Lige siden mine analoge dage, hvor jeg selv fremkaldte Ilford film og anvendte Ilford papir, har jeg været begejstret for portrætter i sort/hvid. Om du arbejder i Elements, Lightroom eller CS, så er det muligt at lave flotte s/h konverteringer i RAW-editoren.
Følgende foto er taget på Nikon Flash School kurset som jeg har beskrevet tidligere.
Når man skal have størst sandsynlighed for at tage et godt billed med flash, så er her nogle grundindstillinger der kan anbefales.
I et andet indlæg skal jeg komme ind på hvorfor det er smart med disse indstillinger - især nr. 1, 2 og 3.
Jeg har et Nikon D300 og laveste ISO er 200. Men jeg kan vælge tre indstillinger lavere - L0.3, L0.7 og L1.0. Den sidste indstilling svarer til ISO 100.
Min SB-900 flash er koblet direkte til kameraet via et et SC-29 TTL Remote kabel. Dermed kan jeg holde flash'en i venstre hånd og kameraet i højre hånd og eksperimentere med lyset. Hvis flashen flyttes væk fra modellen, så svarer det til at skrue ned på flash styrken (det lyder åndsvagt, men det er noget man ofte glemmer "on location", og det er hurtigere end at stille lysstyrken i flash menuen).
Jeg kan ikke huske indstillingen på SB-900, men mener det var M FP 1/16.
Objektivet er et 50mm f/1.4D. Lukkehastighed på 1/100 s, blænde f/2.8 (0EV) og ISO 100 (L1.0).
Her er fotoet efter en almindelig s/h konvertering (Tryk på B/W i LR3 eller foretage en de-saturation).
Ingen tvivl om, at dette foto mangler noget "punch". I LR3 har jeg foretaget følgende justeringer (kan også foretages i Raw-editoren til Elements og CS):
Og digital støj er reduceret med:
Share |
Følgende foto er taget på Nikon Flash School kurset som jeg har beskrevet tidligere.
Når man skal have størst sandsynlighed for at tage et godt billed med flash, så er her nogle grundindstillinger der kan anbefales.
- Sæt "Flash sync speed" til 1/320 sekund (Auto FP (Focal Plane))
- Sæt "Flash shutter speed" til 30 sekund
- På kameraet indstilles flash til "Rear"
- Anvende "Manual" tilstand på flash (og M på kameraet)
- Sæt kameraet på laveste ISO
I et andet indlæg skal jeg komme ind på hvorfor det er smart med disse indstillinger - især nr. 1, 2 og 3.
Jeg har et Nikon D300 og laveste ISO er 200. Men jeg kan vælge tre indstillinger lavere - L0.3, L0.7 og L1.0. Den sidste indstilling svarer til ISO 100.
Min SB-900 flash er koblet direkte til kameraet via et et SC-29 TTL Remote kabel. Dermed kan jeg holde flash'en i venstre hånd og kameraet i højre hånd og eksperimentere med lyset. Hvis flashen flyttes væk fra modellen, så svarer det til at skrue ned på flash styrken (det lyder åndsvagt, men det er noget man ofte glemmer "on location", og det er hurtigere end at stille lysstyrken i flash menuen).
Jeg kan ikke huske indstillingen på SB-900, men mener det var M FP 1/16.
Objektivet er et 50mm f/1.4D. Lukkehastighed på 1/100 s, blænde f/2.8 (0EV) og ISO 100 (L1.0).
Her er fotoet efter en almindelig s/h konvertering (Tryk på B/W i LR3 eller foretage en de-saturation).
Ingen tvivl om, at dette foto mangler noget "punch". I LR3 har jeg foretaget følgende justeringer (kan også foretages i Raw-editoren til Elements og CS):
- Ændret temperaturen til 3500 (Kelvin) - øger de mørke toner
- Øget eksponeringen med +0.35
- Øget kontrasten til +63
- Øget Clarity til +100
- Herefter er "Fill Light" øget til 30
Jeg har ikke foretaget justering via "Curves". Sidst er skarpheden øget med følgende indstillinger i LR3:
- Amount: 80
- Radius: 1.2
- Detail: 30
- Masking: 50
- Luminance: 30
- Detail: 80
Her er det færdige resultat.
Share |
Jeg synes det er ufatteligt svært at fotografere med flash. Med undtagelse af et par enkelte modlysbilleder, har jeg aldrig kunnet få gode resultater ud af det. Som konsekvens bruger jeg aldrig flash i dag.
SvarSletDit billede er et godt eksempel på det. Selvom du har efterbehandlet det godt (dog et noget “hårdt” resultat, synes jeg), så har billedet et stort problem, forårsaget af netop flashen. Brillerne kaster en skygge henover øjnene på ham, som giver ham et andet udtryk end det vi ville opleve uden flash.
I det hele taget er hans folder og rynker væsentligt fremhævet af det hårde lys. Det kan selvfølgelig være tilsigtet, men hvis det ikke er, har det gjort billedet noget ringere end hvis det var taget uden flash.
Hej Joachim,
SvarSletMin efterbehandling var med hensigt at lave et "gritty portrait", hvilket giver det lidt hårde og kontrastrige udtryk. Det skulle jeg have anført.
Briller er altid svære at fotografere med flash - også selv om du anvender 2-3 flash. Men briller er jo nu engang en del af mandens "udtryk". Jeg kunne have forsøgt med en "softboks" foran flashen eller en beauty dish, men på Nikon Flash School lærte vi at tage et foto med flash, hvor der ikke er tid til at arrangere noget som helt (pressefotografens liv) og hvor du skal have det maksimale ud af en situation på under 10 sekunder.