Gå videre til hovedindholdet

Nikon eller Canon - Mange MP og HD video - hvad skal man vælge?

En af mine bekendte sendte mig en mail idag med dette spørgsmål. Han havde netop fået stjålet sit Nikon D300 og overvejer nu at skifte til Canon, men ville lige høre min mening.

Nu kan der ikke herske tvivl om, at jeg er Nikon fanatiker og derfor aldrig selv kunne drømme om at se Canon vejen. Men det betyder ikke, at jeg ikke respekterer det som Canon står for og den høje kvalitet deres udstyr har. Det gør jeg så absolut, men jeg har bare arbejdet så meget med Nikon og har investeret tid og penge i objektiver og flash, så det giver ikke mening for mig "at starte forfra". Desuden kan jeg bedre lide Nikon's ergonomi og menusystem.

Men tilbage til spørgsmålet. Her kommer mine "tanker".

Der er ikke den store forskel på Nikon og Canon - det er mere praktiske overvejelser samt en smule fanatisme.



Konkurrence mellem Nikon og Canon foregår på to niveauer - på forbrugermarkedet og på det professionelle markedet. Og det er forskellige faktorer der flytter markedsandele. På det professionelle marked gælder det om at opfinde en ny funktionalitet eller dominere en eksisterende funktionalitet - og dette i en tilpas lang periode til at der kan flyttes markedsandele.

I de sidste 3 år har Nikon haft føretrøjen på, idet Nikon's topmodel - Nikon D3S - er blevet kaldt "mørkets hersker", da den har den bedste ISO performance set til dato. Det betyder, at mange fotojournalister og dermed store professionelle fotojournalist-bureauer har skiftet fra Canon til Nikon over de senest 3 år. Nu er Canon ved at komme med på ISO området.
Nikon's anden topmodel D3X har med sin fantastiske 24MP sensor taget kampen op mod mellemformat segmentet, hvor mange mode- og reklamefotografer har taget springet fra de dyrere mellemformat kameraer til DSLR med fremkomsten af Nikon D3X.

På forbrugermarkedet konkurrerer Nikon og Canon på specifikationer og prispunkter. I øjeblikket er det antallet af MP man kan stoppe ned på en sensor, der er en faktor. Nikon har netop lanceret Nikon D7000 med 16 MP og Nikon D3100 med 14 MP. Men dette gøres udelukkende af markedsføringsmæssige årsager, idet målgruppen til disse kameraer aldrig vil udnytte det høje antal MP. Det er selvfølgelig et postulat fra min side, men jeg har 30 års erfaring at have det i.

Det andet spørgsmål man skal stille sig selv, er om man er til fuld frame eller crop frame (FX versus DX). D300s er jo en crop sensor og D700 er en full frame sensor (35mm). Nikon D700 kan i øjeblikket erhverves til en særdeles god pris, og den har arvet den gode iso performance fra D3 (D3S er bedst).
Så en opgradering fra Nikon D300/D300s til D700 er absolut et vigtigt skridt. Jeg har flere fotovenner der har gjort dette, og overvejer det også selv.
Det er vigtigt at huske på, at vi semi professionelle / seriøse amatører har svært ved at udnytte flere pixels end 12 MP! Fotograferer du i RAW, forstår at indstillekameraet korrekt, forstår at sætte den rette belysning, ikke skal printe større end A3, og er du ikke ansat som reklamefotograf, så har du ikke brug for mere end 12 MP!

Min anbefaling er derfor, at min ven bør investere i et Nikon D700 med batterigreb, et 14-24mm f/2.8, et 24-70mm f/2.8, et 70-200mm f/2.8 samt et 35mm f/1.4 prime objektiv. Så har han noget af det bedste fotoudstyr, der kan købes for penge. Et alternativ til D700 kunne være et D3S.

