Da vi fotograferede med film gjorde vi os store anstrengelser for at få en korrekt komposition og eksponering. Først senere - efter at filmen og billedet var fremkaldt - kunne vi bedømme vores arbejde med at indstille kameraet korrekt til den givne situation.
Idag er det så meget nemmere - vi skyder og tager et kik på skærmen. Er vi ikke tilfredse, så er det bare at skyde videre indtil vi opnår det foto vi gerne vil have. Skyd Slet Skyd Slet - Ups der var den vist..... Men alligelvel kommer vi ofte hjem med fotos, der ikke er korrekt eksponeret, komponeret, har forkert hvidbalance eller er uskarp. Vi giver os ofte ikke tid nok, når et motiv skal fotograferes!
Selvom vi benytter et digital SLR, så er det vigtigt, at vi tænker over hvordan kameraet indstilles mest optimalt for at fotografere motivet uden at der efterfølgende er behov for mere end en ganske minimal redigering. Det er sværere end man tror, men det er en rigtig god øvelse for at lære kunsten at eksponere korrekt.
I dag var vejret dårligt, men rent fotografisk var det faktisk godt, idet himlen var en stor softbox. Det bløde dagslys var velegnet til at fotografere makro og objekter, hvor store slagskygger skulle undgåes.
Så min fotografiske mission i dag var at finde et motiv, hvor jeg kunne øve korrekt komposition og eksponering "in camera", med det formål at undgå en efterfølgende redigering i Lightroom eller Photoshop.
Det blev til flere billeder, men jeg har valgt et af to vinduer på en gammel fiskerhytte langs Tårup Strand syd for Nyborg. Jeg gjorde det lidt nemt for mig selv, idet vi her har at gøre med en ensartet sort flade, der ikke byder på store kontrastrige forskelle mellem lyst og mørkt.
Her er min fremgangsmåde:
Det var det. Da jeg efterfølgende importerede fotoet i Lightroom skulle det kun beskæres ganske lidt. Jeg valgte desuden at give lidt "Clarity (+40)" samt at øge skarpheden. Men eksponeringen var "spot on" - det undersøgte jeg i Lightroom ved at holde "Alt" tasten nede mens jeg flyttede på "Exposure" skydeknappen samt "Blacks" skydeknappen for at se hvornår der dukkede pixels op - ingen af disse skulle flyttes.
Forøvrigt kan jeg anbefale følgende bog - Composition: From Snapshots to Great Shots - af Laurie Excell, hvor arbejdet med korrekt eksponering og komposition behandles grundigt.
Share |
Idag er det så meget nemmere - vi skyder og tager et kik på skærmen. Er vi ikke tilfredse, så er det bare at skyde videre indtil vi opnår det foto vi gerne vil have. Skyd Slet Skyd Slet - Ups der var den vist..... Men alligelvel kommer vi ofte hjem med fotos, der ikke er korrekt eksponeret, komponeret, har forkert hvidbalance eller er uskarp. Vi giver os ofte ikke tid nok, når et motiv skal fotograferes!
Selvom vi benytter et digital SLR, så er det vigtigt, at vi tænker over hvordan kameraet indstilles mest optimalt for at fotografere motivet uden at der efterfølgende er behov for mere end en ganske minimal redigering. Det er sværere end man tror, men det er en rigtig god øvelse for at lære kunsten at eksponere korrekt.
I dag var vejret dårligt, men rent fotografisk var det faktisk godt, idet himlen var en stor softbox. Det bløde dagslys var velegnet til at fotografere makro og objekter, hvor store slagskygger skulle undgåes.
Så min fotografiske mission i dag var at finde et motiv, hvor jeg kunne øve korrekt komposition og eksponering "in camera", med det formål at undgå en efterfølgende redigering i Lightroom eller Photoshop.
Det blev til flere billeder, men jeg har valgt et af to vinduer på en gammel fiskerhytte langs Tårup Strand syd for Nyborg. Jeg gjorde det lidt nemt for mig selv, idet vi her har at gøre med en ensartet sort flade, der ikke byder på store kontrastrige forskelle mellem lyst og mørkt.
Her er min fremgangsmåde:
- Montering af D300 på stativ. Jeg anvendte mit skarpe 50mm f/1.4 prime objektiv
- Vælg laveste ISO (L 1.0 = ISO 100). Vælg Matrix lysmålingsmetode. Skyd i RAW
- Søg så god en komponering, så der ikke efterfølgende skal beskæres
- Indstil korrekt hvidbalance. Det gøres ved at vælge "LV"(LiveView), tryk på udløseren, hold WB knappen nede og drej bagerste kommandohjul, så de forskellige hvidbalance programmer vises på skærme. Stop når noget matcher. Tryk udløseren igen og slet dette foto. Nu er hvidbalancen indstillet korrekt
- Vælg eksponeringsprogram. Jeg valgte "A" for Aperture (blændeprioritering)
- Vælg en passende blænde - her f/10 (her omkring er objektivet mest skarpt). Den resulterende lukkehastighed blev 1/10 sekund
- Se på histogrammet om der er data tabt i hvidt (helt til højre) eller sort (helt til venstre)
- Se på fotoet på skærmen og hvis der er noget der blinker, så har du områder med "highlights clippings" - det vil sige områder, hvor data er tabt (helt hvidt). Denne funktion kan du indstille i dit kamera's menu
- Afhængig af hvor stort området er, hvor der ikke er data, skal du enten justere på blænden eller anvende "eksponeringskompensationsknappen" (+/-). På mit foto var der nogle ganske små clippings på aluminiumskarmen under vinduet (de viste sig helt ude til højre i histogrammet). Ved at sætte eksponeringskompensationsknappen til -1/1/3 EV eliminerede jeg disse clippings og derfor var der atter "data" i dette område
- Zoom ind på billedet for at sikrer, at det er i fokus
Det var det. Da jeg efterfølgende importerede fotoet i Lightroom skulle det kun beskæres ganske lidt. Jeg valgte desuden at give lidt "Clarity (+40)" samt at øge skarpheden. Men eksponeringen var "spot on" - det undersøgte jeg i Lightroom ved at holde "Alt" tasten nede mens jeg flyttede på "Exposure" skydeknappen samt "Blacks" skydeknappen for at se hvornår der dukkede pixels op - ingen af disse skulle flyttes.
Forøvrigt kan jeg anbefale følgende bog - Composition: From Snapshots to Great Shots - af Laurie Excell, hvor arbejdet med korrekt eksponering og komposition behandles grundigt.
Share |
Kommentarer
Send en kommentar