Gå videre til hovedindholdet

Gør det korrekt i kameraet - ex. med D300

Da vi fotograferede med film gjorde vi os store anstrengelser for at få en korrekt komposition og eksponering. Først senere - efter at filmen og billedet var fremkaldt - kunne vi bedømme vores arbejde med at indstille kameraet korrekt til den givne situation.

Idag er det så meget nemmere - vi skyder og tager et kik på skærmen. Er vi ikke tilfredse, så er det bare at skyde videre indtil vi opnår det foto vi gerne vil have. Skyd Slet Skyd Slet - Ups der var den vist..... Men alligelvel kommer vi ofte hjem med fotos, der ikke er korrekt eksponeret, komponeret, har forkert hvidbalance eller er uskarp. Vi giver os ofte ikke tid nok, når et motiv skal fotograferes!

Selvom vi benytter et digital SLR, så er det vigtigt, at vi tænker over hvordan kameraet indstilles mest optimalt for at fotografere motivet uden at der efterfølgende er behov for mere end en ganske minimal redigering. Det er sværere end man tror, men det er en rigtig god øvelse for at lære kunsten at eksponere korrekt.

I dag var vejret dårligt, men rent fotografisk var det faktisk godt, idet himlen var en stor softbox. Det bløde dagslys var velegnet til at fotografere makro og objekter, hvor store slagskygger skulle undgåes.

Så min fotografiske mission i dag var at finde et motiv, hvor jeg kunne øve korrekt komposition og eksponering "in camera", med det formål at undgå en efterfølgende redigering i Lightroom eller Photoshop.

Det blev til flere billeder, men jeg har valgt et af to vinduer på en gammel fiskerhytte langs Tårup Strand syd for Nyborg. Jeg gjorde det lidt nemt for mig selv, idet vi her har at gøre med en ensartet sort flade, der ikke byder på store kontrastrige forskelle mellem lyst og mørkt.


Her er min fremgangsmåde:

  1. Montering af D300 på stativ. Jeg anvendte mit skarpe 50mm f/1.4 prime objektiv
  2. Vælg laveste ISO (L 1.0 = ISO 100). Vælg Matrix lysmålingsmetode. Skyd i RAW
  3. Søg så god en komponering, så der ikke efterfølgende skal beskæres
  4. Indstil korrekt hvidbalance. Det gøres ved at vælge "LV"(LiveView), tryk på udløseren, hold WB knappen nede og drej bagerste kommandohjul, så de forskellige hvidbalance programmer vises på skærme. Stop når noget matcher. Tryk udløseren igen og slet dette foto. Nu er hvidbalancen indstillet korrekt
  5. Vælg eksponeringsprogram. Jeg valgte "A" for Aperture (blændeprioritering)
  6. Vælg en passende blænde - her f/10 (her omkring er objektivet mest skarpt). Den resulterende lukkehastighed blev 1/10 sekund
  7. Se på histogrammet om der er data tabt i hvidt (helt til højre) eller sort (helt til venstre)
  8. Se på fotoet på skærmen og hvis der er noget der blinker, så har du områder med "highlights clippings" - det vil sige områder, hvor data er tabt (helt hvidt). Denne funktion kan du indstille i dit kamera's menu
  9. Afhængig af hvor stort området er, hvor der ikke er data, skal du enten justere på blænden eller anvende "eksponeringskompensationsknappen" (+/-). På mit foto var der nogle ganske små clippings på aluminiumskarmen under vinduet (de viste sig helt ude til højre i histogrammet). Ved at sætte eksponeringskompensationsknappen til  -1/1/3 EV eliminerede jeg disse clippings og derfor var der atter "data" i dette område
  10. Zoom ind på billedet for at sikrer, at det er i fokus


Det var det. Da jeg efterfølgende importerede fotoet i Lightroom skulle det kun beskæres ganske lidt. Jeg valgte desuden at give lidt "Clarity (+40)" samt at øge skarpheden. Men eksponeringen var "spot on" - det undersøgte jeg i Lightroom ved at holde "Alt" tasten nede mens jeg flyttede på "Exposure" skydeknappen  samt "Blacks" skydeknappen for at se hvornår der dukkede pixels op - ingen af disse skulle flyttes.

Forøvrigt kan jeg anbefale følgende bog - Composition: From Snapshots to Great Shots - af Laurie Excell, hvor arbejdet med korrekt eksponering og komposition behandles grundigt.



Share |

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str