Gå videre til hovedindholdet

Test af Nikon P6000

Via en aftale med Nikon Danmark, har jeg fået mulighed for at teste Nikon udstyr. Det første kamera jeg har modtaget er Nikon P6000. Dette er topmodellen i Nikon's CoolPix Performance (P) linie af kameraer og Nikon's første kamera med indbygget GPS.

Lad os se lidt på de faktuelle informationer om dette kamera. Nikon lover høj billedkvalitet på grund af en billedsensor opløsning på 13.5 millioner pixels.
P6000 leveres med et indbygget vidvinkel objektiv med 2 ED glas elementer og 4x zoom, så det er allerede klart her, at P6000 ikke konkurrerer i markedet for kompakte kameraer med stort zoom område i det indbyggede objektiv. For mig er dette helle ikke afgørende. Dog er P6000 udstyret med Nikon's gode EXPEED billedbehandlingssystem.

Udover det indbyggede GPS-system, så er P6000 også udstyret med evnen til at optage billeder i RAW-formatet (kameraets digitale negativ) samt trådløs netværksadapter, så det er muligt at lægge sine billeder op på en hjemmeside. Dermed er P6000 ganske givet et af de mest avancerede kompakt kameraer på markedet idag og et godt supplement til professionelle og avancerede amatør fotografer, der ikke altid kan have deres tunge og omfattende digitale spejlreflekskamera udstyr ved hånden.

Brugervenligheden er god. Det følte jeg med det samme jeg fik P6000 i hånden. Kamerahuset er designet med et DSLR lignende greb og et gummibelagt støttefelt til tommelfingeren på bagsiden, der tilsammen giver et godt og robust greb om kameraet. Knapperne til opsætning af kameraet sidder i venstre side bag på P6000 og knapperne til den hurtige justering, mens man tager billeder, sidder i højre side, hvor fingrene ikke skal vandre mange cm før alle knapper og drejehjulet kan betjenes. Nikon P6000 er desuden udstyret med en god 2.7" stor og klar skærm.

Der findes en del ekstraudstyr til P6000, hvilket jeg synes kan være afgørende hvis man står og skal vælge mellem flere brands og er lidt i tvivl. Der findes bl.a. et vidvinkel objektiv (WC-E76), mulighed for at benytte de eksterne blitz fra Nikon (SB-400, SB-600 og SB-900), hvor SB-400 er den billigste men også den mest velegnet på grund af størrelse og design. Desuden findes der en trådløs udløser, en ekstern batterioplader og et læder etui. Køber man P6000, så vil det ikke vare længe før man også investerer i SB-400 (klart nødvendigt), et WC-E76 vidvinkel og den eksterne batterioplader. Senere kan stativ og trådløs udløser komme til.



Hos Nikon er man begunstiget med en del gode programmer til at hente foto fra kamera til PC (Nikon Transfer) og efterfølgende organisere disse (Nikon ViewNX). Da P6000 kan benytte RAW-billedformatet vil jeg stærkt anbefale, at man også investerer i Nikon's fotoredigeringsprogram - Nikon CaptureNX, hvis man vil have det optimale ud af sine foto.

Det skal i den forbindelse bemærkes, at Nikon har besluttet at introducere et nyt RAW-format, der anvender fil-efternavnet NRW. Hvorfor Nikon ikke anvender deres normale RAW-filformat - NEF - kan jeg ikke finde nogen forklaring på, men jeg graver videre :-)
Henter man de seneste udgaver af Nikon Transfer, Nikon ViewNX og Nikon CaptureNX, så understøttes både NEF og NRW formatet, hvilke man kan overbevise sig om, ved at se på følgende skærmbilled (klik på billedet for at se en større udgave):


Bemærk også det lille "globús" ikon under fotoet af min datter. Dette betyder, at fotoet er udstyret med GPS-data. Lad os undersøge dette nærmere.
Højreklikker man på fotoet og vælger "GeoTag" i menuen, så åbnes et nyt vindue med et kort, der viser hvor fotoet er taget. Præsisionen af lokaliseringen afhænger af hvor god en GPS-dækning man har. Vores hus i Italien ligger ude på landet, hvor der generelt er dårlig dækning og på nedenstående billed er det klart, at GPS-dataene angiver et fotooptagelsessted (den blå nål) et stykke fra vores hus (den nederste af de to cirkler). Senere, da vi kørte op igennem Europa og dækningen blev bedre, så blev GPS-data også bedre og fotooptagelsesstedet blev generelt indikeret indenfor 10 meter af hvor jeg faktisk tog fotoet. Det er godkendt!


Hvis man er meget glad for at fotografere med indbygget GPS-data, så skal man huske på, at jo dårligere GPS-dækning der er, jo længere tid tager P6000 om at lokalisere GPS satelitterne. Det er vigtigt at huske på, hvis en spontan fotosituation opstår i et område med dårlig dækning. Generelt vil jeg anbefale, at man hele tiden sikrer sig, at P6000 har lokaliseret nogle GPS-satelitter i god tid FØR man skal anvende kameraet.

Hvordan er billedkvaliteten så? Her er et par eksempler. Det første foto af min datter er taget indendørs ved ISO 64 og ved hjælp af den indbygget blitz. Filen er optaget i P6000 RAW-formatet NRW og fylder meget (20,3MB). Jeg har hentet fotoet ind i CaptureNX og ikke foretaget nogen form for editering. Fotoet er gemt i jpg-formatet i den bedste opløsning "Excellent". Dette giver en filstørrelse på 5,3MB, hvilket er OK.


Her har jeg så lige behandlet fotoet en smule i CaptureNX.


Dette giver et helt andet resultat og understreger, at en efterfølgende redigering af sine foto er klart at anbefale, hvis man vil have det bedste ud af sine foto.

Her er et andet foto optaget udendørs ved ISO 64. Igen et flot resultat der viser, at P6000 er et transportvenligt alternativ til et digitalt spejlreflekskamera. Jeg har desuden forstørret en del af fotoet 100% for at vise, at skarpheden er god og støjen er klart under kontrol ved ISO 64.

Generelt vil jeg sige, at P6000 tager flotte foto i intervallet ISO 64 til 200. Ved ISO 400 og over kommer der nogen billedstøj i fotoet - for meget efter min smag. Derfor vil en ekstern blitz også være det første jeg købte som ekstraudstyr.

I nr. 5/2009 udgaven af det danske fotoblad "digital foto" tester bladet 7 kompaktkameraer med avancerede muligheder og heriblandt Nikon P6000. Testen vindes meget snævert af Canon PowerShot G10 (89%) stærkt forfulgt af Nikon P6000 (86%). Prisforskellen er ca. 500 kr. i Nikon's favør. Testen er ikke kommet på deres hjemmeside endnu.

Min konklusion er klar. Jeg kan anbefale P6000 som et transport venligt alternativ til et større digitalt spejlreflekskamera som f.eks. D300. Dog kan P6000 aldrig blive et reelt alternativ til de kvaliteter et rigtige spejlreflekskamera som f.eks. Nikon D90, D5000 eller D300 kan tilbyde til den seriøse amatørfotograf.

Den følgende links angiver andre steder på nettet, hvor du kan læse anmeldelser af Nikon P6000.

P6000 hos dpreview.com (engelsk)
En meget omfattende test af P6000 hos Digital Camera Resource Page (engelsk)
Test af P6000 hos digitalfoto magasinet (dansk)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str