Gå videre til hovedindholdet

Nikon D-dag blev til Nikon C-dag

Så har jeg fået fordøjet indtrykkene fra dagens Nikon pressekonference, der blev afholdt på den hyggelige lille båd restaurant VIVA på Langebrogade Kaj.

Der blev ikke lanceret nye Nikon spejlreflekskameraer (D400, D800 og D4) og det nye "rangefinder" kamera med kodenavnet "Evil", blev heller ikke omtalt. Ikke engang et nyt objektiv blev det til. Alle nyheder kom udelukkende fra Coolpix fronten.
Så selv om jeg umiddelbart var skuffet, så synes jeg faktisk at Coolpix nyhederne var ret banebrydende og interessante. Coolpix kameraerne er meget vigtige for Nikon, idet mange nye kunder hverves med et bredt sortiment, hvilket er med til at skabe kunder til de dyrere og mere avancerede spejlreflekskameraer, hvortil der også kan købes et stort udvalg af tilbehør.

Ok - lad os se på de nye Coolpix kameraer.

Coolpix AW100

Her har vi et vand-, stød- og frostsikker Coolpix kamera, der er skabt til at indfange aktion på land og til vands. Der er indbygget GPS, kompas og verdenskort så det er muligt både at finde vej og geotagge dine billeder.

AW100 er vandtæt ned til 10 meter, stødsikkert ved et fald fra 1.5 meter og frostsikker ned til -10 grader.

En meget smart og praktisk funktion er, at du kan skifte indstillinger ved at vippe kameraet og/eller trykke på en stor "Action" knap på siden af kameraet - praktisk når du har handsker på.

Billedkvaliteten skulle være i top da AW100 er udstyret med en bagbelyst 16 MP CMOS-sensor, der er særlig velegnet til at tage foto under svære lysforhold som f.eks under vandet.

Selvfølgelig kan AW100 optage video i fuld HD (1080p) og zoom samt AF virker under optagelse.

Objektivet byder på optisk zoom (28-135mm) f/3.9-4.8, VR og to ED-elementer. Skærmen på bagsiden er på 3" og har en opløsning på 460.000 pixels.

Desuden er det muligt at tilkøbe eksterne filtre som via en filteradapter (UR-23) giver dig mulighed for at tilføje en filtereffekt under fotograferingen. AW100 kan leveres i farverne sort, orange og camouflage.
  

Coolpix P7100

Her har vi en markant opdatering af P7000, som jeg tidligere har testet. Coolpix P7100 er et professionelt kompakt kamera, der giver relativ stor kreativ kontrol, hvilket gør det til et attraktiv kamera for os der i forvejen ejer et stort spejlreflekskamera og gerne vil have et let og kompakt kamera at tage med på rejsen, men også vil have mulighed for fotografere i RAW og styre mange funktioner i forbindelse med opsætning og fotografering.


CCD sensoren er fortsat på "kun" 10,1 MP, men som min test af P7000 viste, så er billedkvaliteten helt i top og Nikon påstår, at støjkontrollen er blevet meget bedre i P7100 (op til ISO 3200/6400)! Det indbyggede objektiv skulle også have gennemgået et mærkbar kvalitetsløft, og skulle tegne meget skarpt i hele zoom-området. Det glæder jeg mig til at teste.

Det indbyggede objektiv byder på 7.1x optisk zoom (28-200mm) f/2.8-5.6 med en seksbladet irisblænder, 11 elementer i 9 grupper (2 ED glaselementer og 4 asfæriske linser).

P7100 er udstyret med en LCD vippeskærm på 3" og med en opløsning på 921.000 pixels, Clear Color Display, antireflekterende belægning og lysstyrkejustering.

Der kan skydes video - men kun i HD 720p (24 bps). Årsagen til at P7100 ikke er udstyret med fuld HD video (1080p) skyldes i følge Nikon, at fokus har været at øge kvaliteten af stilfotografering og dermed har Nikon været nødt til at indgå nogle kompromisser i designet.

Den optiske søger skulle ligeledes være forbedret - hvilket også var et at de store kritikpunkter hos forgængeren P7000.

Sidst - men ikke mindst - så er der tilføjet en funktionsdrejeknap på fronten af kameraet samt to programmerbare Fn-knapper.

I tillæg til ovenstående to spændende Nikon Coolpix kameraer, så lancerede Nikon yderligere 6 Coolpix kameraer. Jeg vil ikke skrive så meget om disse her, men nøjes med at vise et foto samt henvise til den officielle hjemmeside.

Nikon Coolpix S6200


Nikon Coolpix S1200pj


Nikon Coolpix S100


Nikon Coolpix S8200


Nikon Coolpix S6150


Nikon Coolpix S4150




Share |

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str