Gå videre til hovedindholdet

Test af AF-S Nikkor 28mm f/1.8G


Se - det er et smukt par. Nikon D800 med AF-S Nikkor 28mm f/1.8G. En perfekt kombination. Jeg er glad for brændvidden på 28mm, idet den passer til flere type af klassiske motiver (natur, street, arkitektur, rejse etc.), så du er i stand til at ramme dit motiv præcist uden efterfølgende at skulle beskære billedet.

Nikon har lanceret mange 28mm objektiver i tidens løb. Her er oversigten for 28mm:


Du kan se en liste over alle Nikon's objektiver her.



Nikon D800 stiller store krav til de objektiver du vælger at sætte på kameraet. Det har skabt det paradoks, at dyre objektiver - designet før D800/D800E var en realitet - pludselig viser skavanker, der ikke var synlige, når de blev anvendt på D700/D3. Men AF-S 28mm er et relativt nyt objektiv, og derfor designet til at blive brugt på D800/D800E.


AF-S 28mm er et vidvinkel FX-objektiv (definition på vidvinkel), men fungerer selvfølgelig også på DX-kameraer (42mm pga. af beskæringsfaktor 1.5x), hvilket dog ikke giver mening, da det er langt billigere for DX-folket at købe AF-S Nikkor 35mm f/1.8G.

Den hurtige blændeåbning på f/1.8 gør objektivet velegnet til fotografering under vanskelige lysforhold, og giver faktisk en flot bokeh (sløret cirkulære baggrundsobjekt) på trods af, at blændemekanismen "kun" har 7-blade. Fokus foregår meget hurtigt, og jeg oplevede ikke situationer hvor fokus ikke lå i fokuspunktet.


Konstruktionen består af 11 elementer i 9 grupper, hvor 2 elementer er asfæriske, hvilket minimerer aberration og korrigerer forvrængning (udfordring ved stor billedvinkel). Smid så Nikon's succesfulde Nanokrystalbelægning, der reducerer ghost og flare (solreflekser etc.), oveni, og du har et meget kompetent vidvinkel objektiv til FX-kameraer.

Det er unødvendigt at nævne, at objektivet er udstyret med SWM (Silent Wave Motor (lydsvag fokusering)) samt knap til at vælge enten M/F eller M fokusmetode - men nu gjorde jeg det alligevel.

Objektivet er meget let (330 gram), hvilket overraskede mig da jeg pakkede det ud. Det skyldes, at objektivet er produceret i lette materialer (polykarbonat), og det er kun F-bajonetfatningen samt skruer, der er i metal. Objektivet er vejrforseglet og produceret i Kina, hvilket er med til at holde prisen på et fornuftig lavt niveau (4.495 kr.).

Inden vi ser nærmere på billedmaterialet, kommer her de øvrige specifikationer. Mindste blænde er f/16 og tættest fokusafstand er 25 cm fra fokusplanet. Objektivet er udstyret med et bagfokuseringssystem (RF), hvilket betyder, at det er de bagerste (nærmest kameraet) linseelementer der bevæger sig. Fokusringen er behagelig stor og præcis, og stopper ikke brat i de to yderpunkter, men slutter med en slags "stødpude" effekt. Der følger modblysblænde (HB-64) samt objektivpose (CL-0915) med.

Ok - lad os så se på nogle billeder :-) Det skal dog lige bemærkes, at det ofte er svært at bedømme et objektivs optiske kvaliteter baseret på jpeg-billeder skaleret til web.

D800, AF-S 28mm f/1.8G, 1/40 sek ved f/1.8 og ISO 100, -1/3 EV

Det første billed er taget ved fuld blændeåbning f/1.8. Fokus er på svampen og vi får et glimrende indtryk af en flot og hurtig aftagende dybdeskarphed bag motivet. Billedet er ikke redigeret. Der er en svag vignet, og nålepude fortegning (svært at se på dette motiv).


Her har jeg forstørret svampen foor at vise den tydelige grønne kromatisk aberration, som træder frem ved stor blændeåbning (aftager op mod f/4) i områder med stor kontrastforskel (se langs kanten af svampen). Dette problem burde Lightroom klare automatisk, men da jeg valgte "Remove Chromatic Aberration" så forsvandt den grønne linie ikke! Der skulle en manuel justering til, før den forsvandt, som I kan se på billedet herunder ("Amount" blev øget til 6 og "Green Hue" til 40/80).
Dette fænomen kaldes også "Aksial Kromatisk Aberattion", fordi problemet forsvinder, når man blænder ned.


