meget af ejerens personlighed reflekteres i dette ur. Når vi nu taler om refleksion, så er det absolut sværeste ved at fotografere et ur (eller smykker generelt) at refleksionen er 99%.

Derfor er det nødvendigt at placere uret i en lukket beholder, der lader naturligt dagslys skinne igennem på en ensartet facon. Et lystelt er velegnet og jeg har købt et CL Light Shed 80x80x80 cm lystelt. Dernæst skal en lyskilde introduceres. I mange tilfælde er det tilstrækkeligt med det naturlige dagslys, men det er også muligt at anvende konstant lys (200-400W per lyskilde) og oplyse lysteltet fra henholdvis venstre og højre side samt fronten.
Den største udfordring er at dække åbningen hvorigennem objektivet peger ind i lysteltet. Blot en lille åbning og uret afslører med det samme en refleksion. Kameraet monteres på et stativ og indstilles i blændeprioriteret tilstand (A), med en lav ISO (100/200), lav blænde (f/16 eller højere for stor dybdeskarphed) og korrekt hvidbalance (alt efter hvilken lyskilde der anvendes). Og selvfølgelig skal der fotograferes i RAW, for at have maksimal data at arbejde med i den efterfølgende redigering.

Hvordan får man så uret positioneret på en elegant måde? Der kan købes gennemsigtige plastik stativer hvor uret ophænges i en naturlig cirkel samt løftes fra underlaget. I den efterfølgende redigering, fjernes dette stativ. En sådan løsning havde vi ikke, så i stedet anbragte vi et objektiv dæksel under underlaget og lavede en cirkulær flade af sølvpapir, som uret blev bundet om. Det betød så også, at uret skulle fotograferes lige på og ikke fra siden.


Her er det rå skud. Jeg lod folden være i underlaget, da dette skabte nogle skygger som vil være med til at bevare 3D effekten. I den efterfølgende redigering vil baggrunden blive gjort meget utydelig (blur).

Kamera: Nikon D300
Objektiv: 18-200mm f/3.5-5.6 VR (husk at slå VR fra når der anvendes stativ)
ISO: 125
Blænde: f/16
Lukkehastighed: 1/6 sek

Objektivet er ikke verdens skarpeste, men muligheden for at kunne komponere ved hjælp af zoom vejede tungere end at få yderligere skarphed ved at anvende et prime objektiv (f.eks. mit 50mm f/1.4).

I billedredigeringen starter jeg i Lightroom. Her korrigeres hvidbalancen, eksponering, skarphed og støj. Derefter eksporteres billedet til Photoshop CS5 som et "smart object", hvilket giver mig større redigeringsmæssig frihed. Først sløres baggrunden og mange små ridser fjernes. Dernæst tilføjes yderligere skarphed ved hjælp af "High Pass" filteret . Tilslut foretages en Level justering.

Her er det færdige resultat:



Share |

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str