Gå videre til hovedindholdet

AF-S Nikkor 35mm f/1.4G test



AF-S Nikkor 35mm f/1.4G er Nikon's første 35mm f/1.4 i over 40 år! (anden udgave blev lanceret i 1969 - IS udgaven). Derfor er jeg super spændt på at teste dette objektiv. Desværre bliver jeg nødt til at teste objektivet på mit D300 (DX) og ikke et D700 eller D3 (FX), da jeg endnu ikke ejer et full frame spejlreflekskamera. Det er et dyrt objektiv, da konstruktionen og den optiske kvalitet er helt i top. Prisen ligger på ca. 12.500 kr. Dette objektiv er et af de mest fortrukne objektiver for fotojournalister.

Jeg vil ikke anbefale at investere i dette objektiv med mindre man har et FX kamera, idet  et AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8 G objektiv specielt udviklet til et DX kamera, vil være en langt mere fornuftig investering (ca. 1.600 kr.).

En 35mm brændvidde svarer til en faktisk brændvidde på 52.5 mm på et DX kamera. På et FX-kamera vil man gruppere dette objektiv som et vidvinkel objektiv med største/hurtigste blændeåbning på f/1.4 (mindste blændeåbning er f/16).

Objektivet er udstyret med Nikons 2. generations vibrationsreduktion (VR) og en nanokrystalbelægning, der giver ekstra skarpe billeder - også i svag lys - idet denne belægning afhjælper "ghosting" og sløring. Objektivet har en afrundet blænde med 9 blade, hvilket skulle give en lækker blød bokeh. Desuden er objektivet udstyret med en Silent Wave Motor (SWM), der giver en præcis og stille autofokus. Manuel fokus understøttes af en stor og letløbende fokusring (flere professionelle fotojournalister foretrækker at stille skarpt manuelt, fremfor at benytte autofokus, idet det simpelthen er hurtigere for dem).
Selve konstruktionen er i magnesium og vejrforseglet. Det ydre objektivhus er i plastik og fatningen er i metal. Objektivet er tungt (ca. 600 gram!), og helhedsindtrykket er bare bundsolid topkvalitet.

Filter gevindstørrelsen er 67mm. Objektiver er udstyret med den gyldne ring som indikerer, at objektivet er udstyret med ED-glas, hvilket ikke er tilfældet. ED står for Extra-low Dispersion glas, og blev specielt udviklet til de store zoom objektiver over 300 mm, der havde problemer med sekundær kromatisk aberration (grøn-magenta farveskygger). Men pyt - det ser ud til, at Nikon nu udstyre deres dyre objektiver med den gyldne ring uanset om de er udstyret med ED-glas eller ej.

Objektivet bærer også betegnelsen - "Aspherical", der henviser til, at objektivet er udstyret med et specielt formet glas bagerst i objektivhuset, der giver højere billedkvalitet. Ligeledes bærer objektivet bogstaverne "RF", som står for Rear Focus, hvilket igen betyder, at fokusering foregår internt i objektivet (ingen eksternt bevægelige dele).

Objektivet har været på markedet siden november 2010. Lightroom 3 har endnu ikke en profil til denne objektiv.

Her er objektivet monteret på mit D300 - og det ser da bare fantastisk flot ud :-)


Nå, men vi skal også have skudt nogle fotos med dette pragt objektiv. Jeg har planlagt at gribe opgave an på følgende måde:
  1. Portræt fotografering med speciel fokus på at skabe en blød "bokeh" fyldt baggrund
  2. Gadefotografering - hurtig fokus - folk i bevægelse
I dag fotograferede jeg en dreng, der snart skal konfirmeres. Billedet skal anvendes på forsiden af en invitation. Mit studio set-up bestod af en neutral baggrund (platinum papir) og belysningen var en SB-600 fra venstre og en SB-900 fra højre - begge monteret med en softbox fra Lastolite. Mit D300 var i Command mode og jeg var spændt på, hvordan det var at arbejde med dette objektiv. 

Jeg anvender ikke manuel fokus, da jeg har tid til at stille skarpt. Men den store fokusring gør manuel fokus til en fornøjelse. Et D300 montoret med ekstra batterigreb er ikke en let sag. Men her skaber AF-S Nikkor 35mm med sin størrelse og vægt en rigtig god balance. Jeg fotograferede vel i 30 minutter og blev ikke på noget tidspunkt træt af at holde kameraet, idet den samlede kamera/objektiv balance fungerede fint med de forskellige arbejdsstillinger jeg indtog.

Her er et af mine "skud" og der er foretaget en farvetoning behandling i LR3 for at opnå en neutral hudfarvetoning -  men ellers ikke nogen nævneværdig efterbehandling.


