AF-S Nikkor 35mm f/1.4G er Nikon's første 35mm f/1.4 i over 40 år! (anden udgave blev lanceret i 1969 - IS udgaven). Derfor er jeg super spændt på at teste dette objektiv. Desværre bliver jeg nødt til at teste objektivet på mit D300 (DX) og ikke et D700 eller D3 (FX), da jeg endnu ikke ejer et full frame spejlreflekskamera. Det er et dyrt objektiv, da konstruktionen og den optiske kvalitet er helt i top. Prisen ligger på ca. 12.500 kr. Dette objektiv er et af de mest fortrukne objektiver for fotojournalister.
Jeg vil ikke anbefale at investere i dette objektiv med mindre man har et FX kamera, idet et AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8 G objektiv specielt udviklet til et DX kamera, vil være en langt mere fornuftig investering (ca. 1.600 kr.).
En 35mm brændvidde svarer til en faktisk brændvidde på 52.5 mm på et DX kamera. På et FX-kamera vil man gruppere dette objektiv som et vidvinkel objektiv med største/hurtigste blændeåbning på f/1.4 (mindste blændeåbning er f/16).
Objektivet er udstyret med Nikons 2. generations vibrationsreduktion (VR) og en nanokrystalbelægning, der giver ekstra skarpe billeder - også i svag lys - idet denne belægning afhjælper "ghosting" og sløring. Objektivet har en afrundet blænde med 9 blade, hvilket skulle give en lækker blød bokeh. Desuden er objektivet udstyret med en Silent Wave Motor (SWM), der giver en præcis og stille autofokus. Manuel fokus understøttes af en stor og letløbende fokusring (flere professionelle fotojournalister foretrækker at stille skarpt manuelt, fremfor at benytte autofokus, idet det simpelthen er hurtigere for dem).
Selve konstruktionen er i magnesium og vejrforseglet. Det ydre objektivhus er i plastik og fatningen er i metal. Objektivet er tungt (ca. 600 gram!), og helhedsindtrykket er bare bundsolid topkvalitet.
Filter gevindstørrelsen er 67mm. Objektiver er udstyret med den gyldne ring som indikerer, at objektivet er udstyret med ED-glas, hvilket ikke er tilfældet. ED står for Extra-low Dispersion glas, og blev specielt udviklet til de store zoom objektiver over 300 mm, der havde problemer med sekundær kromatisk aberration (grøn-magenta farveskygger). Men pyt - det ser ud til, at Nikon nu udstyre deres dyre objektiver med den gyldne ring uanset om de er udstyret med ED-glas eller ej.
Objektivet bærer også betegnelsen - "Aspherical", der henviser til, at objektivet er udstyret med et specielt formet glas bagerst i objektivhuset, der giver højere billedkvalitet. Ligeledes bærer objektivet bogstaverne "RF", som står for Rear Focus, hvilket igen betyder, at fokusering foregår internt i objektivet (ingen eksternt bevægelige dele).
Objektivet har været på markedet siden november 2010. Lightroom 3 har endnu ikke en profil til denne objektiv.
Her er objektivet monteret på mit D300 - og det ser da bare fantastisk flot ud :-)
Nå, men vi skal også have skudt nogle fotos med dette pragt objektiv. Jeg har planlagt at gribe opgave an på følgende måde:
- Portræt fotografering med speciel fokus på at skabe en blød "bokeh" fyldt baggrund
- Gadefotografering - hurtig fokus - folk i bevægelse
I dag fotograferede jeg en dreng, der snart skal konfirmeres. Billedet skal anvendes på forsiden af en invitation. Mit studio set-up bestod af en neutral baggrund (platinum papir) og belysningen var en SB-600 fra venstre og en SB-900 fra højre - begge monteret med en softbox fra Lastolite. Mit D300 var i Command mode og jeg var spændt på, hvordan det var at arbejde med dette objektiv.
Jeg anvender ikke manuel fokus, da jeg har tid til at stille skarpt. Men den store fokusring gør manuel fokus til en fornøjelse. Et D300 montoret med ekstra batterigreb er ikke en let sag. Men her skaber AF-S Nikkor 35mm med sin størrelse og vægt en rigtig god balance. Jeg fotograferede vel i 30 minutter og blev ikke på noget tidspunkt træt af at holde kameraet, idet den samlede kamera/objektiv balance fungerede fint med de forskellige arbejdsstillinger jeg indtog.
Her er et af mine "skud" og der er foretaget en farvetoning behandling i LR3 for at opnå en neutral hudfarvetoning - men ellers ikke nogen nævneværdig efterbehandling.
Det næste skud er taget uden nogen forberedelse i JPG Fine, da jeg besøgte en samarbejdspartner hvor en af partnerne - Jan - stod og talte i mobiltelefon lænende sig op af en skranke. Kameraet var indstille på f/1.4 og ISO 200. Lukketiden blev 1/100 sek. Jeg synes dette foto viser potentialet i dette objektiv. Dybdeskarpheden er præcis på ansigtet og opløses hurtigt i en fantastisk behagelig baggrundssløring.
Det næste foto er taget da jeg kom ned på gaden på vej over til min parkerede bil. Her passerede jeg en container - og igen bliver fotoet taget uden forberedelse af udstyret. Blænden er f/1.4 og lukkehastigheden 1/400 sek. ISO 200. Kontrast og eksponering er justeret en anelse i LR3.
Der vil snarest komme flere testbilleder. Søndag skal jeg på en lille arkitektonisk vandretur, hvor objektivet både skal testes på arkitektoniske motiver samt "street life".
Vi går en rute i Kongens Lyngby sammen med bygningsinspektør Bent Ellegaard og statsarkivar Jeppe Tønsberg. Vi mødes ved Bagergård, Lyngby Hpvedgade 49 og slutter ved Pritzels fabriksbygning. Der er gratis "adgang", de skal bare møde op :-)
Mit overordnede indtryk er meget positivt. Objektivet er dyrt, men kvaliteten er i top og det leverer også varen. Dette objektiv vil du aldrig skille dig af med igen og det vil meget hurtigt blive et af dine mest anvendte objektiver.
Share |
En af grundene til, at fotojournalister foretrækker at fokusere manuelt, er sikkert også, at man med så stor en blændeåbning virkelig kan arbejde med den lave dybdeskarphed, som du også illustrerer med billedet af Jan. Det ville være noget af det, jeg virkelig ville udnytte med sådan et objektiv. Måske kunne du gøre det samme på nogle af dine billeder på turen i morgen?
SvarSletJeg kommer fra Leica-verdenen, og for mig er prisen på de 12.500 en foræring.
Tak for det fine foto.
SvarSletDet kunne være sjovt at holde det op imod henholdsvis det nye 24mm og det klassiske 50mm.
Glæder mig til at se flere fotos!