Gå videre til hovedindholdet

Nikon P7000

Normalt skriver jeg ikke om Coolpix kameraerne fra Nikon. Men med lanceringen af Nikon P7000 vil jeg gøre en undtagelse. Her er nemlig et kompakt kamera fra Nikon, der kan blive et hit hos alle os der ejer et langt større og tungere Nikon DSLR kamera, fordi det i visse situationer ofte er langt mere bekvemt og praktisk at medbringe et kompakt kamera end et stort spejlreflekskamera.

Jeg er klart interesseret i at købe et Nikon Coolpix P7000 som supplement til mit D300. Jeg er specielt glad for, at skærmen har en meget høj opløsning, at der kan optages video i HD kvalitet og at P7000 kan optage i RAW-formatet (godt nok ikke NEF, men kun det specielle Coolpix RAW format (NRW)). Desuden er det lækkert, at man kan anvende sine normale SB-400,600,800 og 900 flash til P7000 via i-TTL-systemet.

En pris på 499,95 USD ender sikkert med at blive en udsalgspris i Danmark på 3.495 incl. moms.

Jeg arbejder på at få tn Nikon Coolpix P7000 til test fra Nikon Danmark, så I kan få en mere dybdegående evaluering af hvordan dette kamera fungerer i hverdagen.

For en omfattende Nikon Coolpix P7000 pre-test kan jeg henvise til de altid grundige dpreview.

Share

Kommentarer

  1. jeg ved ikke hvad du siger til spørgsmål.
    her er ihvertfald et. jeg er nemlig meget interesseret i p7000 istedet for et panasonic g1, som jeg fik stjålet i januar måned.
    men det er et must for mig at jeg kan se alle oplysninger i søgeren og ikke kun på lcd'en, da jeg helst kun vil bruge søger.

    og så er spørgsmålet:

    ved du om jeg kan det ???

    vh

    niels henrik højbjerg

    SvarSlet
  2. Hej Niels Henrik,

    Først og fremmest tak for di du læser min blog :-)

    Normalt er Nikon ikke sparsom med at tilføje informationer i søgeren. Jeg testede en P5000 for et stykke tid siden, men kan ikke huske hvor megen information søgeren indeholdte.
    Nikon Danmark har lovet mig en P7000 til test hurtigst muligt, og så skal jeg nok undersøge dette og skrive om det her på bloggen.

    Mange hilsner
    Lars

    SvarSlet
  3. Der er ingen information i søgeren overhovedet... Det er jo et P&S kamera...! Søgeren er stort set ikke brugbar på nogen som helst af alle de P&S kamera jeg har brugt...! Og dette gør sig også gældende for P7000.

    For min skyld kunne de lige så godt droppe søgeren på P&S kamera, og nedbringe den fysiske størrelse på selve kameraet... Det ville være meget bedre, end en middelmådig optisk søger...

    Vil du have en optisk søger med info skal du gå efter et kompakt DSLR kamera istedet... Ikke et P&S kamera..!


    Er man van til D700/D3/D3x/D3s osv og deres søger, ja så er P7000's optiske søger nærmest en vittighed...!!!!

    DROP søgeren på P&S kamera og brug det som et P&S kamera - og dermed til det' som de er gode til...

    SvarSlet
  4. Jeg håber snart at Nikon låner dig et ;-)
    Jeg har nemlig foræret min kone mit G10 når jeg køber et nyt. Så valget står mellem P7000 og G12. Jeg håber at P7000 har bedre isoegenskaber end G12. Så er det jo et + at jeg har flash der passer til Nikon. Det er selvfølgelig også et must at det tager lige så gode billeder som G12....

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str