Gå videre til hovedindholdet

Opgradering fra D90/D300 til D700 versus D7000

I dette indlæg vil jeg forsøge at belyse nogle argumenterne for og imod at udskifte et ældre Nikon spejlrefleks såsom D90 eller D300 med enten D700 eller D7000, eller om man skal vente på næste generation D400, D800, D4.

Hvis vi tager udgangspunkt i ISO, så kan vi nok konkludere, at hovedparten fotograferer i et ISO interval på 100 - 800. Her er der ikke megen forskel på de lidt ældre modeller og fuldframe D700 eller det nye D7000. Ældre modeller som D90 og D300 kontrollerer støj godt op til ISO 1600, hvorefter de begynder at komme til kort. Her leverer D700 og D7000 et godt resultat op til ISO 6400. Skal du højere op, så er der ingen vej uden om D3s - "mørkes hersker". Læg mærke til, at jeg ikke omtaler antallet af MP på sensoren. Her vil jeg henvise til et andet indlæg, hvor MP emnet behandles.

Den anden - og ofte dyr - beslutning, er valget mellem DX eller FX. Når man opgraderer fra f.eks. D90/D300 eller andre DX kameraer, så vil det være naturligt at overveje et skift til FX-formatet. Den større sensor medfører bedre kontrol med støj og generelt bedre kvalitet af farveinformationerne per pixel. Derudover vil alle os der har fotograferet med analoge kameraer sætte pris på den store søger man får med FX. Men en af de store forskelle på DX og FX skal findes i udvalget og kvaliteten af objektiverne. Det er vigtigt, at man har en klar idé om hvorfor man ønsker at arbejde med den bedre kvalitet dyre FX objektiv kan tilbyde. En optimal udnyttelse af et stort udvalg af lysstærke primes (fast brændvidde og stor blænde (lav f-værdi)) er et væsentligt argument for at se på FX-formatet.

En opgradering fra D90/D300 til D7000 vil dog medføre en anden sjældent omtalt udfordring. Sensoren i D7000 har 16MP mod 12MP i D90/D300 og dette betyder, at dårlig byggekvalitet i DX-objektiver begynder at blive synlige! Både 18-105mm og 18-200mm objektiverne viser svagheder, når de anvendes på D7000 - svagheder som ikke var synlige i forbindelse med D90/D300. Ifølge andre anmeldere, så bør man vælge 16-85mm som kit-objektiv på D7000.

En opgradering fra D90/D300 til D7000 betyder, at man kan fortsætte med at anvende sine DX-objektiver og så investere i andet spændende fotoudstyr - f.eks studieflash udstyr - og udvide sin fotografiske kunnen indenfor dette spændende område. Hele video aspektet er også værd at tage med i sine overvejelser. Rent fotografiske, så er der ikke mange fototekniske argumenter for at opgradere fra D300 til D7000, men argumenterne er mange for en opgradering fra D90 til D7000. Selvom Nikon ikke sagde det i forbindelse med lanceringen, så D7000 en afløser for D90.

Jeg ejer selv et D300 og synes D7000 er et lækkert kamera, som betyder, at rigtig mange der køber spejlreflekskamera for første gang, får et fantastisk kamera at arbejde med. Både Nikon D3100 og D7000 er et perfekt start kamera - lidt afhængig af udgangspunktet for de fotografiske ambitioner. Men jeg overvejer ikke at udskifte mit D300 med et D7000. Mine argumenter for at skifte fra D300 til D800 bliver:

  • Bedre ISO-ydelse - forventeligt op til ISO 12.800
  • Fuldframe sensor (FX) - med højere MP - forventeligt 20 MP
  • Hurtigere autofokus system (AF)
  • Generelt hurtigere system
  • Større søger
  • Stor mulighed for brugerdefinerede konfiguration
  • Video: 1080P/24/30/60

Hvis du ejer et D90 så er der flere argumenter for at opgradere til D7000, end hvis du ejer et D300. Ejer du et D300(s), så kan en opgradering til D700 giver mening - specielt fordi det nu er muligt at få D700 til en god pris - men det er bedre at vente til afløseren for D700 annonceres. Ejer du et D300s og har store ambitioner på video delen, så kan et skift til D7000 giver mening (fuld HD og to SD-slots). Behandler du dit kamera meget hårdt, og har du brug for en stor fotobuffer, så behold dit D300 fremfor at opgradere til D7000.

Share |

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str