Gå videre til hovedindholdet

Nikon D5100 er en realitet



I dag blev Nikon D5100 lanceret officielt ved et event i Custom House i København. Det er et meget spændende kamera, der på flere områder byder på nytænkning, og set i forhold til prisen (6.695 inkl. 18-55mm VR Kit objektiv), så er der her tale om meget værdi for pengene.

Det er ligeledes lykkedes for Nikon af give D5100 en unik profil, idet kameraet indeholder elementer fra D3100 og D7000 samt tilfører nogle nye. Vægten er kun 560 gram med batteri og designet er meget kompakt for et spejlreflekskamera.
Dermed er jeg ikke i tvivl om, at vi her har et kamera, der bliver et af de mest sælgende for Nikon nogensiden (og dermed måske slå D3000's rekord).



Video optagelse er hævet til et nyt niveau med D5100. Det er nu muligt at tilføje special effekter til video optagelsen "in camera". Der er 7 effekter at vælge imellem. Blandt disse vil jeg fremhæve "selektiv farve", hvor man kan vælge op til tre farver der skal vises på videoen, mens de øvrige farver holdes i monokrom (f.eks. kan du vælge kun at vise gul og når du så filmer i New Yorks gader, er det kun Yellow Cap der har farve); den populære "miniatureeffekt", der får motivet til at fremstå i miniaturestørrelse (f.eks. et trafikkryds fotograferet fra 10 etage) og den kreative "farve tegning", der omdanner dit levende videobilled/sekvens til en stregtegning! Disse effekter kan også tilføres til almindelige billeder (stilfoto).

Video optagelse sker i fuld HD (1080p) med op til 30 bps (bits per sekund) og full-time AF (AF-F i Live View). Videoen kan redigeres i kameraet (bl.a. klippes til - idet man ofte skyder en længere video end den man vil vise frem). Den færdig redigerede video kan vises direkte på et HD-tv via HDMI-forbindelsen. Og som ekstra tilbehør kan du købe en ekstern stereo mikrofon (ME-1), der monteres i hot shoe til flash - et "must have" til videooptagelse.

Skærmen er 3" og har en opløsning på 920.000 pixels og er dermed særdeles velegnet til billedkontrol. Den vippes nu ud fra siden, hvilket gør det nemt at betjene skærmen når kameraet er monteret på et stativ.



En god detalje er, at D5100 er udstyret med en IR-sensor både foran og bagpå kameraet, hvormed kameraet kan fjernudløses uanset og man er placeret foran eller bagved kameraet - smart hvis man selv gerne vil være med på billedet og ikke vil benytte den tidsindstillede udløser.

Sensoren er den samme som i D7000 (16.2 MP) og lysmålingen foregår i farve  - TTL-lysmåling med 420-pixel RGB-sensor-  (normalt foregår lysmåling i monokrom tilstand) og dette burde give mere præcis lysmåling og eksponering. Forestil dig f.eks. en mand i en blå bluse der står op af en gul væg. Normalt måler kameraet i monokrom tilstand og har derfor svært ved at fortolke den monokrome "gul" og monokrome "blå" i forhold til hinanden. Men nu foretages lysmåling i farver, og dermed burde farvegengivelse blive mere præcis i eksponeringen.

D5100 er også udstyret med EXPEED 2 billedbehandlingschippen hvilket er fabelagtig. Dog skal vi huske på, at en EXPEED 2 i D5100 ikke nødvendigvis er den samme som en EXPEED 2 i D7000. EXPEED 2 er et markedsføringsnavn og logikken i chippen kan godt være forskelligt. Det vil jeg undersøge nærmere, når det bliver tid til at teste D5100.

ISO området er 100-6400, som jeg forudsagde. Det er dog ekstra fedt, at ISO området kan udvides til hele 25.600. Det betyder, at der kan optages stilfoto og video i endda meget vanskelige lysforhold. Desuden tilbyder D5100 et "nattesyn" der med en ISO på 102.400 gør det muligt at fotografere i total mørke.

En af de nye funktioner er indbygget HDR (High Dynamic Range). Det vil sige, at D5100 kan optage to billeder af det samme motiv men med forskellig eksponering (op til +/- 5 EV i 1/3 trin). Disse fotos lægges så sammen til en eksponering i kameraet, så det færdige foto indeholder mange detaljer i de mørkest og lyseste områder (høj kontrast) og alle mellemtoner. 

Som på D7000 er D5100 udstyret med en fysisk LV (LiveView) knap, der nu er placeret meget bekvemt øverst på kameraet lige i nærheden af eksponeringsdrejeknappen.




På billedet kan vi også se, at videoknappen (med den røde prik) er placeret helt logisk ved siden af den normale udløserknap.