På de næste to billeder har jeg bedt "Lens Correction" om at udføre en standard profil korrektion, hvilket fjernede vignet og nålepude effekt uden problemer. Der er fortsat ikke foretaget anden redigering. Som omtalt ovenfor så fjernede "Lens Correction" ikke CA-effekten, hvilket kan ses på forstørrelsen.



Her har jeg så taget billedet under kærlig behandling i Lightroom ved at øge skarphed, kontrast og klarhed (Clarity). Udvalgte farvenuancer er tonet en anelse ned.


De før omtalte optiske udfordringer kan relativt nemt korrigeres. Men objektivet har et andet optisk problem der er sværere at eliminere. På blænde f/1.8 til f/8 er hjørnerne uskarpe i forhold til fokusplanet. Udsnittet herunder er den nederste 1/5-del af et foto.

D800, AF-S 28mm f/1.8G, 1/250 sek ved f/7.1 og ISO 100

Når I forstørrer billedet og se nøje efter i venstre og højre hjørne, så optræder uskarpheden på den sidste fjerdedel af afstanden fra centrum til hjørnet. Det er nærmest som om fokusplanet følger en svag bue. En måde at løse dette på er enten at arbejde med en blændeåbning mindre end f/8 eller komponere billedet, så det kan beskæres efterfølgende. Dette er måske ikke det bedste billed at illustrere problemet med, men tro mig når jeg siger, at dette fænomen optræder.
Jeg oplever ikke dette som et stort problem, men andre vil se dette som en svaghed. Vi skal huske at tage prisen på objektivet med i vores konklusion.

Her er et billed, hvor skarpheden er flot fra centrum til hjørnerne. Blænden er f/9.

D800, AF-S 28mm f/1.8G, 0.6 sek ved f/9.0 og ISO 100 (stativ)

Her er endnu et billed fra skoven.


Her er en serie på 8 billeder, der viser hvordan dybdeskarpheden (DoF) ændrer sig fra blænde f/1.8 til blænde f/4.









AF-S 28mm er ikke et decideret portrætobjektiv (her er 85mm mere velegnet), men jeg kan jo ikke dy mig for at fotografere min kønne datter, når hun nu lige kommer forbi. Der er kun foretaget korrektion af objektiv fejl samt lettere justering af eksponeringen. Der er ikke tilføjet skarphed eller foretaget støjreduktion etc. Læg mærke til hvor skarpt objektivet tegner selv ved f/1.8 (jeg har fokuseret på Camilla's venstre øje (højre øje på billedet). Baggrundssløringen er flot, og støj er der intet af.

D800, AF-S 28mm, 1/5000 sek ved f/1.8, ISO 100

Tættest fokusafstand er 25 cm, men du skal være utrolig opmærksom på hvor fokus placeres, da planet hvor der er fokus, er er ekstremt smalt - selv ved f/4, som billedet herunder er taget på. Hvis du ser på sneglen, så er toppen af sneglhuset ude af fokus, og det er bunden også. Vi taler om et fokusplan på 3-4 mm. Så hvis lysforholdende tillader det, så er det bare om at blænde ned, når motivet er meget tæt på kameraet.

D800, AF-S 28mm, 1/640 sek ved f/4.0, ISO 100

Konklusion: Selvom jeg ejer et AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8, så har jeg valgt at købe dette objektiv. Jeg er meget tilfreds med IQ (Image Quality), og kan lide den store fokusring, for selvom objektivet fokuserer hurtigt og præcist, så kan jeg fortsat godt lide at fokusere manuelt i visse situationer. Vægten er absolut et plus, og jeg er ikke så nervøs for styrken i objektivets konstruktion. Det skal nok holde til mit brugsmønster. Brændvidden på 28mm sammen med den store blændeåbning på f/1.8 passer godt til mine foretrukne motivvalg. Prisen er meget rimelig - du får virkelig god kvalitet til pengene. Og hvis du gerne vil addere "prime" objektiver til din samling, så bør dette objektiv klart være en kandidat.
Jeg tager AF-S 24-70mm f/2.8 med på fotoopgaver, men AF-S 28mm f/1.8 bliver mit "fritidsobjektiv", og det vil jo ganske givet også gøre det rigtig godt på det kommende Nikon Df :-)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str