Hvidbalancen er noget vi alle stifter bekendtskab med på et tidspunkt i vores udvikling som amatørfotograf. Og som så meget andet her i livet og på dit Nikon kamera, så er "auto" løsningen ikke optimal. Jeg har modtaget et spørgsmål fra en læser om dette emne, og jeg er ikke sikker på, at mit svar er fyldestgørende. Så hvis der er andre læsere der kan supplere med yderligere viden og information, så vil jeg sætte pris på dette.
Spørgsmålet:
Spørgsmålet:
Hej Lars,
jeg har et Nikon D300S. Jeg synes at den automatiske hvidbalance tit rammer forkert hvis billedet domineres af en farve. Jeg har f.eks. taget 2 billeder af den samme husfacade med de samme indstillinger. Det ene fik de rigtige farver, mens det andet blev mere gråligt.Jeg troede at den automatiske hvidbalance var mere sikker. Ved du hvad der sker?
Mit svar:
Jeg har selv observeret dette.
En forklaring kan være at vejret ændrer sig (og dermed mængden af naturlig lys). Auto hvidbalancen er ofte også på hårdt arbejde, hvis motivet domineres af skygger.
En anden forklaring kan være anvendelse af filtre, hvor det vinklet lysindfald er afgørende (f.eks ved polfiltre) og har indflydelse på hvidbalancen.
I Photoshop ændrer jeg ofte på hvidbalancen i raw-konveteren - specielt når lysforholdene under optagelsen var vanskelige (overskyet). Ved overskyet giver den automatiske hvidbalance ofte et blåligt skær. Ændres hvidbalancen til "overskyet" så bliver farvetonerne atter varme. I flot solskinsvej rammer den automatiske hvidbalancen ofte plet.
Share
Jeg har selv observeret dette.
En forklaring kan være at vejret ændrer sig (og dermed mængden af naturlig lys). Auto hvidbalancen er ofte også på hårdt arbejde, hvis motivet domineres af skygger.
En anden forklaring kan være anvendelse af filtre, hvor det vinklet lysindfald er afgørende (f.eks ved polfiltre) og har indflydelse på hvidbalancen.
I Photoshop ændrer jeg ofte på hvidbalancen i raw-konveteren - specielt når lysforholdene under optagelsen var vanskelige (overskyet). Ved overskyet giver den automatiske hvidbalance ofte et blåligt skær. Ændres hvidbalancen til "overskyet" så bliver farvetonerne atter varme. I flot solskinsvej rammer den automatiske hvidbalancen ofte plet.
Share
Kommentarer
Send en kommentar