D5100 er udstyret med 11 fokuspunkter og et nyt autofokus system, der bl.a. tilbyder fire AutoFocus metoder med op til flere samtidige og bevægelige fokuspunkter (3D-tracking). Læg dertil, at D5100 kan skyde op til 4 billeder i sekundet - også ved høj ISO- så har du her et kamera, der er oplagt til at optage hurtige indendørs sportsaktiviteter såsom badminton, volleyball etc. 

For RAW-folket er der også godt nyt, idet det nu er muligt at redigere direkte i raw-filen "in camera" (f.eks. hvidbalancen) inden den eksporteres og der optages i 14-bit.

Følgende hukommelseskorttyper kan anvendes: SD / SD HC / SDXC.

Her er D5100 set fra oven. Bemærk det kompakte design men meget logiske betjening af alle vigtige funktioner.

Og bagfra...

Og forfra...



Ok - lad os se på nogle af de vigtigste specifikationer:

  • LCD-vippeskærm: Se livet fra en ny vinkel på vidvinkelskærmen med høj opløsning (921.000 punkter)
  • Live View med AF-indstillinger: Live View er en nem måde at tage billeder på, og AF-indstillingerne holder motivet i fokus
  • Specialeffekt-indstilling: Nyt i sortimentet af digitale spejlreflekskameraer er effekter som f.eks. selektiv farve og miniatureeffekt, som giver stillbilleder og videoer et kreativt udtryk
  • CMOS-billedsensor med EXPEED 2 i DX-format med 16,2 megapixel: Arvet fra D7000 for at give en exceptionel kvalitet selv under dårlige lysforhold
  • Høj ISO (100 til 6400), kan udvides til Hi2 (ISO 25600-ækvivalent): Bevarer detaljerne med lav støj under dårlige lysforhold
  • D-video: Der kan optages video i fuld HD (1080P) med op til 30 bps. Enkel redigering kan foretages på kameraet, og det er muligt at se video på HDTV vha. HDMI-forbindelsen
  • HDR (High Dynamic Range): Giver detaljerede optagelser af motiver med stærke kontraster ved at kombinere to optagelser taget ved én lukkerudløsning
  • Aktiv D-Lighting: Bevarer detaljerne i højlys og skygger, så du får velafbalancerede billeder, selvom motivet bevæger sig
  • Kontinuerlig optagelse med 4 bps: Du går ikke glip af den vigtige actionoptagelse af motivet i hurtig bevægelse
  • Retoucheringsmenu: Indeholder en række efterredigeringseffekter på kameraet, herunder videoredigering og ændring af billedstørrelse 
  • Motivprogrammer: Justerer automatisk kameraets indstillinger, heriblandt Picture Control og Aktiv D-Lighting, så resultaterne bliver optimale. Billedeksempler vises på skærmen, så du bedre kan vælge den rette indstilling 
  • Infrarøde modtagere foran og bagpå sikrer maksimal brugervenlighed ved brug af fjernbetjeningen ML-L3 (ekstraudstyr), når der tages selvportrætter eller nærbilleder 
  • GPS-kompatibilitet: Registrerer præcist, hvor og hvornår et billede tages, ved hjælp af GP-1-enheden (ekstraudstyr) 
  • Billedindstillinger: Du kan indstille både udtrykket og stemningen for billederne, før du tager dem. Vælg mellem seks indstillinger: Standard, Levende, Neutral, Monokrom, Portræt og Landskab
  • Dobbelt indbygget system til støvreduktion: Systemet til rensning af billedsensoren og luftreguleringssystemet holder støv væk fra kameraets billedsensor, så du får tydelige billeder uden støv 
  • Stereolyd: Nikons stereomikrofon, ME-1 (ekstraudstyr) er designet specielt til digitale spejlreflekskameraer, så du kan få videoklip med stereolyd i høj kvalitet uden AF-støj. Leveres med skumvindhætte og etui
Nikon D5100 lanceres i følgende modeller.


Ligeledes vises her en oversigt over tilbehør til D5100.

Nikon Nyt lancerer snart sin egen webbutik. Den får navnet "Nikon Photo Expert", og hvis du er interesseret i at lægge en forordre på Nikon D5100, så svar på denne tråd og jeg vil kontakte dig, når jeg kan levere Nikon D5100!

Nikon Digitutor - lær at anvende Nikon D5100.

Share |

Kommentarer

  1. Hej

    Tak for en spændende anmeldelse.
    Jeg overvejer selv at købe Nikon D5000 eller Nikon 3100. Men ventede nu på D5100. Men den ligger 2600Kr over mit budget :-(
    Anyway håber nogen vil sætte den lidt ned :-)

    Rigtig god fødselsdag :-)

    Mvh
    Qasam

    SvarSlet
  2. Vil gerne kontaktes når Nikon D5100 kan skaffes.

