Gå videre til hovedindholdet

Uskarp penis ved f/4...

1/160 sekund ved f/4, ISO 200, 14mm

Det var da en "alternativ" overskrift :-)

Jeg er taget på sommerferie til vores hus i Italien, og på vej dertil stopper vi altid i Neu Ulm. Da min datter og jeg gik rundt i denne skønne gamle by, og spejdede efter interessante motiver, så vi en tilsyneladende forladt bygning langs Donau floden. Det viste sig at være et slags tårn omdannet til et ungdomshus, og det var fyldt med graffiti, som jo altid udgør interessante motiver.

Mit D800 med AF-S 14-24mm kom på arbejde, og jeg skød en del billeder. Lyset var ikke det bedste, så ISO blev sat til 200 og eksponeringen til blænde f/4 (Manuel mode - old typer - you know).

Tilbage på hotellet var jeg skuffet over den manglende skarphed. Det ses ikke lige på billedet ovenfor, men her er en forstørret udsnit.


En mistanke begyndte at melde sig - efter at jeg havde udelukket at det ikke var mig, der var årsagen. Kunne det være at objektivet fokuserer foran eller bagved det fokuspunkt kameraet melder fokus klar for (grøn punkt lyser konstant i søgeren). En hurtig søgning på nettet viste, at mange har oplevet, at AF-S 14-24mm bag-fokuserer - altså fokuserer en smule bagved fokuspunktet.

Vel ankommet til vores hus i Italien tog jeg mit rejsestativ frem, monterede D800 med AF-S 14-24mm og MC-36 kabeludløser. Objektivet blev indstillet på 18mm, som er den brændvidde jeg oftest anvender på dette objektiv, og jeg tog først et foto på alle blændetrin uden at have ændret på noget.

Motivet er mit gamle hønsehus, og en hurtig gennemgang viste tydeligt, at billedet stod skarpt fra f/11 op op til f/22 - men bedst på f/14. Under f/11 gik det hastigt den forkerte vej med skarpheden.

1/800 sekund ved f/2.8, ISO 100, 18mm

Og her er et udsnit.

1/800 sekund ved f/2.8, ISO 100, 18mm

Jeg har ikke foretaget nogen form for korrigering på nogen af billeder i denne artikel. Det er tydeligt, at her er skarpheden noget ulden i forhold til ved f/14, som følger her.

1/40 sekund ved f/14.0, ISO 100, 18mm

Nu går jeg ind i OPSÆTNINGSMENUEN på mit D800 og vælger FININDSTILLING AF AF. Herefter kan du vælge om finindstilling af AF (Til/Fra) skal være on eller off. Jeg sætten den til ON. Næste trin er af vælge værdien for finjusteringen. Her vælger jeg menupunkt "Gemt værdi" og indstiller den til -5 og trykker OK. Næste punkt i menulisten hedder STANDARD - den lader jeg stå på 0. Næste punkt i menulisten hedder LISTE MED GEMTE VÆRDIER. Den viser nu 1/20, hvilket fortæller mig, at jeg kan gemme op til 20 finjusteringer for mine objektiver. Det skønne er så, at D800 husker hvilket finjustering der gælder for hvilket objektiv. Når jeg næste gang monterer et objektiv, så vil denne finjustering træde i kraft.

Her er resultatet af en fin justering på -5 (justering for bag-fokusering).

1/250 sekund ved f/2.8, ISO 100, 18mm, AF-justering -5

Og her er et udsnit.

1/250 sekund ved f/2.8, ISO 100, 18mm, AF-justering -5

En tygelig forbedring i skarphed. Først forsøgte jeg med en +5 justering. Dette havde ikke nogen positiv effekt, hvad jeg også forventede efter at have læst om fænomenet på nettet. Derefter forsøgte jeg med -5, og resultatet kan I se ovenfor. Så forsøgte jeg med -10, men det gav så atter et dårligere resultat. Så nu udestår der blot arbejdet med at finde den korrekte finjustering. Er det -4, -5 eller -6?

Jeg arbejder videre, men nu kan I selv forsøge at undersøge jeres objektiver. Her er fremgangsmåden:

  1. Monter kamera og objektiv på stativ og tilslut en kabeludløser (eller fjernudløser)
  2. Vælg et motiv med god kontrast og overgange mellem lys og mørk, så kanter er tydelige
  3. Vælg den brændvidde du typisk fotograferer på, hvis det er et zoom-objektiv.
  4. Vælg det centrale AF-punkt (det er det mest præcise)
  5. Tag et foto for hvert blændetrin - sørg for at checke, at det grønne AF-punkt indikerer "fokus"
  6. Indlæs denne billedserie i fotoredigeringsprogrammet, og check skarpheden ved en 100% forstørrelse. 
  7. Check skarphed på f/8-f/11. Hvis den er god, men skarpheden aftager mod den højeste blænde (f.eks. f/3.5, f/2.8 etc.) så kan en AF-finjustering komme på tale.
  8. Tag et foto ved højeste blænde - f.eks. f/2.8 og mellemste blænde - f.eks. f/8 ved henholdsvis en AF-finjustering på +5 og -5, hvorved du finder ud af, om der er tale om en front-fokusering eller bag-fokusering.
  9. Hvis der er sket en forbedring i skarpheden - f.eks. ved -5  så forsøge med yderligere en justering på -10 for at finde området hvor AF-finjusteringen har størst effekt
  10. Hvis du ser en forbedring af skarpheden ved højeste blænde, så check også resultatet ved mellemste blænde. Skarpheden ved mellemste blænde skal enten være den samme eller bedre. Er den blevet dårligere, så vælge en mindre AF-finjustering og check igen. 


Ikke alle kamera + objektiv kombinationer har brug for AF-finjustering! 
Ikke alle objektiver kan drage fordel af en AF-finjustering!

Gå på nettet og søg på dit objektiv og kamera model, objektiv model samt "AF fine tune" som en del af søge ordene (f.eks. Nikon D800, AF-S 14-24mm, AF fine tune). Så finder du hurtigt ud af, om andre har haft held med at udføre en AF-finjustering.

Lad mig slutte af med et foto af kirken i Neu-Ulm. Det er ikke en katedral på trods af dets størrelse - primært fordi kirken aldrig har været sæde for en biskop. Det er et imponerende bygningsværk, og kan være svær at fotografere uden at perspektivet bliver helt umuligt. Her er AF-S 14-24mm et fantastisk objektiv, der sammen med mulighederne for manuel perspektivkorrektion i Adobe Lightroom 5 gør det muligt at skabe et foto med et tilnærmelsesvis korrekt perspektiv. Dog kan I se nogle "sol reflekser" visse steder i billedet, og det er en af de udfordringer det specielle optiske design, med det meget kurvede frontglasellement på AF-S 14-24mm, giver.

1/200 sekund ved f/8, ISO 100, 14mm

Happy focus hunting :-)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str