Gå videre til hovedindholdet

Objektiver - Fast og variabel brændvidde - DX og FX format

I dette indlæg vil jeg tale om to begreber, der ofte skaber lidt forvirring hos nye brugere af spejlreflekskameraer (men ofte også hos mere erfarne amatørfotografer).

Fast og variabel brændvidde (Focal length)

Brændvidde udtrykkes som en mm-værdi og står skrevet på objektivet. Generelt arbejder vi med to type brændvidder. Fast brændvidde ved objektiver med et fast brændvidde tal (f.eks 50 mm) eller variabel brændvidde ved et objektiv med variabel brændvidde område (f.eks 70-200 mm).

To eksempler er:


Et andet vigtig tal er blænden udtrykt ved f-værdien, som også står på objektivet. En stor blænde udtrykkes ved en lav f-værdi (f.eks. f/1.4) og betyder, at der kommer meget lys ind i objektivet. En lav blænde udtrykkes ved en høj f-værdi (f.eks. f/16) betyder, at der ikke kommer meget lys igennem objektivet - blændelamellerne har lavet en lille åbning hvorigennem lyset kan passere. Ovenstående to eksempler er altså to meget lysfølsomme objektiver, hvor 50 mm f/1.4 er et mere lysfølsomt objektiv end 70-200 mm f/2.8, der dog er i stand til at yde den samme f-værdi på 2.8 i hele brændvidde-området på 70-200 mm.
Er "brændvidde" og "zoom" så det samme? Det er det ikke, fordi "zoom" er en produktegenskab og "brændvidde" er den tekniske forklaring på hvordan "zoom" effekten opnås. Så når du skal tæt på et motiv, så skal der anvendes en høj brændvidde (f.eks. 300mm) og når vi kommer ud i denne mm-størrelse, så taler vi om et teleobjektiv. Hvis objektivet har et variabelt brændvidde område, så kan objektivet zoome ind på motivet fra f.eks. en brændvidde på 18mm til en brændvidde på 200mm.

En lav f-værdi giver også den meget eftertragtede slørede baggrundseffekt. En høj f-værdi betyder, at der arbejdes med stor dybdeskarphed - altså at mere af området foran og bagved motivet er i fokus.

Derfor er der markant forskel på følgende to objektiver:


Det første objektiv er produceret specifikt til DX-kameraer med en reduceringsfaktor på 1.5. Den maksimale lysfølsomhed (f/3.5) opnås kun ved 18mm og den svageste lysfølsomhed (f/5.6) opnåes ved 200mm. Dette objektiv er dermed kompakt, let og ikke så dyrt. Desuden kan objektivet gå helt ned til 18mm og dermed fungere som en vidvinkel, hvilket er godt til f.eks. landskaber.
Det andet objektiv kan anvendes både på DX og FX kameraer og har samme stærke lysfølsomhed ved en brændværdi på 70mm og på 200mm og i hele området imellem disse to brændværdier. Dette objektiv er så også meget længere, større (større glas), tungere og dyrere. Et super objektiv til indendørs sportsstævner, hvor lyset er dårligt og en hurtig lukketid er påkrævet, og hvor det er godt både at kunne dække hele banen og zoome ind på en sportsudøver.

DX og FX (Crop factor)

I de gamle analoge kameraer anvendte man film og negativet havde en størrelse på 24 x 35mm. I digitale kameraer arbejdes der med flere størrelse på en billedsensor. Vi ser bort fra kompaktkameraerne, hvor den indbyggede billedsensor er meget lille, og fokuserer på spejlreflekskameraerne (DSLR).
I mange år anvendte kamera producenterne udelukkende en billedsensor, der er mindre end størrelse på det traditionelle negativ. Hos Nikon anvendte man en reduceringsfaktor på 1.5 (crop factor = DX = 16 x 24mm), hvilket betyder, at denne billedsensor er 1.5 gang mindre end størrelsen på det traditionelle negativ. For et AF-S DX Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR objektiv betyder det, at det foto man tager svarer til at man havde anvendt et objektiv med en brændvidde på 27-300 mm på et analog kamera, hvorfor man nu er kommet 1.5 gange tættere på motivet.

For nogle år siden lancerede Nikon så det første digitale spejlreflekskamera med en billedsensor på størrelse med det originale 24 x 35mm negativ (full frame = FX).

Størrelsen på en billedsensor er afgørende for hvordan objektiverne opfører sig i henhold til de specifikationer der står på objektivet. F.eks vil et 50mm fast objektiv svarer til 75mm på alle DX-kameraer (D40, D50, D60, D70, D80, D90, D100, D200, D300) men på et FX-kamera (D700, D3, D3s og D3x) vil 50 mm svarer til 50 mm, da billedsensoren ikke er reduceret i størrelse i forhold til det originale negativformat.

Kan man så anvende DX-objektiver på et FX-kamera? Det kan du godt, men da hele billedsensoren nu ikke dækkes af lys fra objektivet, så reduceres mega pixel størrelsen på fotoet med en faktor 1.5!

Share |

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e...

Nikon D5100 anmeldelse

Så er det tid til at se på Nikon D5100 – kameraet der placerer sig imellem Nikon D3100 og Nikon D7000 , og dermed skal finde sin egen berettigelse i forhold til det populære Nikon D3100 ”begynder” spejlreflekskamera og det avancerede Nikon D7000 ”seriøs amatør” spejlreflekskamera. Her er en tabel over de væsentligste forskelle mellem D3100, D5100 og D7000: Nikon D5100 minder meget om Nikon D3100 i sit fysiske udtryk. Det er kun en anelse bredere og dybere – vi taler om få millimeter – primært pga. den fleksible skærm, der vipper ud fra kamerahuset i en vinkel på 180 grader og kan rotere 360 grader om sin egen akse. Og netop skærmen er en af de store forskelle mellem D3100 og D5100 - både fordi du kan placere LCD-skærmen på Nikon D5100 som du vil, hvor den på Nikon D3100 (og Nikon D7000) sidder fast. Desuden er opløsningen på fulde 921.000 pixels på Nikon D5100 mod 230.000 pixels på Nikon D3100. Opløsningen er altså 4 gange større og LCD skærmen er dermed langt...

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str...