Gå videre til hovedindholdet

Test af AF-S NIKKOR 24–70mm f/2.8E ED VR - en fornem afløser for Nikon's arbejdshest?

1/250 sek / f/6.3 / 34mm / ISO 500

I blandt alle Nikon's objektiver er arbejdshesten standard zoom AF-S 24-70mm nok et af de bedste og mest populære objektiver - især blandt professionelle fotografer. I de seneste år har både Sigma og Tamron kastet sig ind i dette marked med kvalitetsglas, der måske ikke helt matcher OEM-udgaven fra Nikon og Canon, men bl.a. tilbyder indbygget stabiliseringsteknologi. Derfor har Nikon også født et behov for at lancere en ny udgave med indbygget VR.

Det er et volumen marked, og mange amatører og semi-professionelle fotografer ønsker også at eje en standard zoom med fast f/2.8 blænde i zoom-området. Markedet eksisterer desuden grundet en stor prisforskel op til originalerne fra Nikon og Canon. Og lad det være sagt med det samme - det er et dyrt objektiv. Men fordeler du prisen ud over det antal billeder du kommer til at skyde med dette objektiv mens du ejer det, så er det faktisk ikke et dårligt pris/ydelse/afkast forhold.

Jeg var meget glad for mit første AF-S 24-70mm f/2.8G objektiv (uden VR). Det er nok det objektiv jeg har skudt flest billeder med. Sammen med mit D800 leverede objektivet konstant gode resultater. Nu har jeg opgraderet til D810 og den nyeste udgave af AF-S 24-70mm f/2.8E, og er bare blæst væk over den kvalitet denne combo præsenterer.

1/320 sek / f/6.3 / 62mm / ISO 500

Det første der springer i øjnene er størrelsen og vægten. Objektivet vejer nu lidt over 1 kg. og er vokset i længde og omkreds. Front filter diameteren er nu 82mm. Byggekvaliteten er som sædvanlig meget høj og betjeningensergonomien er perfekt. Størrelsen af objektivet er med til at reducere den fysiske forøgelse i størrelse når du går fra 24mm til 70mm. Og faktisk er denne forøgelse ikke større end at den kan holdes indenfor modlysblænden. Dvs. med modlysblænde monteret vil objektivet altid have den samme fysiske størrelse uanset om det er på 24mm eller 70mm.

En standard zoom udviser normalt en smule tøndefortegning i den lave ende af zoom-området (24mm) skiftende til nålepude fortegning i den høje ende (70mm). Jeg har læst mig til, at 30mm er det magiske punkt, hvor der ingen fortegning er ved dette objektiv. Det ser også ud til, at der er en kraftigere vignette (reduceret lys i hjørnerne) end ved forgængeren - selv når blænden lukkes yderligere. Fortegning og vignettering er normalt ikke noget problem, da disse optiske effekter nemt korrigeres i den efterfølgende billedbehandling i bl.a. Lightroom. Men hvis du skyder jpg-filer og skal aflevere disse direkte fra kameraet, så skal du være opmærksom på især vignetteringen.

1/320 sek / f/5.6 / 70mm / ISO 160

Andre test af dette objektiv, som jeg har læst på nettet melder om udfordringer med hjørne skarphed  specielt ved brændvidden på 70mm for små blænde værdier (f.eks. f/16). Dette mangler jeg endnu at observere, men ved en højere blænde værdi, som ovenstående foto illustrerer, virker både center- og hjørne skarphed helt i top.

Der meldes også om forøget kromatisk aberration forhold til forgængeren.


1/1000 sek / f/6.3 / 38mm / ISO 500

Flere test hos anmeldere som jeg vurderer til at være særdeles grundige konkluderer, at den nye udgave faktisk kun forbedre det gamle design på eet område og det er hjørne skarphed i den lave ende af zoom-området. Ikke engang VR får rosende ord med på vejen. Så dette kunne betyde, at det faktisk godt kan betale sig at købe den gamle udgave, mens den endnu er tilgængelig i markedet, da det er noget billigere.

Min test vil fortsætte, hvorfor denne artikel vil blive opdateret løbende.

Billederne jeg viser her er ikke tilføjet ekstra skarphed i Lightroom - jeg har blot foretaget nogle standard redigeringer på eksponeringsniveau. Og selvom D810 ikke er det bedste kamera ved høje ISO, så synes jeg disse ISO 500 billeder viser, at D810 også håndterer digital støj vel på det vi kan kalde normal ISO-niveau.

Det er svært at finde gode motiver en tåget november dag i skoven. Men det skulle ikke afholde mig fra at forsøge. Jeg var så optaget af at fotografere, at jeg glemte at justere ISO retur til 100-200 inden jeg tog det sidste foto :o)

Mange har spurgt mig om der ikke snart dukker et D850 op i samlingen. Men jeg har valgt at investere i flere objektiver, og så længe at mine primære motiver er portræt, natur og genstande, så vil det være at skyde over målet at købe et D850. Mit råd til mange, der overvejer at købe D850 vil være at gå efter et D810 og så bruge penge på et godt objektiv så f.eks. AF-S 24-70mm.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str