Det næste skud er taget uden nogen forberedelse i JPG Fine, da jeg besøgte en samarbejdspartner hvor en af partnerne - Jan - stod og talte i mobiltelefon lænende sig op af en skranke. Kameraet var indstille på f/1.4 og ISO 200. Lukketiden blev 1/100 sek. Jeg synes dette foto viser potentialet i dette objektiv. Dybdeskarpheden er præcis på ansigtet og opløses hurtigt i en fantastisk behagelig baggrundssløring.


Det næste foto er taget da jeg kom ned på gaden på vej over til min parkerede bil. Her passerede jeg en container - og igen bliver fotoet taget uden forberedelse af udstyret. Blænden er f/1.4 og lukkehastigheden 1/400 sek. ISO 200. Kontrast og eksponering er justeret en anelse i LR3.


Der vil snarest komme flere testbilleder. Søndag skal jeg på en lille arkitektonisk vandretur, hvor objektivet både skal testes på arkitektoniske motiver samt "street life".
Vi går en rute i Kongens Lyngby sammen med bygningsinspektør Bent Ellegaard og statsarkivar Jeppe Tønsberg. Vi mødes ved Bagergård, Lyngby Hpvedgade 49 og slutter ved Pritzels fabriksbygning. Der er gratis "adgang", de skal bare møde op :-)

Mit overordnede indtryk er meget positivt. Objektivet er dyrt, men kvaliteten er i top og det leverer også varen. Dette objektiv vil du aldrig skille dig af med igen og det vil meget hurtigt blive et af dine mest anvendte objektiver.

Share |

Kommentarer

  1. En af grundene til, at fotojournalister foretrækker at fokusere manuelt, er sikkert også, at man med så stor en blændeåbning virkelig kan arbejde med den lave dybdeskarphed, som du også illustrerer med billedet af Jan. Det ville være noget af det, jeg virkelig ville udnytte med sådan et objektiv. Måske kunne du gøre det samme på nogle af dine billeder på turen i morgen?

    Jeg kommer fra Leica-verdenen, og for mig er prisen på de 12.500 en foræring.

    SvarSlet
  2. Tak for det fine foto.

    Det kunne være sjovt at holde det op imod henholdsvis det nye 24mm og det klassiske 50mm.

    Glæder mig til at se flere fotos!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e...

Nikon D5100 anmeldelse

Så er det tid til at se på Nikon D5100 – kameraet der placerer sig imellem Nikon D3100 og Nikon D7000 , og dermed skal finde sin egen berettigelse i forhold til det populære Nikon D3100 ”begynder” spejlreflekskamera og det avancerede Nikon D7000 ”seriøs amatør” spejlreflekskamera. Her er en tabel over de væsentligste forskelle mellem D3100, D5100 og D7000: Nikon D5100 minder meget om Nikon D3100 i sit fysiske udtryk. Det er kun en anelse bredere og dybere – vi taler om få millimeter – primært pga. den fleksible skærm, der vipper ud fra kamerahuset i en vinkel på 180 grader og kan rotere 360 grader om sin egen akse. Og netop skærmen er en af de store forskelle mellem D3100 og D5100 - både fordi du kan placere LCD-skærmen på Nikon D5100 som du vil, hvor den på Nikon D3100 (og Nikon D7000) sidder fast. Desuden er opløsningen på fulde 921.000 pixels på Nikon D5100 mod 230.000 pixels på Nikon D3100. Opløsningen er altså 4 gange større og LCD skærmen er dermed langt...

Personale portrætter hos PWC i Ringsted

Når opgaven består i at fotografere 85 ansatte hos PWC i Ringsted, så skal den planlægges godt for at selve fotograferingen bliver effektiv. Opgaven endte med at tage blive løst over 3 dage. Der blev skudt over 1.500 billeder. På billeder ser I min opstilling. Et hovedlys samt et sidelys til at lysne venstre side af ansigtet. For hver person skulle der skydes et "miljø" portræt, hvor personen står i kontorlandskabet. Herefter skulle der skydes et "headshot" på hvid baggrund. Jeg anvendte den samme lys opstilling for både miljø og headshot, men flyttede en hvid baggrund ind bag personen ved headshot samt anvendte en Speedlight bag personen til at lyse baggrunden op. Til miljø fotoet anvendte jeg stativ og til headshot fotoet skød jeg håndholdt. I begge tilfælde med AF-S 70-200mm f/2.8E ED VR. Redigering blev foretaget primært i Lightroom. Dog måtte jeg over i PhotoShop, når der var reflekser fra lyskilderne i brillerne, som skulle fjernes. Til hver...