Gå videre til hovedindholdet

Full Frame eller APS-C sensor?



Det spørgsmål for jeg stillet rigtig ofte. Skal jeg købe et D600 eller det nye D7100? Der er ikke noget entydigt svar på dette spørgsmål, men nedenfor vil jeg forsøge at give dig nogle fordele og ulemper ved begge sensor typer samt komme med nogle generelle observationer.

DX: APS-C Sensor (f.eks. D7100):

Fordele:
Kameraer med en APS-C sensor har et mindre kamerahus og vejer mindre. Prisen er også markant under et kamera med full frame sensor.
Alle objektiver fungerer sammen med et DX-kamera, hvilket ikke er tilfældet for de specielle DX-objektiver, der godt kan anvendes på et FX-kamera, men med reduceret opløsning til følge (idet lyset fra objektivet ikke kan dække hele arealet på en FX-sensor).
På grund af APS-C sensor størrelsen, så skal objektivets brændvidde øges med en faktor 1.5 (den såkaldte "crop-factor"). Dermed får du "gratis" mere zoom ved f.eks. at montere et AF-S 300mm på et D7100, idet brændvidden så reelt er 450mm. Der er bl.a. mange professionelle dyrefotografer, der benytter sig af denne kendsgerning.

Ulemper:
Generelt producerer kameraer med APS-C sensor mere digital støj ved høje ISO-værdier end tilfældet er ved kameraer med full frame sensor. Tag f.eks D600 og D7100 - begge har en sensor med 24 millioner pixels, men da de 24MP er mindre og sidder tættere på en APS-C sensor, så kan de ikke opfange lys lige så effektivt. Dog skal det siges, at Nikon efterhånden har fået godt styr på digital støj ved høje ISO-værdier på kamera med APS-C sensor, så dette er ikke så udpræget en forskel mere. Men den er der - især ved ISO værdier over 3200.


FX: Full Frame Sensor (f.eks. D600):

Fordele:
Full frame kameraer har en større søger og dækker et større synsfelt. Og objektivets brændvidde - f.eks. 300mm - er fortsat 300mm på et full frame kamera, så det er ikke nødvendigt med hovedregning for at finde den "sande" brændvidde. Hvor APS-C kameraer har en fordel ved crop faktoren i den lange ende af zoom-området (idet brændvidden øges) så er crop faktoren en ulempe i den korte ende af zoom-området, idet brændvidden også her skal ganges med 1.5. Hvis du monterer en vidvinkel på f.eks. 14-24mm på et full frame kamera, ja så er vidvinklen i den korte ende fortsat 14mm. Samme objektiv på et kamera med APS-C sensor vil resultere i en "reel" brændvidde på 21-36mm. Det lyder måske ikke af så meget, men det er det!

Generelt så håndterer full frame kameraer digital støj bedre ved høje ISO-værdier.

Ulemper:
Prisen er høj. Selv med introduktionen af D600, så er der tale om en markant prisforskel mellem D600 og D7100. Kameraet er større og tungere, og meget ekstraudstyr er også dyrere til full frame.

Jeg ved godt, at dette måske ikke hjælper dig meget, men presser du mig op i et hjørne og beder mig nævne een faktor per sensor type, der kan guide dig, så er det denne:


  1. APS-C sensor (DX): PRIS OG VÆGT- du får fantastisk meget kamera for pengene, og kan dermed købe mere tilbehør for samme budget.
  2. Full Frame (FX): STØRRE SØGER OG SYNSFELT. Første gang man ser igennem søgeren på et FX-kamera er udtrykket altid det samme - "hold da k..., hvor ser man bare mere...".
Og så er der et hav af andre forskelle. Derfor er det relevant for sådanne sammenligninger, at vi tager udgangspunkt i toppen af DX-sortimentet (D7100) og bunden af FX-sortimentet (D600).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str