Gå videre til hovedindholdet

EXIF/IPTC data problemer hos D300 NEF RAW

Tidligere har jeg skrevet om den digitale fotoredigeringsproces. Der findes mange programmer på markedet, der er velegnet til at hente billeder fra kameraet eller direkte fra et flash hukommelseskort (download processen), organisere, indeksere og sortere billederne (organiseringsprocessen), gennemføre digital fotoredigering (redigeringsprocessen) og udskrive på blækprinter eller sende en fil til et fotolaboratorium (print processen).

Et firma som Breeze Systemsleverer et program til download processen. Programmet hedder Downloader Pro.

Men mange fotografer løber ofte ind i et problem når de data, der automatisk knyttes til fotoet eller indtastes af fotografen selv under optagelsen, skal bevares når et foto hentes fra kameraet og sendes til et eller flere programmer i processen.
Bl.a. er der problemer med de såkaldte EXIF/IPTC data når et foto overføres fra Downloader Pro til Nikon Capture NX.

Lad os prøve at se på denne problemstilling lidt historisk. Fotografer har behov for at kunne sortere billeder og tilknyttet tekst data er vigtig i denne proces. Det bedste sted at gemme data om fotoet er i selve fotoet. Data gemt sammen med fotoet kaldes for "metadata". Sidst i 90'erne gik kameraproducenterne sammen og udviklede EXIF standarden, primært for at gemme kameraspecifik data sammen med fotoet. Men i EXIF er der kun et felt hvor fotografen kan skrive fritekst. Dette er klart ikke tilfredsstillende for pressefotografer/fotojournalister, så en ny organisation kaldet IPTC, der beskriver sig selv som et "konsortium af verdens største nyhedsbureauer etc.", etablerede en standard for hvorledes struktureret metadata skal tilknyttes selve fotoet. Dette var den oprindelige version af IPTC kendt som IIM.

I takt med at digital fotografering blev udbredt og kameraerne mere avancerede, så blev det svært af vedligeholde disse standarder. Mange begyndte at tilbyde properitære og ofte udokumenterede udvidelser til metadata. Dette er fortsat problemet med EXIF data den dag idag.

Siturationen med IPTC/IIM er anderledes, idet denne standard anvendtes både ved optagelse og transmission af data. Dermed kan "afsender" af data ikke producere data som "modtageren" ikke kan læse. Men for at følge med tiden var det nødvendigt for IPTC at udvikle en ny standard.

På dette tidspunkt træder Adobe ind på scenen og udvikler en standard til at optage metadata i XML-sproget (en variant af HTML-programmeringssproget). Adobe døbte denne standard "eXtensible Metadata Platform" - forkortet XMP. Som en konsekvens af dette baserede IPTC deres nye datastandard på XMP, der som navnet antyder, gør det muligt at nye metadata kan tilknyttes fotoet uden at kompromitere den eksisterende data struktur. Dette er den såkaldte IPTC/XMP standard, som vi anvender idag og som er den eneste IPTC metadata standard som programmer vil understøtte i fremadrettet.

Her begynder udfordringerne så. For de såkaldte RAW filer, der er kameraproducenternes properitær filformat, besluttede Adobe, at XMP data ikke skulle inkluderes i fotoet (som EXIF og IIM data er), men skulle adderes som en separat ".XMP" 'sidecar' fil. XMP data inkluderes i TIFF og JPEG filer, men ikke RAW.

Så en konklusion er, at man som forbruger bør tilsikre, at de programmer man køber understøtter XMP-dataformatet.

På IPTC hjemmeside kan man nu læse om den seneste udvikling:
A new family of news exchange format standards will arrive in 2007, expanding metadata and state-of-the-art XML technology. We invite you to join us in this ground-breaking effort. The new suite, known as the IPTC G2 Family of Standards, is actually a series of specifications and XML components that can be shared among all IPTC G2-standards for maximum efficiency.... (læs mere på hjemmesiden).


Hvis der er mulighed for dette i de programmer man anvender, skal følgende indstillinger være aktive:

1) Add IPTC/XMP data to downloaded images
2) Also write legacy IPTC IIM data to downloaded images
3) Enable writing of legacy IPTC IIM data to Nikon NEF raw files

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Nikon D5100 anmeldelse

Så er det tid til at se på Nikon D5100 – kameraet der placerer sig imellem Nikon D3100 og Nikon D7000 , og dermed skal finde sin egen berettigelse i forhold til det populære Nikon D3100 ”begynder” spejlreflekskamera og det avancerede Nikon D7000 ”seriøs amatør” spejlreflekskamera. Her er en tabel over de væsentligste forskelle mellem D3100, D5100 og D7000: Nikon D5100 minder meget om Nikon D3100 i sit fysiske udtryk. Det er kun en anelse bredere og dybere – vi taler om få millimeter – primært pga. den fleksible skærm, der vipper ud fra kamerahuset i en vinkel på 180 grader og kan rotere 360 grader om sin egen akse. Og netop skærmen er en af de store forskelle mellem D3100 og D5100 - både fordi du kan placere LCD-skærmen på Nikon D5100 som du vil, hvor den på Nikon D3100 (og Nikon D7000) sidder fast. Desuden er opløsningen på fulde 921.000 pixels på Nikon D5100 mod 230.000 pixels på Nikon D3100. Opløsningen er altså 4 gange større og LCD skærmen er dermed langt mer

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str