Gå videre til hovedindholdet

VR - Billedstabilisering. Skal / Skal ikke?!

For nogle uger siden forsøgte jeg at tage billeder af fuldmånen, men de blev ikke rigtig skarpe. Kameraet var monteret på stativ og jeg anvendte mit 18-200mm VR zoom objektiv. Frustreret måtte jeg efter 30 minutters arbejde opgive. Det viste sig, at billedstabiliseringsteknologien (VR) på objektivet var skurken. Derfor har jeg nu undersøgt dette lidt nærmere.

Hvornår skal man anvende VR? Jeg gik ud fra, at VR skulle være aktiveret hele tiden, men den simple kendsgerning, at der på objektivet findes en VR On/Off knap indikerer jo, at der må være situationer hvor VR skal sættes i "off" position.

Billedstabiliseringsteknologien fungerer ved at nogle små sensorer i objektivet sender informationer som bevirker, at de optiske elementer i objektivet korrigerer for små bevægelser. Prøv at holde kameraet op foran øjet og se hvor meget det egentlig bevæger sig, selv om vi forsøger at holde det stille. Derfor er disse sensorer meget følsomme og bør ikke være aktiveret når man selv forsøger at stabiliserer kameraet, f.eks ved at støtte sig op af en væg eller anden fast genstand eller anvender et stativ.

Hvis kameraet er monteret på et stativ og VR er aktiveret, så risikerer man, at VR-sensorerne fortolker ukendt data - såsom digital støj - som bevægelse og sender instruktioner til kameraet om at korrigere. Dette fænomen kaldes også for "ghost motion". Resultatet bliver, at kameraets VR-system tilføjer illusionen af bevægelse til billeddata - også kaldes "motion blur", hvilket faktisk er en special egenskab man kan tilføje hele fotoet eller dele af fotoet i den efterfølgende behandling i fotoredigeringsprogrammer såsom PhotoShop Elements og CS. Men ønsker du ikke at tilføje "motion blur" under selve fotograferingen, så bør du deaktivere VR når du stabiliserer kameraet på anden vis.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e...

Nikon D5100 anmeldelse

Så er det tid til at se på Nikon D5100 – kameraet der placerer sig imellem Nikon D3100 og Nikon D7000 , og dermed skal finde sin egen berettigelse i forhold til det populære Nikon D3100 ”begynder” spejlreflekskamera og det avancerede Nikon D7000 ”seriøs amatør” spejlreflekskamera. Her er en tabel over de væsentligste forskelle mellem D3100, D5100 og D7000: Nikon D5100 minder meget om Nikon D3100 i sit fysiske udtryk. Det er kun en anelse bredere og dybere – vi taler om få millimeter – primært pga. den fleksible skærm, der vipper ud fra kamerahuset i en vinkel på 180 grader og kan rotere 360 grader om sin egen akse. Og netop skærmen er en af de store forskelle mellem D3100 og D5100 - både fordi du kan placere LCD-skærmen på Nikon D5100 som du vil, hvor den på Nikon D3100 (og Nikon D7000) sidder fast. Desuden er opløsningen på fulde 921.000 pixels på Nikon D5100 mod 230.000 pixels på Nikon D3100. Opløsningen er altså 4 gange større og LCD skærmen er dermed langt...

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str...