En anden fordel ved at købe D700 er (ud over at prisen er lav i øjeblikket) at Nikon med stor sandsynlighed kommer med en afløser i 2011 - Nikon D800 - med flere MP antallet og fuld HD-video (1080P), samt mange andre spændende detaljer. Så køber man et D800 og sælger sit D700 brugt eller beholder det som back-up enhed :-)

Personligt er jeg ikke færdig med at udforske mit D300 endnu, og arbejder mere med flash og korrekt eksponering og komposition "in camera", fordi - hvis man gør sit håndarbejde grundigt inden filen skal behandles i Lightroom eller Photoshop (og komponerer billedet korrekt ved optagelsen, så det ikke skal beskæres), så vil en fil fra et D300 på 12 MP leverer en krystal klar kvalitet på et A3 print, som ikke kan skelnes fra et dyrere kamera med flere MP!

Canon laver noget fantastisk fotogrej og det gør Nikon også. Mit argument er blot, at man ikke skal fokuserer på MP og video alene, men se mere holistisk på alt det udstyr man bør investerer i, når man har taget stilling til hvad man ønsker at fotografere! Er du vild med at fotografere fugle, så er det een type udstyr du skal investere i, men er din interessere mere over mod fotojournalisme, så er det noget helt andet udstyr, der skal stå på indkøbslisten.

Et andet argument er, at med fremkomsten af Lightroom 3, så er støjbehandlingen blevet så god, at det ikke gør noget at skyde fotos på ISO 1600 eller ISO 3200, da LR3 kan reducere den synlige støj rigtig meget.

Efter min mening, så skal man beslutte hvilket glas man ultimativt har brug for og investere mange penge i objektiver. Selve kameraet skal så løbende opgraderes hvert 3-4 år.

Share |

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nikon D3100 test - hukommelseskort

En læser har spurgt mig hvilket type hukommelseskort man skal vælge til Nikon D3100. Det er et meget relevant spørgsmål, som jeg vil forsøge at belyse og besvare her. D3100 kan tage både almindelige fotos og video. Som udgangspunkt, så er hastigheden på hukommelseskortet afgørende, hvis du tager mange fotos i en sekvens. Nikon D3100 kan "kun" tage 3 fotos i en sekvens og dermed kan du anvende et standard hukommelseskort. En anden faktor er størrelsen på den hukommelsesbuffer kameraet er udstyret med. Jo større hukommelsesbuffer i kameraet jo flere fotos kan kameraet gemme før disse skrives til hukommelseskortet. Så det er også en faktor der spiller ind. Endelig betyder det også meget hvor store billedfiler du arbejder med. Er kameraet indstillet til at fotografere i raw, så fylder filerne mest og dermed er der flere data per foto, der skal skrives til buffer og kort. Optager du i jpg, så fylder filerne mindre og data behandles derfor hurtigere. I mit eget Nikon D300 a

Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera. Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen. Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser. Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten e

Personaleportrætter til en virksomhedshjemmeside

Nikon D810, AF-S 105mm, 1/60 sek ved f/2.8, ISO 64 Det er absolut ikke en kedelig opgave, at fotografere personaleportrætter til en hjemmeside. Ofte sker det i en rigtig god atmosfære med plads til kollegialt drillerier. Min opgave er at sikrer et produktionsmiljø, der giver plads til dette og lader mig instruere modellen sekunder før billedet bliver taget. Efter den indledende dialog med kunden på telefon/mail, tager jeg ud til adressen og besigtiger lokalerne. Jeg foretrækker, at lave personaleportrætter, der afspejler deres arbejdsmiljø i baggrunden. Billederne til dette blog indlæg er taget hos en revisor, og jeg har forsøgt at afspejle deres erhverv med den valgte baggrund (masser af mapper med regnskaber). Men selvfølgelig kan kravet til fotoet også være en hvid eller tonet baggrund - og så klarer vi også dette. Min opsætning er rimelig simpel. To lyskilder - en sæt Elinchrom D-Lite IT 2/4 enheder med henholdsvis en Elinchrom Deep Silver paraply og en Elinchrom EL-str