Gå videre til hovedindholdet

Har du prøvet "Picture Control Settings"?

Når man som jeg anvende rigtig meget tid i programmer som Nikon Capture NX2, Adobe Elements, Adobe Lightroom eller Adobe Photoshop, hvor mulighederne for at ændre i et foto næsten er uendelige, så glemmer man helt at det faktisk er muligt at bede kameraet om at gøre noget af dette arbejde ved at anvende funktionen "Picture Control Setting" eller "Set Picture Control", som findes på de fleste Nikon kameraer.

Skyder man desuden i RAW, så har man den fordel, at den editering som er foretaget i kameraet baseret på indstillingerne under "Set Picture Control", ikke er permanent, men kan ændres tilbage til det originale RAW foto inde i dit fotoredigeringsprogram. Dog ser dette kun ud til at virke med Capture NX2. Jeg kan ikke få det til at virke med Lightroom eller Photoshop CS. Hvis man vil anvende disse programmer, så skal fil-formatet JPG eller TIFF vælges i kameraet for at ovenstående virker (og så kan fotoet ikke ændres tilbage til den originale version). Indlæses filer i NEF-formatet (Nikons RAW-format), så vises de ganske kort på PC monitoren i den i kameraet editerede tilstand, men ændres så tilbage til den originale "standard" tilstand - dvs. de sort/hvide fotos importeres som sort/hvid, men ændres med det samme til den originale farveversion. Hvis der er en læser, der ved mere om dette, så hører jeg gerne herom!

I går testede jeg dette ved at fotografere en blomst i haven. Først gik jeg ind i "SHOOTING MENU" (det lille kamera ikon) og bladrede ned til "Set Picture Control" menupunktet. Denne funktion er som sagt ikke placeret det samme sted i alle Nikon kameraer, så du må lige lede efter den på dit eget kamera (men funktionen findes under "SHOOTING MENU").

Her præsenteres vi for en række muligheder:

  • SD - Standard
  • NL - Neutral
  • VI - Vivid
  • MC - Monochrome
  • C-1 - Vivid-02

Vælger du menupunktet "SD - Standard" ved at trykke pil til højre på multifunktionshjulet, så ser du en række yderliger indstillinger. Vælg ikke "Quick adjust", men gå til et af de andre punkter - såsom "Sharpening", "Contrast", "Brightness", "Saturation" og "Hue". Ved hjælp af multifunktionshjulet kan du øge eller reducere effekten af de enkelte funktioner, således at de fremover gælder for de fotos du tager. Jeg har f.eks. øget "Sharpening" et par streger.

Men lad os vælge noget mere radikalt. Hvorfor ikke konvertere til sort/hvid direkte i kameraet?! Så derfor vælger vi menupunktet "MC - Monochrome" og i den næste menu vælges "Filter effects" og nu er det bare at prøve sig frem til hvilket farvefilter, der giver det bedste resultat. I menupunktet "Toning" kan du tilføje en farvetoning - f.eks. sepia - direkte i kameraet.

Her er nogle af mine test skud - direkte fra kameraet uden efterbehandling. Tryk på fotoet og du ser det i stor udgave.

Original:

Sort/Hvid uden filter:

Sort/Hvid med orange filter: 

Sort/Hvid med gul filter:

Sort/Hvid med rød filter:

Sort/Hvid med grøn filter:

Sepia:

Jeg ved det. Forskellen er svær at få øje på, men den er der :-)

Det smarte ved "Set Picture Control" er, at du kan gemme dine egne varianter - op til 9 på et D300. Desuden kan du gemme op til 99 på et hukommelseskort. Så her er en glimrende mulighed for at anvende de ældre hukommelseskort man ofte har liggende! Nu er det bare at eksperimentere med at ændre i de forskellige "Picture Control" parametre og se effekten direkte på skærmen bag på kameraet. Husk at stille tilbage til "Standard".

Share

Kommentarer

  1. Jo, men er vi ikke der henne at hvis man skyder RAW tilskrives NEF filen blot Picture Control Settings som en "hensigtserklæring" til Capture NX2 om at behandle filen som fx. vivid?
    Akkurat lige som farveprofilen også er en "hensigtserklæring" i en RAW fil.

    Jeg går ud fra at man opnår præcis det samme ved fx. at ændre fra SD til VI i C NX2?

    Hvorfor ACR kun kan læse fra tiff får så indtil videre stå hen i det uvisse.

    I øvrigt foretrækker jeg NX2 til RAW konvertering frem for ACR. Det samme gælder med Canons Digital Photo Professional...

    Mvh
    Søren C

    SvarSlet
  2. Hej Søren,
    Tak for dit indspil :-)
    Jeg har netop købt bogen "Nikon Capture NX 2 - Industrial Strength Production Techniques" skrevet af Ben Long, så jeg ser frem til at anvende Capture NX2 mere. Har også hørt fra andre, at RAWkonvertering i NX2 er bedre end ACR, men gælder det også den seneste version i LR3 og CS5?
    Mh Lars

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str