    Hilsen
    August

    kunstner5@gmail.com

    SvarSlet
  3. Hej Lars
    Tak for et dejligt sted på nettet, hvor man kan mærke at der er tænkt over tingene :o)

    Jeg har sådan brug for et råd: Mit dilemme er sikkert kendt hos mange... jeg kan ikke beslutte om jeg skal købe Nikon d3100 eller d5100. Jeg har låst mig fast på at objektivet skal være 18-105 mm og med dette objektiv vil der være 1300 kr forskel på de 2 modeller.
    Vil jeg mon som almindelig amatørfotograf overhoved kunne detektere en mærkbar fordel ved d5100?
    De bedste hilsner Tannie

    SvarSlet
  4. Hej Tannie,

    Det er jo et meget relevant spørgsmål du stiller og som udgangspunkt vil jeg sprøge retur: Hvad vil du gerne fotografere?

    Men lad mig se om jeg ikke kan svare alligevel.

    D5100 har flere MP på sin sensor - hele 16.2MP mod 14.2MP på D3100. I praksis betyder dette ingenting! Jeg arbejder fortsat med mig D70s der fotograferer med en 6MP sensor og det laver knivskarpe fotos i op til A4 størrelse.

    D5100 har en hurtigere billedprocessor (EXPEED 2) - igen vil jeg sige, at dette ikke er så afgørende for almindelig fotografisk brug. Men starter du at arbejde meget seriøst med fotografering, så er det en god faktor fordi mange processor i kameraet kører hurtigere og med større kvalitet.

    D5100 har et ISO-område fra 100-6400 mod 100-3200 på D3100. Se her er noget der kan få betydning for dig, hvis du ofte fotograferer i svag belysning (indendørs, om aftenen, til koncerter) eller gerne vil have en hurtigere lukkehastighed under dårlige lysforhold (i en sportshal). ISO 6400 er bedre end ISO 3200.

    En anden funktion der kan betyde noget er skærmen på bagsiden af kameraet. På D5100 kan de vippes ud til siden og drejes, hvilket betyder, at du kan holde kameraet i forskellige stillinger - f.eks hævet over hovedet, og så se på skærmen hvad du fotograferer. På D3100 er skærmen fastsat på bagsiden.

    D5100 kan tage 4 billeder i sekundet mod 3 billeder i sekundet hos D3100. Betyder ikke noget i praksis.

    Begge kameraer har 11 fokuspunkter. Flere er bedre, men så skal du op i D7000 :-)

    Begge kameraer kan optage video i fuld HD, men D5100 kan optage i fuld HD på alle tre forskellige "frame" rater - 30, 25 og 24 fps. Det er lidt teknisk, men går du meget op i video, så er det en fordel.

    Du kan montere en ekstern ME-1 mikrofon på D5100 men ikke på D3100. Skal du optage video, så er dette meget vigtigt!

    Så jeg vil vælge D5100, når nu prisforskellen "kun" er 1.300 kroner :-)

    Husk at melde dig ind i "Nikon Fotograferne" på FLICKR :0)

    Mh Lars

    SvarSlet
  5. Hej Lars
    Hold op, du er hurtigt til at svare :o)
    Og dit svar er guld værd for mig!!!

    Netop det at gennemskue hvilke tekniske specs der egentlig gør en forskel i praksis kan være svært, synes jeg.

    Det springende punkt for mig i min beslutning er netop belysning...eller ofte manglende på samme, der tit er et irritationsmoment.

    Derfor lander jeg på d5100, også selvom jeg havde tænkt mig senere at investere i Nikkor 50mm F/1.4 til indendørs og portræt.

    Så jeg vil flux gå ud og spendere nogle penge og iøvrigt melde mig ind i "Nikon Fotograferne" på FLICKR.

    Tak, Lars
    De bedste hilsner Tannie

    SvarSlet
  6. Hej Tannie,
    Du skal være velkommen hos Nikon folket i "Nikon Fotograferne" på Flickr. Vi kårer hver måned en vinder af månedens tema-konkurrence og Nikon har sponsoreret et Coolpix kamera til vinderen af "Årets Nikon Fotografer" - du kan sagtens nå at være med :-)
    Mh Lars

    SvarSlet
  7. Tak for gode informationer, hvis jeg kun er interesseret i 5100 med et objektiv til allraund, hvilket skal jeg vælge?, og hvor skal kigge/købe det?

    SvarSlet
  8. Hej,

    Jeg ville vælge et af følgende to all-round objektiver:

    1) AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR Ⅱ
    2) 18-105mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR DX Zoom-NIKKOR

    Du kan købe denne pakke mange steder og en søgning på PriceRunner giver der et overblik over de butikker der tilbyder disse kombinationer. Husk også at købe et ekstra batteri!

    Mh Lars

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str